Wat is er nieuw

Mos in het aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter VissenIlona
  • Startdatum Startdatum
V

VissenIlona

Guest
Hoi,
Aangezien ik toch toe ben aan een beetje mos in mijn aquarium (ook gezien mijn garnaal zwanger is, oke een beetje laat, maar heb wel veel schuilplekken voor ze), heb ik advies nodig.

Een tijd geleden heb ik javamos in mijn bak gehad, maar mijn ervaring: snel een chaos, veel alg vasthouden en ik heb het er dan ook vrij snel maar weer uit gedaan. Nu gaat het intussen veel beter met mijn bak, sowieso veel minder alg en betere plantengroei en dergelijke, maar ik heb denk ik toch wat advies nodig.

Welk soort mos raden jullie aan? Ik zag dat er spikymos was, flame mos, javamos, weeping moss, etc. Nu lijkt het op het plaatje allemaal hetzelfde (ok, weinig verschil) maar is er ook verschil in onderhoud en groei? Welke is makkelijker?

Ik ben van plan het op mijn kokosnoot te binden of op de garnalenbuisjes die ik in mijn aquarium heb liggen. Wat is jullie ervaring?

Alvast bedankt!

Mijn ervaring is dat javamos het makkelijkst om te houden is.

Oei dat is niet heel hoopgevend als het de vorige keer al zon potje puinhoop werd ;-)

Hoe lang kan je javamos buiten het aquarium bewaren? Dus in een emmer met water? Twee dagen toch wel?

mijn mos. nooit geen alg in..
alleen als er een stukje eraf waait en ergens anders beland groeit ie daar verder..

Ik heb in 1 van mijn bakken draadalg in mijn mos zitten.. vrij hardnekkig, maar mijn mos groeit wel super goed nog.

De andere bakken groeit het zonder alg, maar ik denk dat je het gewoon moet gaan proberen hoor! 😉 Je kunt het ook in een plastic zak met wat water erin, maaaaanden goed houden 🙂 Ik heb zelf ook een zak liggen en dat ziet er nog steeds fantastisch uit😛

Ze groeien allemaal weer anders en hebben andere behoeftes m.b.t. licht etc..
Bij mij groeit taiwan moss het mooist, lijkt op javamos maar is wat subtieler en groeit wat trager, bij mij althans.
Verder heb ik ook Quell Willow Moss , weer een heel andere soort mos, groeit bij mij ook traag maar wel prachtig om te zien.

Waar je ook nog aan kunt denken is een levermos (maar niet heus) zoals Lomariopsis Lineata, het duurde in mijn bak wel een paar maanden voordat het zichtbaar begon te groeien, maar dan heb je wel een heel mooie plant waar garnaaltjes graag in scharrelen. Ook geeft het minder 'troep' dan de gewone mossoorten, alleen in de beginfase kwamen er blaadjes los, daarna niet meer. Ik heb het op een paar garnalenbuisjes gebonden.

Trouwens, mijn garnalen (Japonica's) smikkelen eventueel aanwezige alg in de mossen zonder problemen op.

In mijn Rio geen probleem met draadalg. Overal waar javamos blijft hangen groeit het verder. Zo zit er op mijn achterwand al een mosplek van 5x5cm. Het groeit goed door in ieder geval.

Is het mos de enige plek waar alg in zit of heb je op andere planten ook last van alg?

Bedankt! Ik heb het toch wel weer gehaald en ben het aan het proberen. Wel op twee stukjes in mijn aquarium die makkelijk te snoeien zijn en dergelijke, mocht het nodig zijn of mocht het niet goed gaan.

De vorige keer had ik vooral alg, maar toen had ik in mijn hele bak veel alg. Op dit moment gaat het heel goed met mijn bak, nauwelijks alg (soms alleen ietsjes een soort stoffige waas over mijn ruiten, na een week of soms ietsjes op een blaadje van een plant)d us ik ben benieuwd hoe het dit keer met het mos gaat. Het was vooral heel erg de angst dat er dus weer zoveel mossen opgroeien.

Ik heb ook japonica, dus ik hoop dat deze het ook opsmikkelen 😉 Liever dat, dan de kleine garnalen, haha.

Bedankt, groetjes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan