Wat is er nieuw

N02 onverwacht omhoog?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter yov
  • Startdatum Startdatum
Y

yov

Guest
Hallo,

Mijn aquarium draait nu al heel even zonder grote problemen. Na een routine controle eerder deze week stelde ik een N02 vast van 0,05. Op zich nog geen ramp het vers water is hier ook 0,05 dus dit kan zijn door het verversen.

Ik zag gisteren dat er wat uitwerpselen bleven liggen op enkele plaatsen dus heb ik de uitstroom vernauwd om meer stroming te creëren. Dit had effect op de PH die van 6,5 naar 7 gegaan is op 24 uur tijd. Verder heb ik niets verandert in het aquarium.

Vandaag heb ik bij het meten van mijn waardes plots een N02 van 0,1 vastgesteld! Gezien de capaciteit van 310 liter en het gebruik van 2 potfilters van 1500l/h met inhoud van 12liter en een overloop van 15liter dat voor de helft met keramisch materiaal vol zit leek mij dit heel bizar! zeker gezien de beperkte bezetting van 20 coridoras habrosus, 20 blauwoogjes, 6 pauwoogjes 1 ringbandsnoekje (moeten er ook 20 worden) en enkele slakjes. Ik heb geen duidelijke uitval of zie nergens geen dode vissen liggen. Verder gedragen de vissen zich volkomen normaal en hebben ze continu honger. Ook heb ik geen geur in het water.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat er eventueel een slakje ergens dood ligt maar gezien het volume lijkt het mij sterk dat dit dan zo een invloed zou hebben.

Iemand enig idee wat er nog loos kan zijn?

mvg,

Yov

IMG_0241.JPG
 
Inmiddels 2de test gedaan met een teststrip en deze geeft 0 aan..
 
Inmiddels 2de test gedaan met een teststrip en deze geeft 0 aan..

Was die eerste ook met test strip?

Trouwens wat een pracht van een aquarium!!
 
Was die eerste ook met test strip?

Trouwens wat een pracht van een aquarium!!
neen met JBl druppel test...

2de is met strip ter controle... vreemd. De JBL test is ook niet zeer oud?

NO2 is 2de waarde.

IMG_0242.JPG


Bedankt! ik ben nog wat terughoudend geweest met posten van totaal plaatjes omdat het nog helemaal niet is wat ik in mijn hoofd heb! Nu ja in grote lijnen wel en ik zie het ook al maar veel planten moeten nog heel wat beter hun best doen.
 
neen met JBl druppel test...

2de is met strip ter controle... vreemd. De JBL test is ook niet zeer oud?

NO2 is 2de waarde.

Bekijk bijlage 7976

Bedankt! ik ben nog wat terughoudend geweest met posten van totaal plaatjes omdat het nog helemaal niet is wat ik in mijn hoofd heb! Nu ja in grote lijnen wel en ik zie het ook al maar veel planten moeten nog heel wat beter hun best doen.

De 1e stap is wel gelijk 0,5 mg/l Dus 0,1 zie je echt niet op die strip.
En als je heeeeeeel goed kijkt, is dat kussentje niet echt wit.
 
De 1e stap is wel gelijk 0,5 mg/l Dus 0,1 zie je echt niet op die strip.
En als je heeeeeeel goed kijkt, is dat kussentje niet echt wit.
Hmm daar heb je een punt . 0,5 is natuurlijk al een heuse sprong.... Maar de verkleuring is volgens mij door het licht. Er hangt namelijk naast een spaarlamp ook een LED "sfeer" lamp die zeer geel is. om je een idee te geven hieronder de bovenstaande foto naast een verse strip (niet nat gemaakt)

IMG_0245.JPG
 
Ja het enige wat ik kan zeggen van die strip is. Dat de NO2 <0,5 is.

In de laboratorium wereld gebruiken we eigenlijk nooit 0. Maar gebruiken we het laagste meetpunt.
Dus de laagst gemeten standaard of referentie.

Dus je kunt zeggen nitriet <0,5, nitraat zou je tot <10 kunnen geven.
Maar tussen 0 en het eerste gekleure punt, Is letterlijk een gok.
Dus je mag niet zeggen het is 0.
 
Ja het enige wat ik kan zeggen van die strip is. Dat de NO2 <0,5 is.

In de laboratorium wereld gebruiken we eigenlijk nooit 0. Maar gebruiken we het laagste meetpunt.
Dus de laagst gemeten standaard of referentie.

Dus je kunt zeggen nitriet <0,5, nitraat zou je tot <10 kunnen geven.
Maar tussen 0 en het eerste gekleure punt, Is letterlijk een gok.
Dus je mag niet zeggen het is 0.
Klopt volledig. Ik ga morgen fleswater meten als referentie.
 
komt me bekend voor dit meet hier ook met jbl no2 rond 0,5 0,1 maar ook in mijn kraanwater moet wel opmerken dat de jbl test over datum (een week) was
met de nieuwe sera test geen no2 te vinden zowel in de bak niet als het kraanwater
dus tja zeg het maar

groet
jaap
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan