N.e.R.e (Bubble)


Bubble

Active member
Lid geworden
18 mei 2020
Berichten
27
Locatie
Melle, Belgie
Nog een Rio erbij ;)

Door de populariteit van de Rio reeks is het niet toevallig mijn eerste aquarium geworden. Ik heb het tweedehands gekocht - eigenlijk gekregen want de sympathieke man wou er geen geld voor.

Techniek origineel

Juwel Rio 125
Eheim Ecco Pro 200
Ongebruikte modulaire spraybar & aanzuig (JBL?)
Sera daylight/sunrise (x 2)

Techniek bijgevoegd

RGBWW ledstrip
TC421
JBL Protemp e300 externe verwarming (al twijfel ik of die veel gebruikt zal worden met de vloerverwarming)

Inrichting

Dennerle Deponit-Mix Black 10in1 + Kristalkwartsgrind zwart
Esdoorn takken, rivierkeien
Later nog aan te vullen met cattappa en herfstbladeren

Planten

Pistia Stratiotes
Hydrocotyle leucocephala
Echinodorus bleheri
Rotala wallichii
Anubias nana
Eustralis stellata
Microsorum pteropus trident
Micranthemum monte carlo
Vesicularia montagnei (Christmas mos)

Geplande bezetting

8 Corydoras
20 Citroentetra's
Blue Velvet garnalen

Gestart op 19/09/2020 - totaaltje

20200919.png
 
Succes met deze bak.
 
Fotootjes van gisterenavond.

De Echinodorus bladeren beginnen te verslijmen zoals halvelings verwacht, hopelijk komen er snel nieuwe onderwaterblaadjes. De pistia heeft een baby afgezet die af en toe een uitstapje maakt in de bak.

20200923-1.png
20200923-2.png
20200923-3.png
20200923-4.png
 
IMG-20201011-195836.jpg


Bijna klaar voor gasten. De witte spikkels op de grond is voer om de filter te testen, al lijkt Bassleer niet zo snel te vergaan..:)

Ik wil nog wel een ander drijfplantje want de pistia is toch heel gevoelig voor condensdruppels, een Limnobium? Al kan ik in de buurt ook Salvinia minima van een hobbyist overkopen.

Misschien nog een Echinodorus ozelot voor rechtsvoor achter de kei, wat denken jullie?

Waarden:
Temp 24°
PH 7
KH 2
GH 3
Ammonia, nitriet, nitraat 0
Fosfaat 0,5
 
Zou die ozelot niet doen, die word echt gigantisch groot naar de zijkanten, zou dan eerder valisneria doen
 
Ik ben eigenlijk aan het twijfelen of ik nog een grootbladige middelhoge plant met een interessant tintje rood/bruin daar zou toevoegen of zo laten voor het moment? Die moet wel een beetje makkelijk zijn. ;)
 
Vorig weekend een overdosis visvoer ingegooid om te kijken hoe de filter het aankan. Prima, zo lijkt het: na 1 dag ammonia naar 1, de dag erna nitriet naar 0,5, maar dat was 's avonds al weer verdwenen. Nitraat blijft op 10 nu.

Verder lijkt de bak tot leven gekomen: wat groenalg op het hout, wat plekjes op het glas en stenen. Ook wel heel donkergroene alg op het hout, geen idee wat het is, maar het komt er af als ik er op wrijf.

Cory duplicareus zijn gereserveerd bij de LFS, die ga ik waarschijnlijk morgen ophalen.

Is dit iets om in het oog te houden? Of is het in de categorie zweefvuil?


 
Hele mooie bak! Al enige idee wat er naast de corydoras in komt?
 
15x een nog te kiezen scholenvisje ... waarschijnlijk Hyphessobrycon Bentosi -> maar suggesties mogen uiteraard :DD
10-20x neocardina blue velvet garnalen
LFS raadt ook een groepje otto's aan, maar dat had ik niet in m'n plan staan... kijken hoe druk het wordt
 
Techniek origineel

Ongebruikte modulaire spraybar & aanzuig (JBL?)

Ondertussen via tweakers ontdekt dat het van Sera is, al is de mijn spraybar in korter stukken van +- 20cm, waarschijnlijk een ouder model?
 
Gisterenavond opgehaald, superblij ermee :DD

7x corydoras duplicareus

De eerste foto is de mooiste in het warmwit, alleen valt het licht op een kras in de zijkant... tja, een gekregen bak... :confused:

IMG_20201021_082017.jpg


Dit zijn ze allemaal:

IMG_20201021_164956.jpg



Daarnet een Dennerlee cookie in het midden van de bak gedropt, maar ze willen eerst nog alle stenen, planten en takken afschuimen. Tussendoor wat rusten en wedstrijdjes om ter hoogst zwemmen.
 
Nieuwe bewoners: 7 neocaridina, gekregen van familie. Ik had gedacht dat ze wat feller van kleur zouden zijn.



