Wat is er nieuw

Mosmat (achterwand)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter AquaDorrit
  • Startdatum Startdatum
A

AquaDorrit

Guest
Hallo allemaal,

Ik zou graag zo'n mooie mat mos als achterwand hebben voor een garnalenbak die ik aan het opzetten ben.
Echter bij de Karwei en een aantal algemene winkels (Blokker etc) verkopen ze tegenwoordig geen ijzerdraad of gaas/rooster achtig spul meer om het op te monteren. Wat gebruiken jullie daarvoor, en waar kopen jullie het? Het hoeft maar een stuk van 30x40 cm te zijn dus om nou een hele rol kippengaas aan te schaffen..

Daarbij, zou zoiets niet van roestvrij staal moeten zijn? Ijzer gaat roesten, ik neem aan dat dat niet wenselijk is?

Groetjes, Dorrit
 
Het beste kun je niks nemen met metaal ivm roesten. Je kunt van dat horrengaas krijgen bij die setjes voor de deuren en ramen. Dat is een soort stof en is ook prima geschikt hoor.
 
Geplastificeerd kippengaas gaat hooguit roesten aan de puntjes, en de hoeveelheid roest die daarbij vrijkomt is te verwaarlozen en prima plantenvoer.
Ik heb ooit wel zo'n (kleintje) rol gekocht, bij zo'n boeren-bouwmarkt ergens in de polder.. vaak een stuk goedkoper dan de bekendere bouwmarkten.
Ik weet niet hoe je het mos wil bevestigen, maar tis wel zo handig om het mos vast te klemmen tussen 2 rijen gaas (of horregaas of wat ook..) en in dat geval heb je toch 2 keer het oppervlak nodig van de omvang van de achterwand. Althans.. zo deed ik het.
Het werd bij mij trouwens niks.. maar puur omdat de onderkant van de moswand te weinig licht ving.
 
Uhmmm....tegenwoordig kun je die matjes kant en klaar met een mooie mos mat kopen...scheelt een zoektocht..en gedoe 🙂
En RVS staat voor Roest Vast Staal 🙂 rvs kan....roesten. Tenzij je het een behandeling laat geven...e-polish bij voorbeeld...kans dat het dan kan gaan roesten is Nul.

succes
 
Aquariaan1967 zei:
Uhmmm....tegenwoordig kun je die matjes kant en klaar met een mooie mos mat kopen...scheelt een zoektocht..en gedoe 🙂
succes

Ja, dat kost je alleen een maandsalaris met de prijzen die ze tegenwoordig voor een plakje mos durven te vragen..

Wat kellemes zegt is helemaal juist, gewoon geplastificeerd gaas pakken, het beetje ijzer dat dan gaat roesten is te verwaarlozen 🙂
 
Aquariaan1967 zei:
Uhmmm....tegenwoordig kun je die matjes kant en klaar met een mooie mos mat kopen...scheelt een zoektocht..en gedoe 🙂
En RVS staat voor Roest Vast Staal 🙂 rvs kan....roesten. Tenzij je het een behandeling laat geven...e-polish bij voorbeeld...kans dat het dan kan gaan roesten is Nul.

succes
Eindelijk eens iemand die echt weet wat Rvs wil zeggen
Iedereen maar roest vrij staal maar dat is het niet.
Ik gok dat jou beroep iets in de metaal sector ook is ?
 
Ik weet het ook hoor 😛
Moesten we leren in de 2de ofzo.
En ik heb om mos vast te maken gewoon horrengaas gebruikt.
Die je ook gebruikt bij ramen e.d.
 
Haha vergis je niet, dat weten meer mensen 😉 Weet je dan ook dat juist door dit roestvaste staal er een laagje gevormd wordt (roest) die ervoor zorgt dat het onderliggende staal niet verder roest? Want dat is dan ook wel handig om te vertellen.

Maarrr om even terug te komen op gebruik in het aquarium, zoals ik al eerder aangaf is het gewoon het handigst om een stevig omhulsel te gebruiken, dus bijvoorbeeld geplastificeerd kippengaas etc.

http://www.formido.nl/central-park-gaas ... wgodxrcAdw

Zoals dit. Is nog mooi groen ook, dus valt een stuk minder op tussen het mos.

Horregaas waar Visser naar verwijst kan ook, maar dat is flexibel, heeft geen eigen kracht om rechtop te blijven staan en zul je dus op de een of andere manier aan je bak moeten bevestigen, anders wordt het te zwaar en zakt/vouwt het dubbel..
 
Klopt ik had wel moeite om het recht te houden het horregaas.
 
Je kunt het mos ook bevestigen met behulp van nietjes als je geen gaas kan vinden. De zilveren nietjes, niet de rode (koper), anders ben je zo je garnaaltjes weer kwijt.
 
Ik heb in de rekord ook een mosmuurtje gemaakt. Plaatje plexiglas, hier het mos op en dan gaas (ik heb een soort hor gebruikt) en dit vastgebonden met visdraad. Dit met zuignappen vastgemaakt. Werkt prima en is niet schadelijk. Bij mijn Update van 8 mrt zit het er net in, bij die van 20 mrt is het er al deels doorgegroeid
 
Op een glazen wand is het lastig nieten 😀

Als het geplastificeerd is, gaat het dan niet te veel drijven? Net als horregaas, dat is van zichzelf niet zwaar. Zou je het dan tussen stenen moeten spannen oid?
 
Vouw het dubbel en stop het mos ertussen, verzwaar het aan de onderkant met steentjes etc..

zorg er trouwens wel voor dat de mazen van het gaas breed genoeg zijn voor het mos om doorheen te kunnen groeien! Anders heb je er nog niet zoveel aan.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan