Morichales biotoop


S

SMunten16

Guest
Onlangs heb ik besloten weer een aquarium aan te schaffen na een lange tijd. Wegens mijn liefde voor natuur en zijn diversiteit, heb ik besloten om een biotoop te creëren. Aangezien ik weinig ervaring hiermee heb, is het nog veel zoekwerk hoe dit het beste kan gebeuren. Mocht iemand tips hebben dan zijn ze altijd welkom!

Na het zien van deze documentaire op youtube: ,
heb ik gekozen voor het namaken van een stuk uit de Morichales in Venezuela. De verschillende vissen en planten heb ik uit de documentaire gehaald en van deze website(na vertalen van de tekst): http://biotopeaquarium.freeforums.net/thread/49/examples-biotope-morichales-venezuela-uracoa.


Ik ga starten met een bak van 80cm bij 50cm bij 36cm. Als bodem heb ik er nu alleen nog een voedingsbodem voor planten in zitten, maar hier ga ik wit/beige/naturel kleurig zand overheen leggen. Om het water de juiste kleur te geven en alvast een goed begin te maken voor de juiste Ph, wil ik turf gebruiken. Als bladeren wil ik Terminalia bladeren bestellen, koken en in het aquarium toevoegen. Vervolgens wil ik in het bos op zoek gaan naar beuken bomen en de moeraseik voor mooie takken als decoratie. Deze wil ik wel eerst schoonmaken met kokend water voordat ik ze in het aquarium zet.
Hier wil ik de volgende plantjes in kleine hoeveelheden bij gaan zetten:
-Salvinia auriculata
156827.jpg

-Ludwigia sp. Mini Super Red
ludwigia-sp-super-red-3.jpg

-ichornia diversifolia
download.jpg

-Ceratophyllum demersum
hornwort.jpg

-Eleocharis acicularis
maxresdefault.jpg


Als vissen heb ik een selectie gemaakt van vissen die in deze regio voorkomen, maar die niet uit het wild worden gevangen voor de verkoop:

Bodem-midden bewoners:
-Rineloricaria parva x 2
rineloricaria-parva.jpg

-Corydoras Paleatus x 5
corydoras-paleatus_6d2467251f6e80e8cdd4710ad905b84b.jpg


Midden-boven/midden-bodem bewoners:
-Apistogramma macmasteri x4
Apistogramma macmasteri.jpg

-Pristella Maxillaris x5
Pristella-maxillaris2.jpg


Midden-boven bewoners:
-Poecilobrycon eques x10
46119_IM3_019b6b90d5f86bbd5f6418f1576e6f91.jpg



Waterwaardes:
Ph: 4-6
°C: 25

Mocht er iets niet kloppen qua informatie, zou iemand dat dan aan kunnen geven? Het is best lastig om correcte informatie over het Morichales gebied te vinden aangezien er maar weinig onderzoek is gedaan naar de ecologie van het gebied.

Daarnaast heb ik nog een paar vragen, misschien kan iemand deze beantwoorden?
-Kan ik gewone tuinturf gebruiken voor in het aquarium of is hier speciale turf voor?
-Hoe kan ik de Ph en andere waterwaardes het beste stabiel krijgen?
-En hoe zit het precies met bacteriën en de zure wateromgeving?
-Op verschillende websites worden verschillende levels genoemd voor de vissoorten, zo stond bij de ene website de Poecilobrycon eques als midden-bodembewoner en bij de andere website weer als oppervlakte bewoner. Heeft iemand ervaring met deze visjes en wat is de correcte beschrijving van de soort qua level?
-Heeft een voedingsbodem effect op de waterwaardes betreffende mineralen etc? Op verschillende websites wordt het Morichales gebied beschreven als mineraal arm en zuur water, is een voedingsbodem dan af te raden om te gebruiken of moet er alleen een bodem bovenop?

Alle tips zijn welkom!
 
Leuk! Ik ben ook op zoek naar een juist biotoop, heb nu een zuid-amerika, maar ik wil het wat preciezer zoeken, ik kwam dus ook de morichales rivier tegen. Mischien is dif ookwel een interresante site:
http://www.aquatic-experts.com/morichales.html
Kun jij eigelijk veel foto's van de morichales rivier vinden? Ik vind bijna niks....

Oja, zoals ik op de site hierboven zie, is het een blackwater rivier, en daar staan meestal weinig planten in en heel veel hout en bladeren, nu staan er best veel planten op jouw lijstje;)

Ps ludwigia, Ceratophyllum demersum, Eleocharis aciculari komen geloof ik niet uit venezuela.

Als bodem heb ik er nu alleen nog een voedingsbodem voor planten in zitten, maar hier ga ik wit/beige/naturel kleurig zand overheen leggen
Dat zou ik niet doen, onder een zandbodem nooit een voedingsbodem leggen. Zou de voedingsbodem eruit halen en er alleen zand in leggen, je kunt voedingscapsules gebruiken voor de moerasplanten.

Om het water de juiste kleur te geven en alvast een goed begin te maken voor de juiste Ph, wil ik turf gebruiken.
Wat is de KH? Turf heeft alleen zin bij een lagere KH, anders krijg je nooit een ph van 6. Interresant artikel daarover:
https://www.aquainfo.nl/het-evenwicht-tussen-ph-kh-en-co2/

Kan ik gewone tuinturf gebruiken voor in het aquarium of is hier speciale turf voor?
Ik gebruik aquavital zwartturf, een vijververpakking, 10 liter voor een tientje ofzo.

Hoe kan ik de Ph en andere waterwaardes het beste stabiel krijgen?
Als je over turf filtert, dan word dat je buffer voor een stabiele ph. Ik gebruik 100% osmosewater en heb een stabiele ph van 5

En hoe zit het precies met bacteriën en de zure wateromgeving?
De opstart zal iets langer duren, in ieder geval die van mij, duurde 4 maand ipv 1. Dit komt omdat de bacterien in een zure omgeving veel minder doen.;)
 
Leuk! Ik ben ook op zoek naar een juist biotoop, heb nu een zuid-amerika, maar ik wil het wat preciezer zoeken, ik kwam dus ook de morichales rivier tegen. Mischien is dif ookwel een interresante site:
http://www.aquatic-experts.com/morichales.html
Kun jij eigelijk veel foto's van de morichales rivier vinden? Ik vind bijna niks....

De site kan ik helaas niet openen, hij kan de server hiervan niet vinden? Deze site had ik inderdaad ook al eerder gevonden maar toen kon ik hem helaas ook niet openen..

Foto's kan ik inderdaad ook amper vinden.. wel jammer, er is weinig over het gebied bekend. De meeste beelden heb ik uit het filmpje van youtube, dat is wel echt een mooie documentaire! Veel informatie over de soorten en mooie beelden erbij.


Oja, zoals ik op de site hierboven zie, is het een blackwater rivier, en daar staan meestal weinig planten in en heel veel hout en bladeren, nu staan er best veel planten op jouw lijstje;)
Ps ludwigia, Ceratophyllum demersum, Eleocharis aciculari komen geloof ik niet uit venezuela.


Oh dat wist ik niet! Deze stonden op de lijst van de tweede website die ik had gevonden. Ik vond het ook al raar aangezien ik ze niet in het filmpje had gezien en ze niet echt passen bij de omgeving.. Beter om dus gewoon een of twee ichornia diversifolia plantjes erin te zetten en wat Salvinia auriculata erbij?




Dat zou ik niet doen, onder een zandbodem nooit een voedingsbodem leggen. Zou de voedingsbodem eruit halen en er alleen zand in leggen, je kunt voedingscapsules gebruiken voor de moerasplanten.

Hmm oke, ik twijfelde al een beetje. Dankjewel voor de tip!



Wat is de KH? Turf heeft alleen zin bij een lagere KH, anders krijg je nooit een ph van 6. Interresant artikel daarover:
https://www.aquainfo.nl/het-evenwicht-tussen-ph-kh-en-co2/

De KH is voor dit gebied onmeetbaar volgens de verschillende bronnen die ik heb kunnen vinden. Volgens mij te laag om te meten, dus ik ga er vanuit dat turf goed te gebruiken is. Turf wordt ook aangeraden voor zover ik kon vinden, als je de Morichales na wilt bootsen.


Ik gebruik aquavital zwartturf, een vijververpakking, 10 liter voor een tientje ofzo.

Oh dat valt mee! Ja tuinturf leek me al wat provisorisch. Zullen misschien ook wel stofjes in zitten die we niet wensen in een aquarium..


Als je over turf filtert, dan word dat je buffer voor een stabiele ph. Ik gebruik 100% osmosewater en heb een stabiele ph van 5

Hmm oke, en osmosewater, waar haal je die precies vandaan? Die term heb ik nog niet eerder gehoord/gelezen.


De opstart zal iets langer duren, in ieder geval die van mij, duurde 4 maand ipv 1. Dit komt omdat de bacterien in een zure omgeving veel minder doen.;)

Dat kan ik me voorstellen, daar had ik ook wel op gerekend, dan kan ik ook mooi sparen voor wat extraatjes!

Super dankjewel voor je tips!! :D
 
Ik zou in zo'n kleine bak geen corydoras met Apistogramma combineren, en max 3 Apistogramma nemen.

Oke, bedankt voor de tip! Dan krijgen de Corydoras dus ruzie met de Apistogrammen? En zijn er eventueel andere leuke visjes ter vervanging van de Corydoras, die wel beter met de Apistogrammen gaan en ook binnen deze biotoop passen?
 
Wat Ruben bedoelt met "wat is je KH?" is, hoe hoog is deze in je kraanwater.
kraanwater met een KH van 6 krijg jij nooit naar 0 met alleen turf, dit moet icm osmose water.
osmose water haal je of bij de LFS, en je kan het zelf maken met een osmose toestel. goedkoopste heb je al voor 40-50euro.

Er is een (grote) kans dat de cory's de dood in worden gejaagd / constant worden aangevallen zodra de apistogramma jongen krijgen.
maar dat geld voor elke andere vis die in dezelfde waterlaag verblijft, dus je houd op de bodem best alleen de apistogramma in een bak van dit formaat.
 
Wat Ruben bedoelt met "wat is je KH?" is, hoe hoog is deze in je kraanwater.
kraanwater met een KH van 6 krijg jij nooit naar 0 met alleen turf, dit moet icm osmose water.
osmose water haal je of bij de LFS, en je kan het zelf maken met een osmose toestel. goedkoopste heb je al voor 40-50euro.

Er is een (grote) kans dat de cory's de dood in worden gejaagd / constant worden aangevallen zodra de apistogramma jongen krijgen.
maar dat geld voor elke andere vis die in dezelfde waterlaag verblijft, dus je houd op de bodem best alleen de apistogramma in een bak van dit formaat.

Ahh op die manier! Ik snap hem! Duidelijk te merken dat ik nog beginner ben hahaha :D
Een osmose toestel, praktisch! Thanks!

Hmm ik had wel gelezen dat de apistogramma agressief zouden zijn maar zo agressief niet. Gaat dat dan wel goed met de Rineloricaria parva? Aangezien die ook op de bodem zit eigenlijk?

Thanks voor de hulp!:engel:
 
met de Rineloricaria parva zal dit wel goed gaan, Corydorasjes daarentegen begrijpen het begrip territorium nietecht, en zullen constant het gebied van de apistogramma's doorzwemmen, en zullen ook nooit leren om hierbij uit de buurt te blijven, dit zal tot botsingen leiden zoals hiereboven al gezegd was.

Apistogramma macmasteri komt uit Colombia, en niet Venezuela.
 
met de Rineloricaria parva zal dit wel goed gaan, Corydorasjes daarentegen begrijpen het begrip territorium nietecht, en zullen constant het gebied van de apistogramma's doorzwemmen, en zullen ook nooit leren om hierbij uit de buurt te blijven, dit zal tot botsingen leiden zoals hiereboven al gezegd was.

Ah op die manier! Top, ik vind de Rineloricaria parva wel heel mooi!

Apistogramma macmasteri komt uit Colombia, en niet Venezuela.

Oh echt??? Jeetje, dan ben ik verkeerd geïnformeerd hahaha jammer.. die vond ik wel het mooiste.. toch maar eens opnieuw naar de soorten kijken
 
De site kan ik helaas niet openen, hij kan de server hiervan niet vinden? Deze site had ik inderdaad ook al eerder gevonden maar toen kon ik hem helaas ook niet openen..

Foto's kan ik inderdaad ook amper vinden.. wel jammer, er is weinig over het gebied bekend. De meeste beelden heb ik uit het filmpje van youtube, dat is wel echt een mooie documentaire! Veel informatie over de soorten en mooie beelden erbij.

Ff een beetje hulp bij deze site....hij is wel gearchiveerd, probeer deze link maar eens: https://web.archive.org/web/20170621160138/http://www.aquatic-experts.com/morichales.html
 
Ik denk dat ik beter als beginner nog kan gaan voor een algemeen Zuid- Amerikaanse biotoop. Ik vind het best lastig om soorten op te zoeken die in de Morichales voorkomen, heb tot nu toe nog niet echt een handige website gevonden die betrouwbaar is en waar duidelijk bij staat welke soort waar voorkomt. Heeft iemand daar misschien tips voor?
 
C. paleatus op 80cm heb ik ook, en die zijn eigenlijk wat groot voor zo'n bak. Zou het zelf geen tweede keer doen.
Als je je PH op 6 wilt hebben zou ik zelf met regenwater of osmosewater gaan werken, of je KH uit de kraan moet niet hoger dan 4 zijn.
Corydoras en Apistogramma in 80cm inderdaad niet doen, dat gaat waarschijnlijk niet gezellig worden.

Om te vinden welke vissen waar voorkomen kun je fishbase.org gebruiken. Even goed kijken hoe het werkt, als je er eenmaal uit bent dan werkt het super.
Qua informatie zijn ze redelijk goed, al is het soms wat technisch om te lezen, je kunt beter de soorten die je daar ziet even opzoeken op aquainfo of seriouslyfish, dat is wat beter te verteren.
 
C. paleatus op 80cm heb ik ook, en die zijn eigenlijk wat groot voor zo'n bak. Zou het zelf geen tweede keer doen.
Als je je PH op 6 wilt hebben zou ik zelf met regenwater of osmosewater gaan werken, of je KH uit de kraan moet niet hoger dan 4 zijn.
Corydoras en Apistogramma in 80cm inderdaad niet doen, dat gaat waarschijnlijk niet gezellig worden.

Hm oke, begrijpelijk. Dat wil ik inderdaad natuurlijk niet, wil het wel gezellig houden hahaha

Om te vinden welke vissen waar voorkomen kun je fishbase.org gebruiken. Even goed kijken hoe het werkt, als je er eenmaal uit bent dan werkt het super.
Qua informatie zijn ze redelijk goed, al is het soms wat technisch om te lezen, je kunt beter de soorten die je daar ziet even opzoeken op aquainfo of seriouslyfish, dat is wat beter te verteren.

Oke! Super! Dankjewel, ga ik daar eens even zoeken!
 
is het eigenlijk ook mogelijk om garnalen in het aquarium te houden in combinatie met de volgende soorten?:
-Rineloricaria parva
-Apistogramma macmasteri(voornamelijk benieuwd naar deze natuurlijk)
-Pristella Maxillaris
-Nannostomus beckfordi
 
Ik zou het niet doen. De kans dat de garnalen overleven is vrij klein.

Een biotoop kiezen waar meer over bekend is :p

Oke, daar was ik al bang voor.. En daarnaast heb ik ook nog geen soort gevonden die in Zuid-Amerika voorkomt. Dat wordt hem dus niet, maakt ook niks.

Hahahaha ja dat zou wel eenvoudiger zijn inderdaad, alleen vind ik dit gebied erg mooi voor in een aquarium. Het is wel een flinke challange aangezien ik nog weinig ervaring heb met iets verzorgingsintensievere vissen. Maar ik geef niet op, uiteindelijk kom ik er wel uit!
 
Oke, daar was ik al bang voor.. En daarnaast heb ik ook nog geen soort gevonden die in Zuid-Amerika voorkomt. Dat wordt hem dus niet, maakt ook niks.

Hahahaha ja dat zou wel eenvoudiger zijn inderdaad, alleen vind ik dit gebied erg mooi voor in een aquarium. Het is wel een flinke challange aangezien ik nog weinig ervaring heb met iets verzorgingsintensievere vissen. Maar ik geef niet op, uiteindelijk kom ik er wel uit!
Welke vissen vind je het mooist? Dan kun je daar de biotoop van opzoeken.
 
Welke vissen vind je het mooist? Dan kun je daar de biotoop van opzoeken.

Nou ik vind de Apistogramma erg mooi, dus die zou ik graag willen hebben. Ik denk dat ik de lijst aanhoud die ik bovenaan had beschreven maar dan zonder de Corydoras. En dan maar 3 Apistogramma ipv 4.
 
Vind maar eens garnalen uit zuid amerika:stars:;)

Klopt hahahaha ik heb ook nog echt niks kunnen vinden op 1 na maar die is beschermd, dus die gaat ik nooit in mijn aquarium stoppen.. en van die weet ik ook niet zeker of hij inderdaad uit Zuid-Amerika komt
 
Zojuist de tip gekregen van een kennis die veel ervaring heeft met aquaria, om voor het verlagen van de pH Alder Cones te gebruiken! Zie: http://www.aldercones.com

Heeft een van jullie hier ervaring mee?
 
Elzenproppen of niet? Ja die kun je ook gebruiken;)

Ja deze:
download.jpeg



Ps
Wil je een paar filmpjes hier posten die je hebt gevonden;)

Tuurlijk! Ik heb voornamelijk het filmpje gebruikt die helemaal in de eerste post staat, de documentaire. Voor de rest heb ik veel opgezocht via sites die ik als tip hier heb gekregen, zoals dus Aquainfo en aquariumvissenwinkel etc.. Daarnaast deze website gebruikt: http://biotopeaquarium.freeforums.net/thread/49/examples-biotope-morichales-venezuela-uracoa
Maar op deze site stonden dus ook een aantal soorten die niet in de Morichales voorkomen.

Verder heb ik eigenlijk weinig filmpjes gebruikt
 
Thanks voor alle tips! Inmiddels ben ik druk bezig met het water voorbereiden op de visjes! Na lang zoeken heb ik een interessant onderzoek gevonden waarbij de Morichales is onderzocht op soort diversiteit!
a05tab01.jpg


Hier heb ik mijn soort keuze op laten baseren aangezien ik nog sterk twijfelde over de soorten die ik eerder had gekozen.

Hierbij vraag ik me af of het slim is om twee verschillende tetra soorten in een aquarium te doen? Specifieker gezegd, de Copella Natteri en de Hemigrammus Stictus?

Alvast bedankt!
 
aangezien de Copella nattereri, een stuk hoger zwemt als de Hemigrammus stictus lijkt me dit geen probleem. wel ben ik benieuwd waar je deze vissen wil gaan bestellen, want dit zijn vissen die meestal alleen als bijvangst per ongeluk worden ingevoerd.
 
aangezien de Copella nattereri, een stuk hoger zwemt als de Hemigrammus stictus lijkt me dit geen probleem. wel ben ik benieuwd waar je deze vissen wil gaan bestellen, want dit zijn vissen die meestal alleen als bijvangst per ongeluk worden ingevoerd.

Oké top! Nou ik kan ze bestellen bij Ruinemans, deze worden vervolgens geleverd bij een winkel bij mij in de buurt. Daar heb ik verder nog geen ervaring mee maar ik wil het denk ik wel proberen?
 
Hoe gaat het er nu mee?:foto::foto:

Heel goed! Na een lange opstartperiode begint het er eindelijk op te lijken!

In de vissoorten is veel veranderd Inmiddels. Na wat zoekwerk heb ik via mijn school een onderzoek gevonden waarbij twee personen een soortenonderzoek in de Morichales hebben gedaan, ze hebben hierin een lijst opgesteld met een heleboel soorten! Hieruit heb ik mijn nieuwe keuze aan vissen vastgesteld.
a05tab01.jpg


Uiteindelijk heb ik nu deze vissen in de bba zitten:
3 x Loricaria Parva
2 x Microgeophagus Ramirezi wildvang
5 x Corydoras Julii

Qua planten heb ik gekozen voor de Salvinia Auriculata en de Eichornia Diversifolia. De Salvinia doet het super, alleen de Eichornia wordt compleet uit de bodem getrokken en daar is niets meer van over.. Dus daar komt binnenkort nog een ander plantje voor in de plaats. Ik hou het aantal planten wel heeeeel beperkt.

De bak ziet er nu zo uit:
IMG_20180531_132618__01.jpg


Naast spiderwood en wat takjes heb ik er nu ook drie halve kokosnoten in zitten(die de Corydoras helemaal fantastisch vinden) en Catappa bladeren. Binnenkort komen er nog meer spiderwood stukken in en hopelijk ook vrij snel een schooltje Copella Nattereri!
 
Heel mooi!!

Foto's van de visjes?:foto:


Voor de zekerheid, maar de trillineatus word soms verkocht als de julii, hier het verschil:
https://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/corydoras_trilineatus.pdf
;)

IMG_20180531_130203.jpg


IMG_20180518_151044.jpg

Het zijn inderdaad Corydoras Trillineatus visjes.. bedankt voor de tip!

IMG_20180526_161159.jpg

En dit zijn de Ramirezi, ik kreeg er eerst drie aanbevolen van de winkel.. Omdat het mannetje anders te agressief zou zijn voor een vrouwtje, maar al snel kregen de twee vrouwtjes ruzie. Nu heb ik nog een van de twee vrouwtjes met dit mannetje en dat gaat heel goed
 
Volgens mij zie ik 2 mannetjes en 1 vrouwtje

Ja dat dacht ik eerst ook, maar de kleur geeft niet aan of het man of vrouw is, dat heeft te maken met de rugvin. Vrouwtjes hebben een rond einde van de rugvin en mannetjes hebben een puntig einde van de rugvin.
Bij toeval heb ik twee zeer gekleurde vrouwtjes met een heeeeel saai mannetje gehad hahaha
 
Mooi biotoop geworden, ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. Ik ga je topic zeker volgen.
Ben ook blij om te zien dat het aantal vissen ten opzichte van de grootte van het aquarium en het beperkte aantal planten nog redelijk beperkt is gebleven. Toen ik je aanvankelijke lijst zag was ik bang dat het zou ontaarden in overbevolking.

Even nog een andere vraag voor mijn eigen nieuwsgierigheid over de bodem aan @Ruben01

Ruben01 zei:
Dat zou ik niet doen, onder een zandbodem nooit een voedingsbodem leggen. Zou de voedingsbodem eruit halen en er alleen zand in leggen, je kunt voedingscapsules gebruiken voor de moerasplanten.

Waarom geen zandbodem over een voedingsbodem? Word volgens mij regelmatig gebruikt. De voedingsbodem vervangen voor voedingscapsules is prima om de voeding te vervangen, maar hiermee mis je wel een hoop positieve neveneffecten die een voedingsbodem of aarde bieden. Zoals bacteriën die in een voedingsbodem / aarde terug te vinden zijn en een positief effect hebben op het ecosysteem in het aquarium. Daarnaast werkt een voedingsbodem / aarde goed voor wortelende planten die vaak moeite hebben om te wortelen in een bodem met enkel zand die vaak te 'los' is.
 

Terug
Bovenaan