Ik wacht best nog even voor ik m'n schooltje koop, dan kunnen ze misschien al even vermeerderen.

De cory's zijn wat schuchter na de waterwissel van deze ochtend, denk ik.
 
Ik kan ze niet eens zien op de foto :eek: welke kleur zijn ze? Wel erg leuk, nuttige en ijverige beestjes die garnaaltjes
 
Ik wel, rechts op de steen. Mooi donker van kleur. En een hele mooie bak!!!
 
inderdaad
op de linker witte steen zit er ook 1 bovenop
 
Ah! Ja! Nu zie ik het ook! Beetje bruinig/donker rood.
 
:DD

Ja dus linksboven op de witte steen en rechtstonder de bruine steen. Ondertussen al geen spoor meer van hen. Benieuwd of ze het goed doen in m'n zacht water.
 
De cory's beginnen de cookies te snappen. :chef: Met z'n allen erachter aan!

Gisteren nog een garnaal tegen gekomen tijdens de waterwissel, dat was even geleden. Mijn vrouw heeft trouwens groen licht gegeven voor een nano garnalenbakje, dat wordt weer opbouwen en inrichten. :)
 

Bijlagen

  • IMG_20201102_165111.jpg
    IMG_20201102_165111.jpg
    710.7 KB · Weergaven: 66
  • IMG_20201102_165422.jpg
    IMG_20201102_165422.jpg
    508.1 KB · Weergaven: 59
Leuk om te zien en alvast veel plezier met je andere bakje straks.
 
Zijn nog vrij jong ofniet! Desalniettemin prachtige vissen (waren ze maar wat goedkoper hier)
 
Ja, ze waren maar net aangekomen bij de kweekcentrale. Ze zijn inderdaad een pak duurder dan andere soorten, maar €8,5 vond ik nog prima voor deze mooie rakkers.

Ik heb de indruk dat ze ondertussen al wat gegroeid zijn.
 
Even een weekje waterwissel overgeslaan, de elzenproppen hadden hun werk gedaan ondertussen. De garnalen zijn niet zo schuw meer, ondertussen toch een 4tal kunnen tellen.

IMG_20201112_170035.jpg
IMG_20201112_171043.jpg
IMG_20201112_180241.jpg


Een stekje van de Microsorum pteropus trident? Een tweetal blaadjes met een groene wortelstok en wat draadwortels. Aan een takje elzenproppen gebonden door zoon 1.

IMG_20201114_154732.jpg


De bewoners vinden het fijn, zo vers water.

IMG_20201114_173136.jpg
 
En dan werd het druk in de bak: sinds vorige week 15x Pristella Maxillaris toegevoegd


IMG_20201124_164247.jpg

IMG_20201124_164422.jpg


Of toch niet?

Na twee dagen nieuwsgierig achter alles en iedereen aan te zitten, zijn ze super schuchter geworden. Als ze beweging van buiten de bak zien, duiken ze meteen achteraan de planten in. Opeens leek de school verdwenen. :( Ik heb meteen water getest om zeker te zijn natuurlijk, maar dat is het probleem niet.

Sind het weekend ook 15 vuurgarnalen toegevoegd om het handvol blue velvets te vergroten. Ze knallen toch wat meer op de donkere delen.
 
Ik herken dat probleem bij mij. Had eerst ook alleen een school vissen inzitten (14 barbus schuberti) zaten ook eerst verstopt, nadien een koppel paradijsvissen toegevoegd die niet bang zijn en na een week was het bij de andere vissen ook over. Bij mij heeft het geholpen om wat brutalere vissen toe te voegen maar of dat overal helpt, ze zullen vast ook moeten wennen aan gedragingen rondom het aquarium denk ik
 
En dan werd het druk in de bak: sinds vorige week 15x Pristella Maxillaris toegevoegd





Of toch niet?

Na twee dagen nieuwsgierig achter alles en iedereen aan te zitten, zijn ze super schuchter geworden. Als ze beweging van buiten de bak zien, duiken ze meteen achteraan de planten in. Opeens leek de school verdwenen. :( Ik heb meteen water getest om zeker te zijn natuurlijk, maar dat is het probleem niet.

Sind het weekend ook 15 vuurgarnalen toegevoegd om het handvol blue velvets te vergroten. Ze knallen toch wat meer op de donkere delen.
Kwestie van teveel blootstelling van bovenaf waardoor ze bang zijn, te verhelpen door meer drijfplanten in de bak te doen
 
Kwestie van teveel blootstelling van bovenaf waardoor ze bang zijn, te verhelpen door meer drijfplanten in de bak te doen
Is dit dan puur op open water of licht? Licht kan ik makkelijk terug schroeven.
 
Is dit dan puur op open water of licht? Licht kan ik makkelijk terug schroeven.
Combinatie van beide, die felle lampen zijn al onnatuurlijk en in hun eigen habitat zwemmen ze altijd onder overhangende bomen en dergelijke
 

Terug
Bovenaan