Wat is er nieuw

Mos, planten en bleekwater

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lotta Saffir
  • Startdatum Startdatum
L

Lotta Saffir

Guest
Ik heb twee vragen. Welk mos kan ik het beste in mijn aquarium doen (eventueel op hout) en welke planten om mijn aquarium een beetje op te vullen, die passen bij echinodorus en anubias? Heeft iemand toevallig wat (gratis) voor mij? Daarnaast las ik vandaag dat je bij 20 delen water 1 deel bleekwater kan doen, om de algen van de planten te krijgen. Is dit veilig om te doen, of liever niet?

Waar heb je dat gelezen?

Het wordt volgrnd mij wel een bij anubiassen gedaan.
Maar dan moet je ze uit je aquarium hallen en daarna heel goed afspoelen.

Zelf zou ik dit nooit doen een verstandig mens heeft die rotzooi niet eens meer in huis.

Dirk, ik denk dat je ongemerkt meer rommel in huis hebt.
Dat denk je maar weet je niet he.

We wassen hier tegen woordig zelfs met wasnoten.
Maar chloor is echt heel ongezond spul en doet weinig nuttigs.

Laatst bewerkt door een moderator:
Welk mos kan ik het beste in mijn aquarium doen (eventueel op hout) en welke planten om mijn aquarium een beetje op te vullen, die passen bij echinodorus en anubias?
Alle Vesicularia en Taxiphyllum soorten kan je gebruiken voor in je bak. Allen zijn geschikt voor weinig licht en Co2 behoefte is niet bijzonder hoog.
Daarnaast las ik vandaag dat je bij 20 delen water 1 deel bleekwater kan doen, om de algen van de planten te krijgen. Is dit veilig om te doen, of liever niet?
Om bleekwater te gebruiken om algen kwijt te raken is niet zo goed idee. Omdat bleekwater meer kapot maakt dan je denkt. Dus voor je algen moet je een andere manier voor zoeken.

Maar chloor is echt heel ongezond spul en doet weinig nuttigs.
Ik kan anders een hoop toepassingen bedenken hoor:
  • Zwembad/Spa
  • Anti schimmel voor badkamer
  • Schoonmaken ph elektrode
  • Regenereren Seachem Purigen.

een verstandig mens heeft die rotzooi niet eens meer in huis.

En dezelfde verstandige mens haalt het toch in huis wanneer hij bvb zijn zakje purigen wil regenereren? 😉😀
Edit: zie nu pas de post van gast07 hierboven...

Laatst bewerkt door een moderator:
Is purigen wel zo nodig?
Mijn bak is glashelder zonder purigen en ook de uv lamp ligt al maanden ongebruikt in de kast.

Voor zwembaden zijn andere oplossing net als voor schimmel.
De ph electrode kun je schoonmaken met een lichte zeep oplossing of alcohol.

Is purigen wel zo nodig?
Mijn bak is glashelder zonder purigen

Het is waar, het is zeker niet essentieel inderdaad maar wordt toch veel gebruikt en meeste gebruikers zijn tevreden tot zeer tevreden over de resultaten.
Het is bvb zeer handig en efficiënt als je hout gebruikt dat kleur afgeeft maar je eigenlijk geen gekleurd water wilt.
Maar het doet ook meer dan enkel je water helder maken natuurlijk dus er zijn meerdere redenen om het eventueel te gebruiken.
Soit, ik ben daarom geen bleekwater-fan hé, voor alle duidelijkheid. 😀
En ik zou het al zeker niet gebruiken in een aquarium...

On topic:

welke planten om mijn aquarium een beetje op te vullen, die passen bij echinodorus en anubias? Heeft iemand toevallig wat (gratis) voor mij? om de algen van de planten te krijgen.

Je kan qua planten ook eens kijken naar verschillende soorten Cryptocoryne (C. nevellii, C. wendtii brown of C. wendtii green, C. lucens zijn mooie voorbeeldjes).
Er zijn trouwens ook meerdere soorten Anubias te krijgen met verschillende bladvorm en van verschillende grootte.
Ook Bucephalandra soortjes zijn mooi en niet zo veeleisend maar niet zo goedkoop.
Om wat vulling te krijgen kan je denken aan een groene of rode lotus. Heeft grote bladeren en door deze laag te houden krijgt de plant veel volume (onder de juiste omstandigheden, maar ik heb geen idee welke bak je juist hebt...)

Qua algen zou het alvast helpen om wat meer info over je bak, bemesting en verlichting te geven en eventueel wat foto's te posten van de algen.
Er zijn veel soorten en adhv de soort kan de oorzaak/aanpak worden bepaald...

Alle Vesicularia en Taxiphyllum soorten kan je gebruiken voor in je bak. Allen zijn geschikt voor weinig licht en Co2 behoefte is niet bijzonder hoog.

Om bleekwater te gebruiken om algen kwijt te raken is niet zo goed idee. Omdat bleekwater meer kapot maakt dan je denkt. Dus voor je algen moet je een andere manier voor zoeken.
Inderdaad, Cornelis heeft gelijk. Het is dus zaak om uit te zoeken waarom je algen hebt. Daarvoor zou je misschien je waterwaarden eens kunnen doorgeven naar deze site. Verder de grootte van je bak en je verlichting. En als laatste, niet onbelangrijk, welke planten heb je, naast de Echinodorus (welke) en Anubias (welke) ?

Bleekwater gebruiken in een aquarium heb ik nog nooit gehoord maar ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit want ze doen wel bleekwater in de duiven hun drinken.😱

Ja we deden het vroeger altijd in het spoelwater van de ontwikkelmachine om het alg weg te houden.
Dus het zal best werken tegen alg maar ja je wilt dat niet voor je lichaam levende haven het is niet voor niks uit het leidingwater gehaald toch.

Waar heb je dat gelezen?

Het wordt volgrnd mij wel een bij anubiassen gedaan.
Maar dan moet je ze uit je aquarium hallen en daarna heel goed afspoelen.

Zelf zou ik dit nooit doen een verstandig mens heeft die rotzooi niet eens meer in huis.

Ik had het op een Engelse aquarium site gelezen.

Het is waar, het is zeker niet essentieel inderdaad maar wordt toch veel gebruikt en meeste gebruikers zijn tevreden tot zeer tevreden over de resultaten.
Het is bvb zeer handig en efficiënt als je hout gebruikt dat kleur afgeeft maar je eigenlijk geen gekleurd water wilt.
Maar het doet ook meer dan enkel je water helder maken natuurlijk dus er zijn meerdere redenen om het eventueel te gebruiken.
Soit, ik ben daarom geen bleekwater-fan hé, voor alle duidelijkheid. 😀
En ik zou het al zeker niet gebruiken in een aquarium...

On topic:

Je kan qua planten ook eens kijken naar verschillende soorten Cryptocoryne (C. nevellii, C. wendtii brown of C. wendtii green, C. lucens zijn mooie voorbeeldjes).
Er zijn trouwens ook meerdere soorten Anubias te krijgen met verschillende bladvorm en van verschillende grootte.
Ook Bucephalandra soortjes zijn mooi en niet zo veeleisend maar niet zo goedkoop.
Om wat vulling te krijgen kan je denken aan een groene of rode lotus. Heeft grote bladeren en door deze laag te houden krijgt de plant veel volume (onder de juiste omstandigheden, maar ik heb geen idee welke bak je juist hebt...)

Qua algen zou het alvast helpen om wat meer info over je bak, bemesting en verlichting te geven en eventueel wat foto's te posten van de algen.
Er zijn veel soorten en adhv de soort kan de oorzaak/aanpak worden bepaald...

Vorige week is mijn aquarium gebarsten, en daar zat wat alg in (en op de planten). Omdat ik in mijn nieuwe aquarium niet direct wil starten met alg vroeg ik me af of iemand van deze manier gehoord had. Ik ga de bladeren schoonmaken en dan maar hopen dat de alg geminimaliseerd blijft, zonder bleekwater.

Laat ons dan maar hopen dat je het probleem van de hardnekkige alg kan oplossen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan