Na al dat werk zijn de algen er..

N

Niiels

Guest
Hey AF

Zoals sommige mensen hier misschien al weten heb ik ongeveer 5 maanden geleden een 40 liter aquarium opgestart om Crystal Reds in te kweken.
De opstart was van lange adem omdat het toch niet zo makkelijk was om CRS in leven te houden als je er net mee begint, vind ik.
Na veel lezen, meten en proberen heb ik er nu toch 10 stuks die net beginnen kweken zijn. (na 4 maanden pas)

Na al dat werk begon de eerste draadalg zichtbaar te worden op mijn bodemplant.
Ondertussen zit die alg op alle plantjesen is het onmogelijk om het te verwijderen zonder de plant weg te gooien.
Ik probeer er al 2 maanden iets aan te doen maar zonder jullie hulp gaat het me niet lukken, vrees ik.

Enkele feiten:
- In het begin stond de verlichting veel te lang aan (soms zo'n 12u per dag)
- De CO2 pomp heb ik gekocht om mijn bodemplant te laten groeien en dat heeft ook gewerkt zo blijkt.
- Ik heb geen dagelijkse constante CO2 toevoer omdat het een ventiel is en ik het gewoon soms ook vergeet om op te zetten, eerlijk gezegd.
- Ik gebruik zo'n 15 bellen per minuut.
- Ik gebruik geen PH verlagende bodem.
- Garnalen eten, kweken, zwemmen en scharrelen rustig rond.
- Sommige CRS verliezen hun kleur na bevalling en komt niet terug na vervelling.
- Enkele vuurtjes hebben klokdiertjes
- Heb 1 maand geleden last gehad van een kaamlaag.

Waterwaarden heb ik deze week nog niet gemeten maar als jullie een waarden willen weten post ik deze zo snel mogelijk.

Ik ben zeker nog dingen vergeten te vertellen die noodzakelijk zijn om het probleem te vinden maar aub iemand help mij anders komt het niet meer goed! :(

fJGvrCPtmbiZxDIcPlTk9eyMHpFtUVtf.jpeg

fJGvrCPtmbiZxDIcPlTk9eyMHpFtUVtf.jpeg
 
Zou dan een speciale bodem nemen, en alle planten er uit.

Wat kleine plukjes is wel goed.

Met shrimpsoil gaat het veel beter..

En kijk ook gerust eens bij anderen in hun bakken.
 
Hoi Niels
Ik denk dat het komt doordat je co2 niet constant is , dat zou best de oorzaak kunnen zijn van je draad alg.
Je kan het voorzichtig weg halen met een tandenborstel.
Maar als je co2 niet constant ia dan blijft het terug komen.

Groet John
 
Ik ben het met John eens. Niet zomaar een andere bodem nemen want misschien zijn ze op hoge waarden gekweekt. Dat moet je eerst weten want anders gaat het alsnog mis.
Ik heb twee bakken met deze garnalen. Een bak op leidingwater en de ander met aparte bodem en een ph van 6.
 
Dan zal ik beter mijn best doen om CO2 constant te houden.
Is het misschien ook mogelijk om een lichtstop toe te passen als redmiddel?

Bertus zei:
Zou dan een speciale bodem nemen, en alle planten er uit.

Wat kleine plukjes is wel goed.

Met shrimpsoil gaat het veel beter..

En kijk ook gerust eens bij anderen in hun bakken.

Dit ga ik zeker gebruiken in mijn volgende bak maar ik wil deze bak nu echt niet omgooien omdat de CRS nu net kweken.
 
Als je echt serieus werk van de cr kweek wil maken zou ik de vuurtjes uit de bak halen.
die kweken normaal gesproken wel als gekken en concurreren zo de crs weg.
 
Als je echt wilt kweken dan zou ik er ook een cr bak van maken.
 
Terug
Bovenaan