Wat is er nieuw

Muilbroeders kweken

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Leeftijd
53
Ik heb Pseudocrenilabrus nicholsi (aantal mannen en wat minder vrouwen, ja zou beter andersom zijn...) waarbij een dame een volle bek heeft. Als ik wil dat er jonkies groot worden, zal ik moeten zorgen dat de rest van de bak (regenboogvissen, corydorassen, de andere pseudo's) haar jonkies met rust laten. Ik besef volledig dat de ervaring op het forum met deze soort beperkt is, maar om mijn vraag dus wat breder te trekken, wat karaktereigenschappen die waarschijnlijk wel wat overlap met andere cichlidensoorten hebben:
Deze vissen zijn maternale muilbroeders,
de mannen, zijn behoorlijk territoriaal (daarom had ik gehoopt op meer vrouwen dan mannen),
Het vrouwtje is ongeveer 5 cm groot.
Ze hangt tussen het groen aan het wateroppervlak (itt wat 'de boekjes' zeggen, nl dat ze een zandkuil als nest willen)

Mijn vraag is dus hoe zet ik haar het beste apart.
Mijn opties zijn:
1) een bakje van ongeveer 30 liter met ingedraaid filtertje op het aanrecht
OF
2) zissbreederbox (volume 1l
of
3) 10l) in het 'thuis'aquarium (de Juwel) en dus 'apart' bij de andere vissen. Met de 10l box wordt het wel passen en meten vanwege de inrichting.
dus:
4) Alternatief voor dat passen en meten zou kunnen zijn dat ik haar in de 2m in de 10l breederbox zet. (zo goed als zelfde temperatuur, zelfde water).

Wat zouden jullie doen??

Ik hoop dat optie 2 meer dan 1 liter is? 😁 Zonder enige relevante ervaring met jouw vraag, zegt mijn eerste ingeving optie 1, 30 liter lijkt me redelijke inhoud, en bakje op het aanrecht lijkt me goed zicht te geven, maar is puur mijn gevoel🙂

Optie 2 is een officiële breeder box (die hangt dan dus in het aquarium en heeft de volle 350l als doorstroming), optie 3 is mijn eigen, grotere variant van de breederbox en hangt net als de kleinere box in een grote bak.
Maar die past dus eigenlijk (vanwege de takken) niet goed in de juwel, vandaar mijn tweestrijd.

Lumineus idee: ik heb Verduijn cichlids gebeld en die adviseert na enig diep nadenken en af wegen van de diverse mogelijkheden om haar in het 30 l bakje te zetten.
Dat wordt het dus.

P.S. hij feliciteerde me dat ik eraan had weten te komen, het verbaasde hem dat het me überhaupt gelukt was.

Lumineus idee: ik heb Verduijn cichlids gebeld en die adviseert na enig diep nadenken en af wegen van de diverse mogelijkheden om haar in het 30 l bakje te zetten.
Dat wordt het dus.

P.S. hij feliciteerde me dat ik eraan had weten te komen, het verbaasde hem dat het me überhaupt gelukt was.

Aan het 30l bakje of de kleintjes? 🤣

Het zijn mooie vissen, vanmiddag nog bewonderd.😊

30 l bakje is ingericht, water is inmiddels mooi helder, dus morgen proberen mevrouw uit te vangen zonder haar al te veel van streek te maken, en dn mag ze in de kraamkamer. Spannend! (Voordat iemand begint te roepen: filtertje is al een aantal maanden ingedraaid)

Mevrouw zit in haar bakje, ging vrij vlot, hopelijk is ze tevreden en relaxt genoeg om haar eitjes te houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan