Na een halfjaar toch gerescaped


Stevywonderchild

Well-known member
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
217
Na een halfjaar lopen kloten met de bak toch besloten om een rescape te doen. In de vorige rolde de soil te veel naar voren en had ik problemen met de plantengroei, vooral de javavaren en de bolvormig heudelotti. Nu een nieuwe start, en betere indeling!
Gister de planten toegevoegd, de hardscape stond al een tijdje in het aquarium met het nieuwe filter in te draaien. De dropchecker lijkt wat donkergroen, dat klopt heb hem ververst na het planten vandaar dat hij niet op kleur is op dit moment.
573A6E3B-C87B-49AB-B662-95C946DCCF90.jpeg
 
en welke veranderingen ga je doen om de plantengroei te bevorderen?
Maw wat heb je in het verleden gedaan en wat je ga je nu doen?
Er was een Co2 te kort, daarnaast gebruikte ik de EI-methode als bemesting. Nu ga ik toch voor de bemesting die gemaakt is door dezelfde fabrikant die mijn soil heeft gemaakt. (Tropica)

daarnaast maakte ik me toen veel zorgen om het verslijmen/vergaan van de javavaren en de bolbitis heudelotti en heb deze eruit gehaald en weggegooid. Te ongeduldig geweest zoals gewoonlijk
 
Een kleine update,
Nu ongeveer 2 weken verder en tot op heden gaat alles goed.
De ranunculus begint een beetje de emerse bladeren af te stoten en nieuwe submerse groei is duidelijk zichtbaar.
De monte carlo vormt nieuwe uitlopers wat leuk is om te zien.
IMG_9437.jpg
 
Het is een prachtig bakje hoor. Dat mag gezegd worden! :petjeaf:
 
Erg mooi met die verdieping linksvoor! Enkel de amandaes als bewoners?
Er zitten nog 2 nannostomus marginatus, 2 corydoras julii en 15-20 blue dream garnalen. Wil voor de Cory’s een nieuw onderkomen zoeken aangezien ze nu met te weinig zijn. Daarnaast wil ik dan nog wat extra marginatus erbij doen.

bedankt allemaal voor de complimenten! Zal van tijd tot tijd een post doen om jullie op de hoogte te houden en te kijken of het ook echt goed gaat
 
Kleine update:
4 weken verder, eerste snoeibeurt gedaan. Wat plantjes bijgeplaatst (hydrocotyle verticaillata) vooraan. Verder water ververst volgens schema en filter schoongemaakt en extra biologisch filtermedia bijgeplaatst. Daarnaast de diffuser vervangen voor een inline.

33B6D97D-7437-4EA2-9FAF-79123509696F.jpeg
 
Dat ziet er prima uit. Gaat het ook goede met de Anubias? Ik vraag dit omdat ze evenveel licht schijnen te krijgen als je naaldgras en je Micranthemum. De laatste twee hebben ook behoorlijk licht nodig in tegenstelling tot de Anubias.
 
Dat ziet er prima uit. Gaat het ook goede met de Anubias? Ik vraag dit omdat ze evenveel licht schijnen te krijgen als je naaldgras en je Micranthemum. De laatste twee hebben ook behoorlijk licht nodig in tegenstelling tot de Anubias.
Ik snap de vraag hehe, ja ze doen het erg goed!
Krijg veel nieuwe bladeren eruit die mooi lichtgroen zijn, er zit tot op heden ook geen alg op :D!
Wel wat bruinalg op de vooruit zie ik, morgen maar even met de tandenborstel wegpoetsen :p
 
Ik snap de vraag hehe, ja ze doen het erg goed!
Krijg veel nieuwe bladeren eruit die mooi lichtgroen zijn, er zit tot op heden ook geen alg op :D!
Wel wat bruinalg op de vooruit zie ik, morgen maar even met de tandenborstel wegpoetsen :p

Mooi zo! Veel succes met je fraaie scape!
 
Het is en blijft een prachtig bakje hoor! :petjeaf:

Mooi om de diffuser uit de bak te halen en te vervangen voor een inline. Ik speel ook al een tijdje met dat idee. In het begin vond ik het prachtig maar ik vind het nu soms wat afleidend werken op de rest van de bak.
Op de inlaat van de lilypipe lijkt wat bruine aanslag te zitten. Je zou dit weg kunnen halen door hem even in een bakje met wat chloor te laten weken. En het verschijnsel dat Anubias het goed doet onder fel licht heb ik ook. In mijn bak groeit de Anubias dichter bij de lamp dan het naaldgras en MC maar ook hier doet hij het erg goed. Of althans, dat idee heb ik. :juggle:
 
Op de inlaat van de lilypipe lijkt wat bruine aanslag te zitten.
Klopt, zal het eens proberen! moet zeggen dat ik hem wel al had schoongemaakt maar het onderste gedeelte blijft altijd wat lastig.
Hij was een stuk viezer voorafgaande de foto :p.

Kan het ook in de dikke bleek i.p.v chloor?
 
Ja dat kan zeker! Ik gebruik zelf gewoon een bodempje dikke bleek met wat warm water, even roeren en dan je spulletjes er even een paar minuten in laten hangen. Daarna met een doekje schoonvegen en klaar is StevyWonderchild! :petjeaf:
 
Die bakjes van ADA zijn redelijk waardevast. Ik mis bij de 60P ook een beetje de diepte, maar je zou hem dus ooit voor een redelijke prijs weer kunnen verkopen.
 
Ik heb toevallig ook nog een dennerle scapers tank van 55 liter. Dat scaped toch wat makkelijker en je kan er wat meer diepte in creëeren. Wel gaat deze bak voor aankomend jaar naar een vriend van me toe aangezien ik voor nu 1 bak genoeg vind. Merk ook dat de inline diffuser veel beter werkt dan de in-tank. Ook is er een enorm verschil in CO2 met/zonder de skimmer. Twijfel om deze skimmer op een tijdschakelaar te zetten.
 
Weer een kleine update,
woensdag water verversing gedaan en de nodige trim van gesneuvelde/aangetaste bladeren gedaan. Op dit moment zie ik wat BBA alg ontwikkelen op kleine stukjes, daarnaast ook last van wat staghornalg en groene alg.
zelf denk ik dat het te maken had met een te veel aan organisch materiaal icm net wat te weinig CO2. De skimmer stond 24/7 aan en merk dat nu ik hem op een timer heb staan de CO2 veel beter oplost en de dropchecker mooi limoengroen is gedurende de hele dag.
de skimmer staat nu elk uur een kwartier aan.
verder dossier ik elke dag 2ml specialized nutrition van Tropica.
aankomende woensdag de alg maar eens behandelen en nieuwe test setje voor het nitraat gehaakte kopen om dit weer eens te meten.
image.jpg
image.jpg
 
Mooie bak! Wat gebruik je voor inline co2 diffusor? Zelf ook opzoek naar een goede oplossing .
 
Heel mooi zeg!! Prachtige bakje. Hoop dat je snel weer van de algen af bent.
 
Mooie bak! Wat gebruik je voor inline co2 diffusor? Zelf ook opzoek naar een goede oplossing .

Ik gebruik die van Aquaza. Werkt echt top, moet wel zeggen dat hij er pas 1/2 weken inzit dus kan er ook nog niet te veel over zeggen op de lange termijn natuurlijk.
 
Die ziet er inderdaad mooi uit en krijgt goede reviews. Bedankt voor de tip!
 
Ik ben aan het kijken om het visbestand uit te breiden twijfel echter of het volgende kan:
- 6 corydoras (4 extra, aangezien ze nu met te weinig zijn)
- 8-10 vuur tetra's (dan zouden er 4 bijkomen)
- 8-10 Galaxy rasbora's
- 5 otto's
- 3 dario badis sp myannmar.

Iemand enig idee of dit kan of dat dit te veel is? (qua waardes kan dit namelijk wel)
Heb namelijk het idee dat het wel zou moeten kunnen, zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om de otto's/corys eruit te laten.

Graag jullie mening!
 
Weer eens een update!
Kogelvisje gekocht samen met 10 galaxy rasbora’s verder nog niks aangevuld.
Ben op advies van @Cornelius ijzer extra gaan toevoegen en zie dat mijn rotala steeds wat roder begint te kleuren.
Tot op heden erg tevreden!
alles groeit echt als een idioot haha
C93400F7-87FE-4F30-8FE8-90971899B7B3.jpeg
 

Terug
Bovenaan