Wat is er nieuw

Na 65 jaar eindelijk een aquarium

Paultje

New member
Lid geworden
5 februari 2025
Leeftijd
65
Hallo allemaal,
Even voorstellen en gelijk een vraag stellen. Prachtig dit forum, heel veel nuttige info!
Altijd prachtig gevonden zo'n aquarium maar door drukte nooit aan toe gekomen.
Vorige week een Rio 125 gekocht en ben nu een aantal dagen aan het indraaien. Het viel me op dat het bovenste witte filter behoorlijk verstopt zat en de flow verstoorde.
Heb dit vervolgens in een beetje aquariumwater voor zover mogelijk schoongemaakt en teruggeplaatst. Nu vraag ik me af of dit veel invloed heeft op het indraaiproces, bacteriën die hiermee verwijderd zijn e.d.
Zo ja is het zinvol nog wat Bactostart toe te voegen of maakt dat niet zoveel uit.
Tevens heb ik de uitloop van de pomp schuin naar boven gericht omdat het wateroppervlak stil leek te staan met een kaamlaagje. Nu is het oppervlak goed in beweging. Is dat wat jullie betreft de goed richting voor deze uitloop?
Alvast bedankt.

Welkom hier op het forum!

Dat kleine stukje filterspons is het eerste wat de kliko in ging bij mijn Primo70 setje!
Ik heb in de plaats zon bakje met korrels gehaald waar de bacterien in gaan zitten, heb je veel meer aan. https://www.hornbach.nl/p/juwel-cirax-compact-bioflow-3-0/7675755/ (dit is een voorbeeld, dubbelcheck of die bij u ook past)
Ik heb nu van boven naar beneden dus: Zwarte grove sponsje, Blauwe spons, Groene spons, Bakje met korrels.

Ik ben zelf voorstander van toch wat bacterieleven toevoegen in de vorm van bijvoorbeeld bactostart.
Persoonlijke favoriet daarvoor is Velda Bacterial.

Stroming is altijd even puzzelen en is ook deels afhankelijk van je inrichting. Goede indicator is kijken of alle bladeren van je planten rustig dansen op de stroming

Laatst bewerkt:
De bovenste spons zit het dichtste bij de inlaat en vangt het meeste vuil op en als die verstopt raakt dan is wat uitspeolen niet zo erg want de rest van de filter laat je met rust.
In het filter en in de bodem zitten de meeste goede bacterien.

Welkom overigens en veel plezier met je bak.

Bacterie start is goed…… voor de verkoper zn vermogen.

Je kunt net zo goed, zo niet beter, wat vlokvoer verkruimelen in het water

Welkom! Je hebt wel geduld als je 65 jaar kunt wachten😉
Ik heb ook een Rio 125 indraaien momenteel. Uitstroom heb ik iets naar boven gericht tegen achterwand, zodat er een lichte werveling ontstaat aan oppervlak.
Witte filtervlies gast hier wekelijks onder de kraan, de rest laat ik met rust de eerste maand. Ik heb alleen blauwe sponzen erin, grof en fijn.
Ik heb bij wijze van proef voor het eerst Bacterieen uit een flesje toegevoegd een paar keer. Maar ik meet nog steeds behoorlijk nitriet na 3 weken, dus het doet volgens mij weinig.

Die piek zul je altijd houden.
Wat ik het grootste voordeel vind is dat je bacterieleven zich niet een voor een op gaat bouwen, maar gelijk heel je bacteriespectrum een kickstart krijgt.
Dat versnelt uiteindelijk de opstart een stuk, maar betekend niet dat het noodzakelijk is

Welkom! Je hebt wel geduld als je 65 jaar kunt wachten😉
Ik heb ook een Rio 125 indraaien momenteel. Uitstroom heb ik iets naar boven gericht tegen achterwand, zodat er een lichte werveling ontstaat aan oppervlak.
Witte filtervlies gast hier wekelijks onder de kraan, de rest laat ik met rust de eerste maand. Ik heb alleen blauwe sponzen erin, grof en fijn.
Ik heb bij wijze van proef voor het eerst Bacterieen uit een flesje toegevoegd een paar keer. Maar ik meet nog steeds behoorlijk nitriet na 3 weken, dus het doet volgens mij weinig.
Dank voor je reactie. Jij spoelt het af onder de kraan wat overal ten sterkste wordt afgeraden. Ik meet vanaf dag 1 amper of geen nitriet, Zou dat komen door het gebruik van Aquastart (Colombo)?

Bacterie start is goed…… voor de verkoper zn vermogen.

Je kunt net zo goed, zo niet beter, wat vlokvoer verkruimelen in het water
Misschien is beide nog beter, naast bacteriestart ook een beetje voer! In elk geval een bewijs dat er 101 methoden zijn je bak op te starten!

Nitriet bouwt pas op als er planten/voedselresten beginnen te verteren.
Aangezien de meesten een aquarium starten met verse plantjes en zonder vis duurt het even voor het zover is

Veel emers gekweekte planten gaan over in submers en verliezen dan blad wat wordt omgezet. In de regel zie je pas na min 2 weken een no2 piek.
Zelf verkruimel ik altijd wat voer bij de opstart een keer of 2 per week.

Welkom.
Hier verkruimel ik wat voer bij opstarten.

Jij spoelt het af onder de kraan wat overal ten sterkste wordt afgeraden
Afspoelen onder kraan kan prima nog nooit enig probleem mee ondervonden. Als bacteriën massaal dood zouden gaan van ons kraanwater zou je ook nooit waterverversingen met kraanwater kunnen doen:deal:

Ik doe de filters al 15 jaar allemaal onder de kraan.

Welkom.
Hier verkruimel ik wat voer bij opstarten.

Afspoelen onder kraan kan prima nog nooit enig probleem mee ondervonden. Als bacteriën massaal dood zouden gaan van ons kraanwater zou je ook nooit waterverversingen met kraanwater kunnen doen:deal:
Dat dacht ik inderdaad ook echter een waterverversing is niet hetzelfde als het het filter met kraanwater uitspoelen vanwege de bacteriën in het filter! Wellicht is het enkel bij de opstart belangrijk dit niet te doen!

Dank voor je reactie. Jij spoelt het af onder de kraan wat overal ten sterkste wordt afgeraden. Ik meet vanaf dag 1 amper of geen nitriet, Zou dat komen door het gebruik van Aquastart (Colombo)?
Ik spoel nooit alle sponzen in 1 keer. Ik heb er 7 sponzen in zitten en wat filterwatten, deze gaan af en toe onder de kraan. Het witte viltervlies echter iedere week.
Ik spoel ook nooit in aquariumwater.
Zoals boven aangegeven meet je nitriet pas later.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan