Wat is er nieuw

Mysterie in mijn nieuwe bak

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Boortje
  • Startdatum Startdatum
B

Boortje

Guest
Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb sinds zondag een 60 Ltr aquarium ingericht met voedingsbodem, grind, decoratie en plantjes. Daar moest ik ook druppels in het water te doen om het water te krijgen dat de vissen nodig hebben. Nou heb ik sinds gisteravond een spoed slijmerig substantie over de bodem( lijken een soort wolkjes. Dit heb ik echter nog nooit gezien en hoop dat iemand mij zou kunnen vertellen wat het is en wat ik er aan kan doen.
 

Bijlagen

  • E8C8223A-1030-4D6B-B4D4-6E1493AA51AC.jpeg
    E8C8223A-1030-4D6B-B4D4-6E1493AA51AC.jpeg
    238.1 KB · Weergaven: 118
  • D7EB92BE-4799-43DE-8652-17074F9FDF22.jpeg
    D7EB92BE-4799-43DE-8652-17074F9FDF22.jpeg
    172.3 KB · Weergaven: 122
Niets aan de hand dat komt vaker voor bij een pas opgestarte bak, je kan het wegzuigen als het erg veel word, maar als de bacteriecultuur opgang komt verdwijnt deze vanzelf.
Laat de bak rustig 4 weken indraaien en ga /laat dan het water testen voordat je er rustig aan wat vissen in gaat doen.
 
Dat is fijn om te horen zeg! Was al bang dat er door de plantjes ofzo iets raars inzat. Ik ga het dan lekker zo laten en ik laat het water testen voordat de vissen erin gaan.
Hartelijk bedankt voor uw reactie
 
Gebruik je ook gewone plantvoeding? en zo ja, welke?
Een overzichtsfoto is welkom.
 
Ik gebruik deze
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    241.6 KB · Weergaven: 98
Dat is zo te zien alleen de bodemvoeding voor planten welke dat nodig hebben, niet een plantvoeding voor in het water welke Fosfaat, Nitraat en sporen bevat.
 
Ok wat raad u mij aan, ik moest dit ook gebruiken.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    137.8 KB · Weergaven: 93
Dat kan je veilig gebruiken als je de dosis op de verpakking aan houdt, maar je kan ook een klein beetje droogvoer verkruimellen dat zorgt er ook voor dat de bacteriecultuur tot stand komt.
 
Maar ik weet niet wat voor planten je in de bak hebt en wat je er verder in wilt houden vandaar dat ik om een foto vroeg, dan kan het advies ook gerichter zijn.
 
Ik heb een foto van de plantjes, verder willen we maanvissen en dergelijke. Het wordt een tropische aquarium
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    245 KB · Weergaven: 108
Dat is al een erg leuk begin, wel zou ik de plantgroepjes wat verder de steeltjes uit elkaar zetten dan kan er wat licht en stroming door, gezien je planten zou ik apart fosfaat, nitraat en sporenelementen toevoegen, (zie de link)dan kan je met een eigen druppeltest het water optimaal krijgen voor een prima plantengroei.
Ik weet niet hoe groot je bak is, maar voor maanvissen word vaak 150x60x60 cm aangeraden en minstens 5 a 6 bij elkaar.

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen
 
Ik ga dit proberen met de plantjes, bedankt voor de link!
Heel erg bedankt voor uw hulp, daar ben ik echt mee geholpen. Ik heb een 60 liter bak, wist niet dat maanvissen een grote bak nodig hadden. Heb vroeger maanvissen gehad in zo’n bak en dat ging goed. Maar denk dat ik maar andere vissen doe. Guppy’s en andere die bij elkaar kunnen.
 
Guppy’s en andere die bij elkaar kunnen.
Pas op met Guppen, dat zijn levenbarenden en staan bekend dat als ze eenmaal gaan kweken daar niet mee ophouden en overschot dreigt.
 
Het bakje is 60cm lees ik en daar kunnen echt geen Maanvissen in jammer genoeg. Voor een leuk bestand zou je een topic kunnen openen in samenstelling visbestand.
 
Bedankt! Ik zal eens kijken. Dank jullie wel, heb nog even voordat mijn aquarium goed is en ga er even goed voor zitten.
 
Leuke bak voor een mooi schooltje neontetra's, veel mooier en rustiger dan guppen
 
Heel erg mooi begin! Succes met de bak 🙂
 
Dank jullie wel allemaal voor de goede hulp
 
Komt vast allemaal goed en als alles goed is ingedraaid dan is een foto wel weer even leuk 😉
 
Waarom heb je er een voedingsbodem in gedaan? dat was echt niet nodig geweest, alleen de plant helemaal rechts heeft wat voeding bij de wortels nodig, en misschien de rode links maar dat weet ik niet zeker.
 
Omdat het werd aanbevolen in de zaak, maar kan dat heel veel kwaad?
 
Kan op zich geen kwaad mits niet te dik idd, typisch verkooppraatje van die zaak.
 
Voedingsbodems zijn in elk geval goed voor de omzet van de winkel😉
 
Nou lekker dan zeg, dan verdienen ze er best aan wanneer ze dat zo bij iedereen doen.
Voedingsbodem is nog geen cm dik.
Heel erg bedankt, ik word steeds wijzer door jullie hulp.
 
Ik vond de filmpjes van nickey op youtube ook super goed. Als je zoekt op nickey aquarium kom je ze vanzelf tegen 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan