Wat is er nieuw

Multi-Biotoop

• Onderwerp starter Onderwerp starter KidNatsu
  • Startdatum Startdatum
K

KidNatsu

Guest
Mijn proefwerkweek is bijna voorbij en dus mag ik waarschijnlijk eindelijk een groter aquarium aanschaffen (waarschijnlijk rio 240, rio 300 vonden mijn ouders te groot). Nu had ik wat mooie inspiratie voor een inrichting gevonden op internet, en het waren allemaal verschillende dingen, maar ook biotopen die mensen combineerdem. Vandaar dus mijn idee: Ik wil graag een groot stuk hout met javamos links, en veel hout en javamos op de bodem met wat plantjes. In het midden komem er erg veel verschillende planten, bijde hoog en laag, met een derde dat ik openlaat en een stuk hout Rechts komen er erg veel stenen opgestapeld (grotten), met wat losse stenen en wat plantjes en voorderest gewoon open. De bodem wordt zwart zand van de hornbach. Ik hoop te zien dat vissen veel bij hun favoriete biotoop zitten, zoals de cory's bij het open zand, badis bij de stenen, en labeo tussen de planten. Iemand voor of tegen het idee? Misschien opmerkingen of ideeen? Ik hoor het graag!

PS: Voor het bestand zit ik nog te twijfelen tussen 8 Corydoras Schultzei "Black" en 20 Corydoras Habrosus. Iemand die een van de twee aanraad?

Ik zou voor de grote groep Habrosus gaan.
Ik heb zelf spijt dat ik die niet genomen heb. Ik heb de pygmaeus, maar die zwemmen nogal veel. Habrosus is een leuk maatje, je kunt er dus lekker veel nemen.
Een grote school is veel mooier dan een klein schooltje.

MsFelix zei:
Ik zou voor de grote groep Habrosus gaan.
Ik heb zelf spijt dat ik die niet genomen heb. Ik heb de pygmaeus, maar die zwemmen nogal veel. Habrosus is een leuk maatje, je kunt er dus lekker veel nemen.
Een grote school is veel mooier dan een klein schooltje.

Dat vond ik ook, ik heb een video gezien op youtube van een school van 20 habrosus en dat was een prachtig gezicht! Zullen vast ook wel blij zijn met de zwemruimte. Zelf heb ik ook de pygmaeus kocht voor de bodem in mijn huidige aquarium (mijn huidige bestand gaat ook naar de nieuwe), en toen was ik er ook achtergekomen dat ze scholen met de simulans veel leuker vinden. Ze zijn nu wel veel rustiger, en zitten meer op de planten. Maargoed, dan ga ik voor de habrosus! Bedankt voor het antwoord!

Klein vraagje hier, ik heb een aquarium gevonden van 130x50x50, dat is 325 liter bruto(?). Hoeveel is dat ongeveer netto(?)?

Als je bodem zo n 5 cm dik is dan moet je er zeg maar 32 liter aftrekken en dan nog wat voor de inrichting. Zo zeggen zo n 280 netto ongeveer.

Nog een klein vraagje: Dat aquarium is 50cm hoog, en nou wil ik er eigenlijk een bioflow L-filter indoen, maar die is 53,2cm hoog. Dah past nie.... Is het mogelijk de behuizing zo'n ~5cm kleiner te maken aan de onderkant om het passend te maken? Heeft iemand dit eerder gedaan of weet iemand of dit kan? Zo nee, weet iemand een soortgelijk intern filter dat dus in zo'n box zit met de verwarming erbij?

Is een goede buitenfilter niet makkelijk en mooier?
Anders zie je in de bak weer een grote filter zitten namelijk.

jessicapilon zei:
Is een goede buitenfilter niet makkelijk en mooier?
Anders zie je in de bak weer een grote filter zitten namelijk.

Misschien wel ja, maar ik heb wat met mijn huidige binnenfilter. Het probleem is dat het aquarium alleen mijn budget eigenlijk al volbrengt, en ik kan me geen te duur filter veroorloven. Hoe stroomt het water eigenlijk het aquarium uit en in bij een extern filter? Ik vind slangen minder mooi dan een filterblok. Ik heb wel ooit zon lange instroombalk met allemaal gaatjes gezien. En waar moet de verwarming dan eigenlijk?

Edit: zijn er goede goedkopere externe filters met verwarming en mooie uitstroomopening die goed is voor deze inhoud?

Bij goedkoop denk ik aan max 30 euro, maar tweedehands is geen probleem.

Tja dat heeft iedereen vaak anders. Ik heb de uitstroom naar de filter links achter en de instroombuis (spraybar) rechts op de zijruit zitten.
Je zou eens op MP kunnen kijken voor een niet al te dure buitenfilter.
De verwarming heb ik onder de spraybar rechtsachter in de hoek.

Zitten de slagen en in en uitstroomopening echt vast aan het filter, of is dat aanpasbaar en los te kopen?

Ik heb ook wel eens gehoord van een buitenfilter met verwarming, bestaat dat?

Edit: is het mogelijk 2 buitenfilters op elkaar aan te sluiten op of dezelfde in en uitstroomopening aan te sluiten?

Ja met verwarming erin heb je ook en de slangen kun je van de filterpot loskoppelen.
2 achter elkaar koppelen is dacht ik nadelig meen ik te hebben gelezen. Maar zeker ben ik niet.

Bij twee normale filters achter elkaar heb je ook de kans dat de een iets sneller pompt als de andere of er een van de twee uitvalt. Met allerlei nadelige gevolgen: een filter komt droog te staan, een loopt over en in het ergste geval je je aquarium dat leeggepompt wordt.

Zou ik dus niet doen, tenzij het een systeem is dat daar specifiek voor ontworpen is, maar dat zijn de meesten zover ik weet niet.

De deal voor deze bak gaat niet door helaas... Dus ik ga door met de zoektocht naar een rio 240. Als iemand er een voor verkoop heeft kan een PB geen kwaad hoor 😉 .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan