Wat is er nieuw

Mosbal zorgt voor ontelbaar veel plukjes mos in mijn aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Susanne
  • Startdatum Startdatum
S

Susanne

Guest
Zoals de titel al zegt zitten mijn achtergrond en nu ook het hout en het andere mos onder de plukjes mosbal mos. Is er een andere manier van weg krijgen dan de mosbal weg halen? Vond het tot nu toe nog wel mooi omdat het zich beperkte tot de achterwand, maar nu het ook aan mijn hout en mos begint te komen, vind ik het niet leuk meer. Kan het wel met de hand weg halen, maar is erg veel werk en dan zal ik in het geval van het mos ook het mos mee trekken.

Wie herkent dit en/of weet een oplossing?

Dat is best apart. Ik heb zelf ooit ��n gigantische mosbal gehad, die heb ik open geknipt en op een stuk hout gebonden. Zag er leuk uit, en nooit heb ik jouw probleem gehad. Is het ��n vaste mosbal?

Weet je zeker dat het niet wat korter baardalg is?

Het is 1 mosbal en hij heeft wel veel last van extra "alg" (een wolkachtig laagje om de bol).

Ja dat weet ik zeker. Het is echt exact hetzelfde mos en net zo fluffy.

Wij willen een foto!!! haha

dat ziet er vet uit zeg!

Op zich wel, maar het gaat nu ook op mijn hout en dus tussen het mos zitten en dat vind ik persoonlijk minder... Het gaat dus nogal uit de hand lopen, het zit ook echt op mijn hele achter- en zijwand.

Is het een groot aquarium?
In mijn nanocube haal ik alles weg wat ik niet mooi vind.
Heb daar een 30cm pincet voor. Kunnje de plukjes weghalen.
Maar ja.....in een 300 liter bak, is dat wel een monnikenwerkje.

Het is een meterbak, 180 liter. Is wel een hels karwei, het zit echt overal. En weet ook niet meer hoe ik er van af kom, denk dat het al teveel is geworden om ervan af te komen alleen maar door het verwijderen van de mosbal, wat ik ook wel weer zonde vind.

Misschien toch maar een keer zo'n pincet overwegen of het gewoon met de hand verwijderen, is een stuk voordeliger. 😉

De garnalen vinden het inderdaad geweldig, maar ik vind het teveel worden...

Is een lastig te bestrijden alg inderdaad..
Als je zo'n bolletje regelmatig strak knijpt dan zul je dit probleem niet zo snel hebben.
En als ie te groot wordt en uit elkaar gaat vallen, gewoon scheuren en nieuwe bolletjes van 'knijpen�.. regelmatig dus.
Voor nu vrees ik dat je alleen handmatig kunt weghalen.

Het hout even afschrobben zou ik proberen. Wand is echt supermooi

Of het nu mosbal is of niet, ik zou zou het zo laten, want ik vind het heel mooi en natuurlijk overkomen.

Ik moet hem dus vaker uitknijpen om dit te voorkomen?

Ik vind het ook mooi, maar wil het wel onder controle houden, als het overal zit wordt het me teveel. Maar wel grappig dat veel van jullie het zo mooi vinden!

Susanne zei:
Inderdaad..
Even er uit halen, weer flink strak knijpen.
Met name als ze wat groter zijn krijg je losse plukjes, en die kunnen dan een eigen leven gaan leiden 😉

kellemes zei:
Susanne zei:
Inderdaad..
Even er uit halen, weer flink strak knijpen.
Met name als ze wat groter zijn krijg je losse plukjes, en die kunnen dan een eigen leven gaan leiden 😉

Weer wat geleerd, bedankt! Je hoeft er niks af te halen, alleen maar uitknijpen? Had dit echt nog nooit meegemaakt en heb al veel vaker mosballen gehad.

Een beetje vind ik ook wel mooi, maar nu het overal zit begin ik het toch vervelend te vinden.

Pas op met uitknijpen, doe dit buiten je aquarium. Ooit een grote mosbal gehad +/- 15cm bij 5cm. Toen ik die uitkneep in het aquarium was alles zwart! Was net een soort sponsfilter joh! 😉

Is het geen beter idee om die mosbal te verhuizen naar het groeneafval en voor weinig geld een nieuwe aan te schaffen bij de naburige LFS?, het zal je een hoop ellende besparen denk ik.
Nog een eenmalige grote schoonmaak en het "probleem" is opgelost!.

@Ton, Goed tip van het uitknijpen van zo een mosbal. Zal dat bij die van mij ook is doen.

@Susanne, ik vind het ook super mooi zo op je achterwand, maar snap wel dat als het zich gaat uitbreider het echt een probleem wordt. En dan is het ook minder mooi.

algeneter12 zei:
Pas op met uitknijpen, doe dit buiten je aquarium. Ooit een grote mosbal gehad +/- 15cm bij 5cm. Toen ik die uitkneep in het aquarium was alles zwart! Was net een soort sponsfilter joh! 😉
Klopt inderdaad, komt veel drab in op den duur.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan