Wat is er nieuw

mosballen en planaria

• Onderwerp starter Onderwerp starter 22228
  • Startdatum Startdatum
2

22228

Guest
Ik wil graag mosballen in mijn aqua voor mijn garnalen.
Nu lees ik vaak dat er via mosballen planaria in je bak komt.
Kan ik dat voorkomen door de mosballen eerst een dag of 5 apart te houden in een donkere bak met water?
Zodat ik de eventuele uitgekomen eitjes eerst weg kan vangen?
Of zijn er andere dingen die ik kan doen om planaria in mijn bak te voorkomen ??

Waar lees jij dat?
Is gewoon onzin.

Ja heb ik ook nog nooit van gehoord.
Ze kunnen wel meekomen met plantjes, als iemand ze heeft en je daar plantjes van krijgt. Maar niet perse bij ��n bepaalde plant.
Lijkt me ook niet handig, 5 dagen in het donker. Want die eitjes van de planaria duren meende ik 2 weken. 2 weken planten in het donker houden, dan heb je geen plant meer over.

Planaria houd je weg door niet te veel te voeren en dan voornamelijk niet te veel dierlijk voer.

Oh oke....dus kam ze gewoon in mijn aqua doen !!

Mosballen zijn door hun structuur een ideale plek voor allerhande plaagdiertjes maar dan moeten die al wel in de bak aanwezig zijn en kan je ze inderdaad zoals al aangegeven met alle andere planten ook meekrijgen in je eigen bak.

Je zou kunnen overwegen alle planten (inclusief mosballen) in een apart 'aquarium' in quarantaine te zetten. Dat aquarium eerst nog behandelen met middel tegen planaria (flubenol). Na een week of 3 verversen en nogmaals behandelen. Daarna het water een aantal keren volledig verversen (en de mosballen in schoon water uitknijpen) over een paar dagen verspreid om het middel er weer uit te verdunnen.

Het zal enorm veel werk zijn en waarschijnlijk nog steeds niet 100% uitsluiten dat je planaria krijgt, dus ik zou er niet aan beginnen.

Hmmmmm......zoiets had ik ook bedacht maar inderdaad een heel gedoe.

Op zich lees je er niet veel over.. wat zou kunnen betekenen dat het risico hierop klein is.

Je leest hier juist heel vaak over planaria in bakjes en komt er toch op 1 of andere manier in.
Zeg niet dat dit alleen door mosballen komt maar zijn prima bronnen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan