Wat is er nieuw

mos groeit op de achterwand terwijl er geen water bij komt?

samson

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2009
ik heb een paar maanden geleden een aqaurium over genomen van iemand via marktplaats.

Toen zat er mos boven op de achterwand en dit heb ik toen verwijderd omdat zo hoog het waterpijp niet mag komen.

Echter zag ik vandaag wat mos door mijn aqaurium drijven terwijl ik in die bak geen mos heb.
20200827_211344.jpg

Zelf denk ik dat het om riccia fluitans gaat maar ik hoop dat iemand hier dit kan bevestigen noch ontkennen.

Hoe is het mogelijk dat dit op mijn achterwand kan groeien zonder dat het met direct water in contact komt?

En kan het kwaad dat er stukken soms in mijn aqaurium vallen?

Juist in zo'n vochtige omgeving kan mos goed groeien. Zoals je ziet hoeft mos hoeft helemaal niet onder water te staan en kan dat prima op het 'droge' groeien, mits er maar genoeg vocht is.
Ik heb in de tuin hele stukken onder bomen waar mos lekker kan groeien. Welke mos het precies is kan ik je helaas niet bij helpen.

Het is inderdaad Riccia fluitans of watervorkje.
In 'al zijn vormen' lijkt het wel: onder water zie je de gerekte versie doordat het daar vrij weinig licht krijgt. Net boven de waterlijn zie je de compacte vorm door veel licht/water en iets hoger gaat het over in de gerekte vorm door uitdroging! :thumbs:

Het grootste gedeelte van het mos staat dan misschien wel op het droge maar naast vocht uit de atmosfeer voorziet het zichzelf (in het dichtst begroeide/meest compacte stuk) vooral van water rechtstreeks uit de bak via capillaire werking.

Edit:
En kan het kwaad dat er stukken soms in mijn aqaurium vallen?

Nee hoor. Maar het is soms moeilijk om volledig uit de bak te krijgen eens je het hebt. Daarnaast is het ook een goede drijfplant dus als je het laat begaan vormt het op den duur drijvende mosmatten

Bedant voor de reacties.

Dat het niet makkelijk te verwijderen is uit de bak vind ik niet zo erg eigenlijk moet er toch wat mos in.

Mooi dat het geen kwaad kan op de achterwand.

Ik heb ook en garnalenbak en dit is toch wel een mooie goedkope manier om mos te kweken kennelijk.

Ik heb ook en garnalenbak en dit is toch wel een mooie goedkope manier om mos te kweken kennelijk.

Ik had ooit een bakje waarvan het ganse oppervlak op den duur bedekt was met een dikke drijvende riccia-mat van 4-5 cm dik.
Vond dat best leuk eigenlijk. Maar de rest van de bak was wel donker doordat ik het te ver liet gaan... :juggle:

Nu ik er aan denk, die bak leek eigenlijk meer op een ondersteboven Iwagumi! :!
Een groen tapijt als "oppervlaktebedekker" zwevend boven enkele rotsen in een verder quasi kale bak met kale bodem... :DD

Zoals je zegt: zeker als drijver is het inderdaad vrij makkelijk om te "kweken", zeker aangezien het dan volop co2 uit de atmosfeer kan halen (en natuurlijk ook omdat het veel licht vangt boven in de bak).

En voor (kleine) garnalen is het een ideale schuilplaats/scharrelplaats! Ze vinden het zodanig leuk dat je tijdens het "snoeien" van de drijvers vooral bezig bent met garnaaltjes teruggooien...

Riccia werd vooral populair doordat Takashi Amano het gebruikte (als één van de eerste, misschien wel de eerste) als bodembedekker in zijn scapes, opgebonden op platte stenen.
ADA verkoopt sindsdien zelfs platte stenen onder de naam "Riccia-stones"... :€

Met vrij veel licht en hogere co2-levels vormt het frisgroene, compacte en intensief parelende kussentjes op de bodem. :thumbs:
Ook dan kan het snoeien een uitdaging zijn omdat het volstaat dat zelfs het kleinste fragmentje elders neer dwarrelt (bvb tussen andere mosjes, plantjes) om een ware "mos-uitbraak" doorheen de bak te veroorzaken.
Sommige mensen hebben een ware "riccia-fobie" en vergelijken het met eendekroos. Het zou zelfs nog moeilijker weg te krijgen zijn omdat het zich ook op de bodem/onder water verspreid waardoor er altijd wel een beetje overblijft...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan