Wat is er nieuw

Mos op lavastenen

JohanB

Active member
Lid geworden
2 november 2020
Leeftijd
38
Vanmorgen heb ik een voorraad lavastenen opgehaald. Het gaat om stenen die in een achtertuin hebben gelegen. Een aantal er van zijn begroeid met mos.

Nu is de vraag, kan ik deze stenen zo in het aquarium gebruiken of zou dat problemen geven? De begroeiing vind ik mooi maar zou me ook kunnen voorstellen dat dit mos niet zomaar onder water kan leven.

Voor zover van belang, het komt in mijn nieuwe bak die voorzien wordt van CO2 systeem.

8DD919B0-1E32-46B8-85D2-0400A3180A5B.jpeg

Het ziet er heel mooi uit maar helaas niet geschikt om volledig onderwater te dompelen. Als het een riparium of een paludarium zou worden dan zou dit wel werken.

De stenen goed schoon maken, ze hebben in de tuin gelegen en zitten waarscheinlijk vol insecten. Deze gaan dood onderwater en belasten zo je aquarium. Zou ze een paar dagen in een grote bak doen of je badkuip als je die hebt.

Hier kijkt mijn vrouw niet meer op dat ze 3 dagen niet kunnen douchen omdat de badkuip vol ligt met hout of stenen 😊

Thanks! Inmiddels met de hogedrukspuit aan het schoonmaken geslagen.

Die 3 dagen niet douchen voor m’n stenen ga ik hier thuis niet verkopen, dus zal wat extra aandacht in het reinigen stoppen 😂

7FB440B7-4A5E-46DF-9C5E-73C626E2EC7F.jpeg

88A578F5-0697-4D3D-AD44-2F321DC53F69.jpeg

Laatst bewerkt:
Zou het nog verstandig zijn om de stenen te koken? Aanvullend op het hogedruk reinigen?

Zou het nog verstandig zijn om de stenen te koken? Aanvullend op het hogedruk reinigen?
Lava steen zou ik niet koken. Ze vallen dan vaak uitelkaar is mijn ervaring. Zitten vol met lucht en gaten en kunnen dus niet tegen kokend water maar goed warm water kan geen kwaad. En probeer ze 1 of 2 dagen onder te dompelen. Dan kruipen er nog veel beestjes uit die zich in redding brengen en dan gaan drijven in de emmer.

Of het is levend voer voor de vissen.

Ik heb weleens gelezen dat ze met koken zelfs kunnen ontploffen door de lucht wat erin zit dus ik zou ze hooguit overgieten met heet water.

Komen ze nu mee hoor; dat kokend water - heb uren staan bikkelen met hamer en beitel om die krengen klein te krijgen 😆
Anyhow; wat je erop hebt zitten is landmos en is inderdaad niet geschikt om permanent onder water te leven. Je kunt die delen wel net boven je waterniveau uit laten steken bijvoorbeeld.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan