Wat is er nieuw

Mos emers verwerken in aquascape

Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Hallo allemaal,

Binnenkort ontvang ik mijn nieuwe aquarium en ik heb al wel een idee van de aquascape. Het is een open aquarium en zal tenminste één stuk hout boven de waterlijn uitkomen. Waarschijnlijk ook een paar stukken steen.

Het eerste idee is dat ik vlak onder water mos op het hout/steen plaats en dat het als 't ware 'naar boven kruipt', en boven water verder groeit (één soort mos die zowel submers als emers aanwezig zal zijn). Ik weet niet of dit überhaupt mogelijk is.
Het tweede idee is om mos te kopen dat normaal bijvoorbeeld in de tuin kan worden gebruikt (emers) en dit op de onderdelen boven water te plaatsen.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten omtrent de haalbaarheid.

Zoek maar eens even op 'drystart'. De meeste (alle) mossen die in de hobby verkocht worden kunnen ook emers worden gegroeid, of groeien van nature zelfs emers.
Omdat veel planten, waaronder mossen, sneller groeien boven water dan onder water omdat de omstandigheden daar beter zijn (veel Co2), zijn er veel hobbyisten die 'droog' starten oftewel 'drystart' toepassen. Dit betekend dat ze in de eerste weken nog geen water toevoegen zodat alle planten alvast kunnen ingroeien.

Om mos goed te laten hechten is het misschien ook een goed idee om het mos te knippen in kleine stukjes of zelfs in de blender te stoppen. Voeg wat water eraan toe zodat je een smeerbare substantie krijgt en smeer dit dan uit over de gewenste plaatsen in je hardscape. Sommige hobbyisten voegen ook sphagnum mos toe zodat de mossoort die erdoorheen gemixt is makkelijker vocht vast kan houden. Anderen mixen er weer wat karnemelk of yoghurt doorheen omdat dit het mos belangrijke stoffen zou meegeven om snel te groeien. Voor beide is geen wetenschappelijk bewijs.

Dank voor je input! Ik ben wel bekend met de dry start-methode, met dien verstande dat ik meen dat de planten doorgaans na die tijd onder water worden gezet? Het is immers een 'dry start' en het doel van de methode is om eenmaal 'wet' een beter beginpunt te hebben. Tijdens de dry start wordt de bak ook vochtig gehouden met vershoudfolie.

Mijn vraag ziet dan ook op de haalbaarheid op de lange termijn, niet op de beginfase. Om mijn vraag te concretiseren: kan ik bijvoorbeeld javamos op het hout plakken en dit in leven houden met 1x daags besprenkelen, of minder? Mijn bezorgdheid ziet dus met name op het voorkomen van uitdroging boven de waterlijn.

Dat is een goede vraag, mijn ervaring is dat mossen boven water (in onze woonkamerklimaten) zeer snel uitdrogen. Of je met een keer bevochtigen per dag dat kunt voorkomen weet ik niet, dat hangt af van de vochtigheid in het aquarium. Als je naar paludariums of vivariums kijkt zie je dat er tal van mooie mosachtergronden tussen zitten. Zij hebben vaak een waterpompje ingebouwd die gekoppeld aan een spraybar zit waardoor er water langs de achterwand druppelt. Een 'drip wall' noemen ze het dacht ik.
Ook zie je er veel met een waterval of 'beekje'. Ik wil het in mijn eigen paludarium gaan proberen met zo'n beekje. Of het ook gaat lukken weet ik nog niet 🤔

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan