Wat is er nieuw

Myriophyllum sp. guyana sterft af

Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Leeftijd
33
Ik had het in het fototopic al gevraagd maar misschien is het beter hier even te posten.
De meeste planten in mijn nieuwe bakje lijken goed aan te slaan, enkel de myriophyllum sp. "guyana" wilt niet.
het bakje draait nu zo'n 8 dagen, iemand een suggestie wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Eerst een foto van 23-02-21, zoal je kan zien was een behoorlijke portie bruin geworden.
De planten stonden best dicht bij elkaar opdat de invitro stengeltjes zo klein waren dat ik niet anders kon dan in plukjes planten.
Daaronder/naast een foto van vandaag, opnieuw zie je de planten weer afsterven ondanks dat ik ze nu beter uit elkaar plantte.
NrguBgt.jpg
cVtohrl.jpg

De rest van de planten lijkt mij releatief goed aan te slaan:
v1QBfvZ.jpg
6sfgbrd.jpg

Verlichting: 7u+1u dimtijden
Co2 via inline atomizer, pakweg 60bpm dropchecker ziet mooi limoen groen.
bemesting: dagelijks: 1ml Colombo flowra grow liquid (Micro's +Magnesium and kalium) en Kno3, KH2Po4, K2So4 dagelijks: Kalium 2pmm, No3: 0.75 ppm, Po4 0.08ppm
Substraat: jbl proscape plantstart met de inhoud van 10 Tropica nutrition capsules daar bovenop zo'n 8L tropica soil en een beetje powder.
waterwaarden: gisteren 50% ververst, Ro/di met sera mineral salt.
Ph: 5.43
Kh: 0, Gh: 5
Mg: 5? (moelijk af te lezen test )
No3: 4
Po4: <0.02 (geabsorbeerd door de soil?)
K: 15+
Fe: 0.03 (lichte aankleuring maar niet veel)
Nh4: <0.05
No2: 0.1

Iemand ideeën of suggesties wat er aan de hand kan zijn?

Allereerst: Myriophyllum is een SUB-tropische plant, die vaak in vijvers wordt gehouden. max temperatuur waarbij ze nog net groeien kan is 25*C.
Hoger , = afsterven door te warm water. Verder heeft deze soort een bloedhekel aan een vette bodem, gewoon zand is voor deze waterplant meer dan voldoende anders rotten de wortels die enkel dienen voor houvast snel af. Verder is deze plant enorm lichtbehoeftig, wel tot 2 x zoveel als de gebruikelijke aquaplanten.
Dit alles maakt deze planten heel erg moeilijk houdbaar. Dus voel je maar niet schuldig, het lukt maar weinigen om deze plante succesvol lang in leven te houden.

Proserpinaca palustris is een goed alternatief.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan