Wat is er nieuw

Moordende Pauwooggrondel!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pascall
  • Startdatum Startdatum
P

Pascall

Guest
Hoi! Recent had ik veel uitval bij mijn Rasbora's en Goerami jongen en nu heb ik gewoon gezien dat mijn koppel Pauwooggrondels alles uitmoorden en verzamelen wat ze kunnen. Op de foto zie je zelfs dat ze 2 Otocinclussen (1 lichaam links en een deel van een kop rechts) naast 2 dode vuurgarnalen hebben gelegd en deze bewaken ze gewoon! Verschrikkelijk, hoe kan dit? Wat kan ik er aan doen? Want uitvangen lukt niet en als het zo door gaat hou ik niks over..! De enige andere vis van formaat is het goerami vrouwtje. Het mannetje is doodgegaan toen de beten in zijn vinnen niet genazen..

ErzpU7dlH4rO0nD319DDrdLFPQgd3Kw9.jpeg

UItvangen lukt niet?

Waterpeil laten zakken ,tot 4 cm. en uitvangen.

Ik heb een koppel bij een Betta vrouw gehad en 7 Panda s maar herken dit gedrag niet hier.
Zoals Bertus zegt de hoeveelheid water verminderen en dan weer proberen.

Ze zitten nu bij een aantal Wui in de bak met de R Loach maar ze maken hier nooit geen ruzie en vechten nooit.

Weet je heel zeker dat het de grondels zijn die de dood hebben veroorzaakt? Ze staan toch bekend als zeer vredige visjes?

Ik ben van plan ze binnenkort te nemen, dus heb me ingelezen, maar kom nergens vergelijkbare verhalen tegen. Een garnaal kan ik me nog voorstellen, maar hoe krijgen ze het voor elkaar een oto om zeep te helpen?

Niet dat ik wil twijfelen aan je woord, maar ik zou deze casus graag tot de bodem uit willen zoeken 😉

Ja ik twijfel eigenlijk ook want ik heb ook geen last met deze vissen gehad en nog niet.
Misschien dat er uitzonderingen zijn, maar het is geen gebruikelijke reactie volgens mij tegenover andere vissen hoor.

Ik heb ze al jaren en zonder problemen moet ik zeggen. Het was eerder de Bettavrouw die hier af en toe lastig deed dan andersom.

Ik heb deze vissen ook gekozen a.d.h.v. de verhalen dat ze goed konden in een gezelschapsbak.
Ik heb niet met eigen ogen gezien dat ze de oto's af hebben gemaakt. Wel heb ik met eigen ogen gezien dat ze de rasbora's beten, de goerami babys aanvielen en garnalen dood maakten. Dat van de oto's heb ik geconcludeerd uit het feit dat ze dus wel dood waren en naast de dode garnalen gesleept waren en daar bewaakt werden door het koppel.

Kan het er wat mee te maken hebben dat de andere vissen enkele malen het jongbroed van de grondels hebben opgegeten?

Verdere vissen zijn 6 rasbora brigitae, 15 kardinaaltetra's, 1 goerami vrouw en haar kids. Niks wat in mijn ogen zulke schade kan veroorzaken.

Hoe groot is de bak? Zijn nogal terrium torritriaal,he.

De Tateurndina ocellicauda zijn erg mooie vissen, qua kleur. Ze hebben hele mooie kleuren/aftekening voor zo'n klein visje.
De T. ocellicauda's zijn wel pittig en kunnen zeker niet met de meeste soorten vis.
Het zijn hele rustige vissen en hebben dus behoefte aan rustige medebewoners.
En ze komen (ligt een beetje aan de maat bak) het beste uit als deze als de 'scholenvis' gehouden word.. Dus dat je er niet een scholenvis naast hebt.. !!!!!

Het is een 140 liter aquarium!

Blijft opmerkelijk dit. En klinkt alsof ze te krap zitten, maar dat lijkt me gezien je bestand niet het geval. Tetra's zijn wel een beetje druk voor de pauwogen, maar nog steeds een extreme reacties. (Zijn de rasbora niet veel te snel om gebeten te worden?) Ik heb me suf gegoogled, maar de consensus is en blijft dat ze uitstekend geschikt zijn als gezelschapsvis...

Wat kun je ons verder nog vertellen?
Hoeveel pauwogen heb je, wat is de verhouding man/vrouw, eten ze goed, zijn ze aan het paren?

Kan het er wat mee te maken hebben dat de andere vissen enkele malen het jongbroed van de grondels hebben opgegeten?
Nee, wraakzucht kennen ze niet. Sterker nog, ze eten ze zelf ook.

En off-topic: 6 stuks is vrij weinig voor de brigittae.

140 l is niet groot,hoor, met territorium vorming hebben ze hun eigen plekje,wat ze verdedigen.

Het is inderdaad niet groot, maar het moet groot genoeg zijn. Ook omdat ze de enige bodem bewoners zijn. Ik heb 2 pauwogen, een bewezen koppel die regelmatig legt in 1 van de 2 holletjes. Ze eten goed, dagelijks een vuurgarnaal of wat en verder geef ik afwisselend vlok en diepvries. Ik weet dat 6 weinig brigitaes zijn, maar ik begon met 10 en zo door de maanden heen vond ik steeds een dooie brigitae terug terwijl niks wees op ziekte o.i.d. Kan het niet zijn dat er een gevaarlijke variant van planaria is meegekomen met planten ofzo? Mijn buurman had een keer in zijn (weliswaar zoutwater) aquarium een pistoolkreeft die alles uitmoorde.

Een laatste vraag, en dan ga ik het opgeven ben ik bang. Want de paar kleine puntjes die we hebben kunnen vinden zouden mijns inziens niet dit gedrag verklaren.

Ik zie dat je de pauwogen hebt sinds maart, dus drie maanden. Heb je enig idee wanneer dit gedrag begonnen is? En kun je je misschien herinneren of er iets anders veranderd is in deze drie maanden?

Nu je het zegt, ik ben van bio co2 over gestapt op co2 uit een drukfles en alle ellende is daarna gekomen. Tevens zijn daardoor alle planten enorm gegroeid, kan dat een gevoel van territorium versterken? Allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken!

Is de Otocinclus niet gewoon doodgegaan waarna ze hem vervolgens zijn gaan opeten??
Een garnaaltje willen sommige vissen bij mij ook nog wel eens achterna zitten en pakken, maar een andere vis? Overigens geen ervaring met een pauwooggrondel.

Ik heb wel eens dat een vis spoorloos verdwenen lijkt te zijn, waarschijnlijk dan dus dood gegaan en geen spoor meer van te bekennen. Gok dat de meeste vissen (op de herbivoren na) de resten gewoon oppeuzelen.
Dat ze jongbroed als levend voer zien lijkt mij ook niet onlogisch.
En als het territoriale visjes zijn zullen ze zeker niet wijken om andere vissen aan te vallen en ze te verjagen.

Een betere plantengroei zou mijns inziens er eerder voor moeten zorgen dat ze elkaar met rust laten doordat ze niet constant in elkaars zichtveld zitten...

Kan het gedrag niet verklaard worden doordat ze normaliter in een groep gehouden worden? Dan richten ze alleen tijdens de paartijd een territorium in als ik het goed begrijp.
Hoe is het gedrag naar elkaar toe?

Pascall zei:
Het is inderdaad niet groot, maar het moet groot genoeg zijn. Ook omdat ze de enige bodem bewoners zijn. Ik heb 2 pauwogen, een bewezen koppel die regelmatig legt in 1 van de 2 holletjes. Ze eten goed, dagelijks een vuurgarnaal of wat en verder geef ik afwisselend vlok en diepvries. Ik weet dat 6 weinig brigitaes zijn, maar ik begon met 10 en zo door de maanden heen vond ik steeds een dooie brigitae terug terwijl niks wees op ziekte o.i.d. Kan het niet zijn dat er een gevaarlijke variant van planaria is meegekomen met planten ofzo? Mijn buurman had een keer in zijn (weliswaar zoutwater) aquarium een pistoolkreeft die alles uitmoorde.

Pistool kreeft.
hahahah. Die slaat alles in een klap dood.

Die kn zeker gelijk de pan in?

Pascall zei:
Nu je het zegt, ik ben van bio co2 over gestapt op co2 uit een drukfles en alle ellende is daarna gekomen. Tevens zijn daardoor alle planten enorm gegroeid, kan dat een gevoel van territorium versterken? Allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken!

Dat zou eerder positief moeten uitpakken: meer schuilplaatsen. Waterwaardes die ineens veranderen, wat stress veroorzaakt, en daardoor ander gedrag... nee, dat lijkt me te ver gezocht.

Ik kan me geheel vinden in wat Thijssen zegt. Maar ja, als je ze ziet happen... Ik geef het op. (en ben ineens gespannen over mijn eigen geplande toevoeging van deze vis)

Alex,
Ik heb ze ook en net als andere verhalen zijn ze hier ook echt rustig hoor.
Misschien als ze willen paren dat ze wat feller zijn maar ja dat is bij veel vissen zo.
Ik heb ze nu bij 4 Wui en 7 R Loach inzitten die allemaal rond de bodem zitten en geen enkel probleem ervaren hoor.
Ik denk dat het bij de TS een uniek geval is.

Dankjewel voor de geruststellende woorden John. Mocht je nog willen kijken of mijn totaalplaatje waar ze bijkomen klopt, dan houd ik me aanbevolen. Ik had hier een topic, maar ontving nog geen reacties: hier

Pascall, weet je al wat je nu gaat ondernemen?

Bedankt voor het meedenken allemaal, maar ik ben bang dat we er nooit achter gaan komen. Ondanks dat het werkelijk de mooiste vissen zijn die ik ooit heb gehad, met ook nig eens zeer leuk gedrag, ga ik ze vanuit het oogpunt van de andere vissen toch proberen uit te vangen.

Temperatuur van het water?

24 graden!

bekend verhaal alleen maakten ze bij mij elkaar behoorlijk af.
Ik had 2 mannen en 3 vrouwen en momenteel heb ik nog maar 1 vrouw over. Ze zaten elkaar steeds achterna en waren behoorlijk happig naar elkaar. ik heb er al eens een naast mijn aquarium gevonden ondanks dat ik gewoon dekruiten heb. van de week haalde ik de kast waar het aquarium op staat naar voren omdat ik toch een tijdschakelaar wou installeren en daar vond ik nog 2 pauwoog grondels die ik al meer dan een week kwijt was......
Dus ik sta nergens meer van te kijken....

Khoppie zei:
bekend verhaal alleen maakten ze bij mij elkaar behoorlijk af.
Ik had 2 mannen en 3 vrouwen en momenteel heb ik nog maar 1 vrouw over. Ze zaten elkaar steeds achterna en waren behoorlijk happig naar elkaar. ik heb er al eens een naast mijn aquarium gevonden ondanks dat ik gewoon dekruiten heb. van de week haalde ik de kast waar het aquarium op staat naar voren omdat ik toch een tijdschakelaar wou installeren en daar vond ik nog 2 pauwoog grondels die ik al meer dan een week kwijt was......
Dus ik sta nergens meer van te kijken....

Misschien handig er dan een kap op te kopen/maken 🙂 . Met hout kan je al heel wat.

Het is een design aquarium met doorzichtige afdekruiten dus lijkt me overbodig er dan nog een kap op te maken 😉
Tevens is dan gelijk heel het principe en design van het aquarium vergald dus nee bedankt.
Maar daar ging het volgens mij niet over 😉 Het ging erom of er bekend was dat ze zo konden jagen en moorden en ja naar mijn inziens kunnen ze dat 😉

Maar goed, als ze naast je bak dood liggen dan zijn ze er wel op de een of andere manier uitgekomen denk ik.

Ik heb nu al een klein jaar deze vissoort en echt agressief vind ik ze niet. Het enige wat ze soms wel eens durven doen is in mijn baby guppies hun staarten bijten, maar de bodembewoners laten ze bij mij wel met rust. Ik heb wel veel schuilplaatsen en zichtbrekers in mijn bak in de vorm van planten, stenen, een garnalenhuisje waar ze graag in vertoeven en twee grote stukken spiderwood. Heb je mss een foto van jouw bak? 🙂

Ik vind ze ook niet extreem roofzuchtig hoor. Best wel een rustige vis in de regel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan