1. Bezoekt u onderstaande sponsor om onze server in stand te houden?

Mysterieuze draadvormige structuren aan kienhout. Wie verklaart dit?

Discussie in 'Experts uitgedaagd' gestart door Joost1980, 17 mrt 2013.

View Users: View Users
  1. johanbrigitte

johanbrigitte

Lid geworden:
    23 sep 2013
    @Lex:

het lijkt wel op dat van mij. zal van mij nog even een foto bij zetten.
    heb er zelf geen verstand van, heb het alleen van de aquariumwinkel en wat ik zelf heb gezien.
    ik had er eigenlijk een foto van moeten maken, beetje dom, haha.

gLRdcwEHKXLz6UVZqANVTBKyLm5ExZ02.jpeg

2. Lex

Lex

Lid geworden:
    8 feb 2006
    t' lijkt er wel op johanbrigitte , maar je hebt ook wel last van andere algen zie ik op de foto....waar bij mij de bak helemaal schoon is.
    Ben zelf helemaal gestopt met de plantenvoeding , ben deze week alleen begonnen met easy-carbo en probeer ondertussen zo veel mogelijk van dat spul weg te halen.

3. Lex

Lex

Lid geworden:
    8 feb 2006
    Na 5 weken 5ml easy-carbo per dag is het weg !
    Dit is het enige wat ik gedaan heb, na 4 weken begon ik pas resultaat te merken , de draadjes zijn als het ware 'opgedroogt'.

Ik blij ! :D

4. johanbrigitte

johanbrigitte

Lid geworden:
    23 sep 2013
    wel beter voor je lex.
    ik ben nu met algovec van sera bezig, nu zie ik enige vooruitgang, gaat wel langzaam maar dat maakt niet uit.
    ze zeggen dat easy-carbo niet helpt omdat ik al co2 toevoeg.

cupacel van HS werkte niet bij mij

5. Lex

Lex

Lid geworden:
    8 feb 2006
    Ben er ook blij mee, ;)is nu al een tijdje weg....en de planten groeien ook beter nu.
    Ik gebruik idd. geen co2 alleen easy-carbo.

Maar goed om te lezen dat jij ook vooruitgang boekt ! :thumbs:

6. Ludger

Ludger

Lid geworden:
    20 apr 2010
    Op 1 van mijn stukken hout komt nu ook plotseling dit bruine wier/alg. Het groeit nog maar op 1 specifiek plekje en nog heel groot zijn de slierten niet. Erg vreemd. Het is kienhout uit het veen (Zelf uit Duitsland gehaald). Ik zal eens even kijken of ik het op de foto krijg.

7. kaylee_D

kaylee_D

Lid geworden:
    31 jan 2014
    @johanbrigitte Volgens mij is dit roodwier, het is iets wat niet vaak voorkomt

8. Ludger

Ludger

Lid geworden:
    20 apr 2010
    281764ludger_0_85_deskto.jpg

864284ludger_0_85_deskto.jpg

9. Lex

Lex

Lid geworden:
    8 feb 2006
    Lijkt exact op wat ik gehad heb....ik zou als ik jou was zo snel mogelijk weghalen/bestrijden (of je moet het mooi vinden).

Bij mij begon het met een paar sliertjes en later bijna de hele achterwand... :help:

10. meksjoef

meksjoef

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Is roodwolwier (Nemalion sp. helminthoides?)... Vrij zeldzaam en eigenlijk best wel mooi :) ik zou het houden ;)

Er zijn zelfs mensen die er stekken van willen (ik niet)

11. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Inmiddels alweer een heel tijdje verder....Nemalion ( of wat het ook is) is geheel verdwenen van het hout, nadat ik dit verplaatst had in de bak. Ik dacht dat het verloren zou zijn gegaan.
    Niets is minder waar, het groeit nu op een van de kitranden van mijn voorruit...! Een klein dotje, maar het is er nog/weer.

Weet nog steeds niet wat het is, de foto vam JohanBrigitte is ander spul dan de mijne, dat is namelijk helemaal glad en absoluut niet harig.

Ludger heeft hetzelfde spul als ik, denk ik!

12. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014

Dat is niet juist, door de toevoeging van CO2 veranderd de werking van Carbo als zodanig niet.

Groet,
    Ben.

13. Elco_Backus

Elco_Backus

Lid geworden:
    22 jan 2018
    Ik ben recent weer met deze mooi hobby begonnen en nu heb ik deze rode slierten ook aan een stuk kien hout.

Kan kwaad voor mijn vissen?

Het stoord mij niet heel erg zolang het niet uit de klauwen loopt...

14. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Het kan absoluut geen kwaad, de vissen lusten het niet, slakken en garnalen ook niet, lijkt wel een beetje op een zeeanemoon, alles wuift mooi mee met de stroming.
    Jonge garnaaltjes schuilen er graag in. Ik heb het nu niet meer in mijn bak, na een herinrichting was het binnen een week verdwenen.

15. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    robru vindt dit leuk.
  16. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Volgens mij zijn we er intussen wel aan uit dat het Nemalion sp. (roodwolwier) is. Er schijnen verschillende soorten van te bestaan.
    Ik lees nergens dat dit ook maar het minste kwaad kan voor de aquariumvissen en -planten, dus wie het in zijn/haar aquarium aantreft heeft geen enkele reden tot paniek. Sterker nog: er schijnen liefhebbers te zijn die er geld voor over hebben.

Wel bijzonder dat het na een verandering van omstandigheden meestal abrupt verdwijnt, het schijnt ergens toch harde eisen aan de omgeving te stellen.
    Ik ben wel benieuwd welke eisen dat zijn. Enerzijds uit nieuwsgierigheid, anderzijds omdat mijn nieuwsgierigheid door dit plantje (?) sowieso wel wordt getriggerd.

17. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Zal dit niet zoals alle algen in onze bakken ontstaan door een tekort of schomelingen?