Wat is er nieuw

Motor filter valt uit

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dory
  • Startdatum Startdatum
D

Dory

Guest
Hoi mensen,

Ik heb een juwel record 600 van ruim een jaar oud waarin het orginele filter draait. Nu is met tussentijd van een maand of 3 na het schoonmaken van het aquarium (waarbij de pomp dus uitstaat) de pomp stil blijven staan. Beide keren heb ik de motor opengemaakt en schoongemaakt. Dit hielp gelukkig want daarna draaide de motor weer.

Alleen vraag ik mij af of dit normaal is en zo ja, hoe vaak moet je de motor dan schoonmaken om dit probleem te voorkomen?

Dit komt denk ik inderdaad doordat je hem dan hebt uit gedaan, dit heb ik ook met met opvoerpompjes. Wanneer ik ze uit doe moet ik eerste de viezigheid eruit halen waarna hij het pas weer doet (Meestal is dit niet eens veel).

Waarom heb je de pomp uit staan? Je haalt toch niet al het water eruit?

Bedankt voor je reactie!

Nee, natuurlijk niet. Ik ververs meestal zo`n 10 liter per keer. Ik zet de apparatuur altijd uit omdat dit volgens de gebruiksaanwijzing moet. Anders kun je een schok krijgen. Daar ben ik super bang voor dus elke week gaat de pomp tijdens het schoonmaken uit. Normaal geen enkel probleem maar nu dus al 2 keer wel.

Ik heb ook een rekord 600 en zet de pomp en het verwarmingselement altijd uit bij het verversen.
Niet alleen om schok te voorkomen, maar ook omdat het pompje droog komt te staan als je er 10 liter uit haalt. Hierdoor kan hij stuk draaien.

Ik maak elke week het pompje schoon na het water verversen en heb nog geen storingen gehad. Nu moet ik zeggen dat mijn bakje ook nog maar 3 maanden oud is...

Groeten Leopard

hmm, als je bang bent om een schok van je pomp te krijgen, zou ik hem weg mieteren. Wat betreft het uitvallen, zou je de stekker kunnen omdraaien. Je rotor draait doormiddel van negative en positieve polariteit, oftwel magnetisme. Wellicht staat de polariteit neg/pos tegenoverelkaar. Het is maar een idee.

caddyladdy zei:
hmm, als je bang bent om een schok van je pomp te krijgen, zou ik hem weg mieteren. Wat betreft het uitvallen, zou je de stekker kunnen omdraaien. Je rotor draait doormiddel van negative en positieve polariteit, oftwel magnetisme. Wellicht staat de polariteit neg/pos tegenoverelkaar. Het is maar een idee.

Euh in Nederland hebben we wisselstroom op het lichtnet dus ik denk niet dat dit veel nut zal hebben.
Bovendien als je de polariteit wel om zou kunnen draaien zou het pompje nog steeds draaien... Alleen de andere kant op.

Groeten Leopard

Het is ook niet bedoeld als kritiek hoor 😉
Echter als je door het omdraaien van de stekker de + en - zou kunnen omdraaien zou je tv, computer, koffiezetapparaat enz. niet werken als je de stekker er per ongeluk verkeerd om in zou doen.

Bij wisselstroom praten we dan ook niet over een + en - pool maar over een fase en nul.

Gaat een beetje te ver om het helemaal uit te leggen hier maar ik hoop dat je iets meer inzicht hebt gekregen over wisselstroom. We zijn hier tenslotte om elkaar te helpen.

Groeten Leopard

geef er eens een tik tegen mee een klein hamerke.Ik kreeg hem daardoor steeds terug lopend.🙂

beste groet
Christa

Als je het aquarium schoon maakt wat doe je dan met het filter zelf?
Het kan zijn dat de doorstroom minder is geworden doordat er vuil is opgebouwd in het filter.
Zelf heb ik ook een Juwel maar dan de RIO 240. Ik heb ook wel eens problemen met het opstarten van het pompje na het verversen. In dat geval haal ik de bovenste sponsen er even uit en start dan het filter weer op en terwijl hij draait doe ik de bovenste sponsen terug. Dit niet goed starten komt bij mij denk ik door teveel weerstand.
Een tikje op de pomp wil inderdaad ook weleens helpen.
Het pompje zelf maak ik maar ��n keer per jaar schoon en dat is bij mij genoeg.
De pom schoonmaken is natuurlijk ook niet verkeerd maar als het iedere week moet dan is dat wel irritant.

of er zit lucht bij je rotor, zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.

Hoi allemaal,

Bedankt voor alle reacties! Het is iig prettig om te lezen dat dit bij meer mensen gebeurt dus er ws niet echt iets mis is met het motortje. Bedankt voor alle tips en trics ik ga ze zeker uitproberen als het weer gebeurt. Verder neem ik me bij deze voor om het motortje om de 3 maanden even schoon te maken. Ook als hij niet stilvalt.

Ah ok dan weet ik dat zelf ook weer. Interne filter rio 125.
Heb namelijk na verversing van weekend ook dat mijn pomp niet op volle kracht draait. Heb de de sponsen vorig week al uitgeknepen. Zuigt iemand ook de interne filter uit?
Heb namelijk de slangen van een originele juwel set waarbij ook een mondje zit om je filter huis uit te zuigen. De juwel aqua clean.

Ami zei:
Ah ok dan weet ik dat zelf ook weer. Interne filter rio 125.
Heb namelijk na verversing van weekend ook dat mijn pomp niet op volle kracht draait. Heb de de sponsen vorig week al uitgeknepen. Zuigt iemand ook de interne filter uit?
Heb namelijk de slangen van een originele juwel set waarbij ook een mondje zit om je filter huis uit te zuigen. De juwel aqua clean.

Dit deed ik wel eens, vaak ligt er wel wat troep op de bodem van het filterhuis. Ook zaten er bij mij aardig wat garnalen in.

Hoe deed je dat dan met de garnalen?
Heb er namelijk ook garnalen in en ben bang dat ik ze allemaal opzuig als ze erin zitten.

Misschien kun je een stukje panty gebruiken of horregaas??
Dat gebruik ik ook bij de garnalen in de bakjes met een binnenfilter zodat de jongen niet door de spijlen heen kunnen komen.

jessicapilon zei:
Misschien kun je een stukje panty gebruiken of horregaas??
Dat gebruik ik ook bij de garnalen in de bakjes met een binnenfilter zodat de jongen niet door de spijlen heen kunnen komen.
Effe vraagje tussendoor..
Doe je dat met een stukje panty onder aan de cassette?
Of bind je gewoon een stuk panty om de pomp?
Ik begrijp namelijk maar niet waar precies het jongbroed dan doorheen wordt gezogen..

Edit: Trekt dat grut door de spons? Of er langsheen?

Ja, ik doe de cassette open en span een stukje panty met de hand over de opening en druk dan de cassette weer dicht.
Het jonge spul kan anders door de spijlen die aan de onderkant van de cassette zitten in de filter komen. De panty voorkomt dat nu.
Ik heb verder weleens de cassette opengemaakt en dan kwamen er nog kleine jongen uit zetten. Ik heb de indruk dat de jonge garnalen dus wel eronder blijven plakken zeg maar.

Misschien nog een tip voor die SF filters. Bovenop waar het snoer het huis ingaat is een klein beetje ruimte. Ik heb al 2x meegemaakt dat daar of jongen doorheen gaan of dat zelfs een volwassen garnaal met zn kop erin vast komt te zitten.
Daar prop ik een stukje filterwatten in met een mesje of sateprikker zodat ze niet ook daardoor zouden kunnen gaan.
Verder zijn het prima filtertjes hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan