Na een halfjaar toch gerescaped


Prachtige inrichting ! Misschien 2 extra steentjes bij die rechter steen, hij staat er een beetje in zijn uppie.
 
Prachtige inrichting ! Misschien 2 extra steentjes bij die rechter steen, hij staat er een beetje in zijn uppie.
haha je hebt gelijk, moet daar inderdaad misschien iets extras bij gaan zetten!
thanks voor de tip
 
Ik vind de steen rechtst niks doen voor je scape, dus zou hem helemaal weghalen. of compleet laten begroeien met iets.
 
Ik vind de steen rechtst niks doen voor je scape, dus zou hem helemaal weghalen. of compleet laten begroeien met iets.
Ook een goed idee! Zal woensdag eens gaan kijken wat het beste is! Thanks toppers!
 
Zoals @Akwarium voorstelde de steen eruit gehaald en dat ziet er stukken beter uit! Morgen nog even wat dwerg naaldgras halen om de lege ruimte op te vullen tussen de crypto’s. Waarschijnlijk gaan de cryptos rechts helemaal weg om meer diepte te creëren.
541EEEDF-BC26-4160-87A4-ADA663D70F91.jpeg
 
Zonder steen vind ik ook beter idd, de planten zijn de kracht van dit bakje en de steen leide daar alleen maar van af. Ik hou heel erg van dit soort bakjes met veel plantensoorten en structuren. Blijven boeien. well done :thumbs:
 
Het is heel mooi geworden steve! Ik vind jouw scapes sowieso al heel mooi allemaal!
 
Vorige week de hele bak leeg gehaald. Ik was de inrichting wat beu en vond hem redelijk “vlak”. Nu opnieuw ingericht, er moeten nog wat kleine dingetjes aangepast worden zoals: wat extra steen in sommige gaten, kleine kiezels tussen het zand en de stenen om de overgang te versoepelen en natuurlijk de planten erin. Dit komt allemaal binnenkort, er zit nog geen water in. Alle vissen zitten in een andere bak waar ook het filter opstaat. En er komt een lightscreen achter die zou er met enige tijd moeten zijn.
82C6B0BD-5457-4809-A538-629831439F70.jpeg
 
HELLUP!!
Ik zit in de knoei met het uitzoeken van een plantenbestand. Zelf dacht ik aan het volgende; links en rechts van het zand zitten nog 2 terrassen die sinds de vorige foto nog wat zijn opgehoogd met soil. Hier wilde ik naaldgras planten waarbij ik varieer van klein naar groot van buiten naar binnen. De grootste variant komt het dichtst bij het zand gedeelte. Nu zoek ik nog wat voor het lage gedeelte van het aquarium. Ik ben dus benieuwd of jullie suggesties hebben!
ps: zie de foto voor wat verduidelijking ?
386A1539-8C02-480C-8840-99F1254132A0.jpeg
 
Planten zijn gister binnengekomen, dus planten die hap. Ook de vissen overgezet vanuit de plastic bak waar ze in zaten. Hier stond het filter uiteraard ook op aangesloten. Nu de lange adem mbt het terugplaatsen van de planten die loskomen uit de bodem. Ben er erg content mee al zeg ik het zelf. Mochten jullie nog op of aanmerkingen hebben dan hoor ik die graag! Ga nog wel wat mos toevoegen in de diverse spleten en op de plek waar je de lijm kan zien, deze kreeg ik er namelijk niet vanaf gekrabd.
E1B8EFF4-8392-437E-BC07-E02F8C43FC29.jpeg
 
Mooi hoor, die dieptewerking is verrassend goed gelukt.
 
Erg gaaf, normaal zou ik de achterkant zwart maken maar dat witte hier heeft ook wel wat. Bewoners zijn een schooltje vuurzalmen en galaxy's, samen met een betta en wat oto's?

edit; en een bluedream garnaal? Of lijkt ie blauw?
 
Erg gaaf, normaal zou ik de achterkant zwart maken maar dat witte hier heeft ook wel wat. Bewoners zijn een schooltje vuurzalmen en galaxy's, samen met een betta en wat oto's?

edit; en een bluedream garnaal? Of lijkt ie blauw?
Je kan dus nog een folie op de lightscreen doen om zo een andere kleur te creeeren maar vindt dit het mooiste inderdaad. De bewoners zijn inderdaad vuurzalmpjes (3 stuks eigenlijk te weinig maar kon en wilde ze niet wegdoen) 5 galaxy rasboras (daar komen er nog meer van). 5 Otto’s, 1 betta, tal bleu velvet garnalen en 2 slakken ben daar de naam van vergeten.
 
Kleine update, alles lijkt erg goed te groeien. 2 potjes marsilae hirsuta toegevoegd. Wel wat kleine groene puntalg op de stenen zichtbaar dus langzaam maar eens de voeding gaan verhogen en daarvoor eerst eens de eerste trim doen.
D4D6B461-A781-46DA-9B5C-F024BA070390.jpeg
 
Weer eens een update plaatsen. Ik heb een tijdje last gehad van wat bruinalg/diatomen op de getrimde montecarlo en gratiola viscidula. Daarnaast ook wat last van 5/6 plukjes baardalg en wat groen alg. Volgens mij redelijk te verwachten, de baardalg gelijk behandelt met easy carbo en daarna nog eens met waterstofperoxide.
nu is mijn montecarlo wat gek aan het doen. Het lijkt wel of het aan het melten is.
iemand enig idee? Ik doseer 6 ml tropics specialized 2ml p/d + wat extra gr van seachem. 1 ml verdeeld 3x p/w. De drop checker ziet er goed uit dus ik heb zelf geen idee.
A4388D1F-AE44-46EE-A747-8CD38E00377C.jpeg
0F387AC1-1329-4402-B939-17235ED7142C.jpeg
 
Ja zonde zeg. Ik heb zelf al twee keer een dergelijke moeilijke smeltfase gehad met de montecarlo. Ze zijn heel gevoelig voor te weinig licht en oppakken van vuil en alg. Ze reageren ook wel wat vertraagd. Dus het probleem is al een tijdje aan de gang voordat het in deze fase is. Het is mij gelukt om eruit te komen door de verslijmde delen zo goed als mogelijk te verwijderen. En veel licht erop. Het plantje wilde zelf wel weer doorgroeien.
Ik heb ook het gevoel dat carbo een sterk effect op groeiwerking van planten heeft al kan ik daar de vinger niet opleggen. Maar hoe sneller de plant groeit hoe lastiger ze het hebben om met carbo om te gaan. Zuurstofplanten en mossen worden zeker aangetast.
Voordat ik dat heb opgelost ben ik zelf weer heel terughoudend geworden in het gebruik ervan.
Zet em op om hierdoorheen te komen. Het is echt de moeite waard je scape blijft erg mooi met dat ravijn.
 
Je Tripartita ziet er trouwens ook niet al te best uit...
Zou de oorzaak zoeken in kalium
Hmm, dan ga ik een kalium mix maken en dan bij doseren naast de tropica specialized.
heb je een idee wanneer ik resultaat zou moeten verwachten als ik hiermee begin?
en raadt je dan aan om KNO3, KH2PO4 of K2SO4 te gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
en raadt je dan aan om KNO3, KH2PO4 of K2SO4 te gebruiken?
Geen van drie.
Omdat je een lean-dose gebruikt zou ik persoonlijk kiezen voor K2CO3 (kaliumcarbonaat)
Verhoogt wel iets je hardheid maar dat is niet erg met een soil, en ik neem aan dat je elke week een waterwissel doet.

Ikzelf gebruik 60.1 gram op 500ml water.
Doseer 1 ml van de stockoplossing per 20l . Je kan de dosering opvoeren tot 3x de standaard dosis als je een plantmassa hebt van 80% en veel licht/CO2 gebruikt.

Verwacht dat je dan wel snel resultaat ziet.
 
Geen van drie.
Omdat je een lean-dose gebruikt zou ik persoonlijk kiezen voor K2CO3 (kaliumcarbonaat)
Verhoogt wel iets je hardheid maar dat is niet erg met een soil, en ik neem aan dat je elke week een waterwissel doet.

Ikzelf gebruik 60.1 gram op 500ml water.
Doseer 1 ml van de stockoplossing per 20l . Je kan de dosering opvoeren tot 3x de standaard dosis als je een plantmassa hebt van 80% en veel licht/CO2 gebruikt.

Verwacht dat je dan wel snel resultaat ziet.

Top dan ga ik dat even bestellen, tot die tijd Aanvullen met kh2po4 die ik nog heb staan?
Ik doe inderdaad een wekelijkse waterwissel van 50%. Die 80% Planten massa staat in verhouding tot het totale oppervlakte?
 
sorry voor de vele vragen haha.
Geef niet, van vragen word je wijs. :thumbs:

Dit is de dagelijkse dosering en die 80% is totale bladoppervlakte. Moeilijk in te schatten natuurlijk, het is een beetje aangokken. En zo nauw luistert het allemaal niet.
Maar als je plantmassa groeit heb je ook meer voeding nodig.

Liever geen kh2po4 anders gaan je fosfaat waarden weer teveel oplopen
 
Geef niet, van vragen word je wijs. :thumbs:
Topper, dan ga ik ermee aan de slag! Heb de poeders al besteld hoop dat het er snel is! Zal een update geven een week of 2 na gebruik van de oplossing ?!
 
Ongeveer 2 weken geleden begonnen met bijvoeren van kalium zoals Cornelius aangaf. Het begint weer langzaam terug te groeien allemaal. Wel ergens gelezen dat waterstofperoxide de montecarlo kan laten melten. Denk dat dit ook een gedeelte van de oorzaak is geweest aangezien ik een kuur heb gegeven tegen de baardalg.
45709EC6-3CFE-44F6-BD2D-4894A9639AE4.jpeg
 
Als je weer een aanpassing gaat maken in je voedingsregime, is het verstandig om eerst een goede snoei uit te voeren.

MCnu lekker kort snoeien want het oude lelijke gewas zal zich in de regel niet meer goed herstellen...
 
Als je weer een aanpassing gaat maken in je voedingsregime, is het verstandig om eerst een goede snoei uit te voeren.

MCnu lekker kort snoeien want het oude lelijke gewas zal zich in de regel niet meer goed herstellen...
Ik heb het vooraf inderdaad gesnoeid zo kort als kon. Toen alle troep va de rotte plant zo goed mogelijk eruit gezogen met een slang.
Volgende woensdag weer alles goed afzuigen.
Ik kan eventueel vaker verversen deze week om alle rotte plant er echt goed uit te zuigen of denk je dat dit niet nodig is?
 
Ik heb het vooraf inderdaad gesnoeid zo kort als kon. Toen alle troep va de rotte plant zo goed mogelijk eruit gezogen met een slang.
Volgende woensdag weer alles goed afzuigen.
Ik kan eventueel vaker verversen deze week om alle rotte plant er echt goed uit te zuigen of denk je dat dit niet nodig is?
Hoe minder organisch afval hoe beter natuurlijk. Maar ook weer niet te schoon houden want is allemaal extra NO3
wat direct weer door de wortels word opgenomen. Maar extra waterwissels hebben alleen maar voordeel, liefst met RO water
Komt wel goed :thumbs:
 
De monte Carlo groeit weer goed terug. Nog wel wat last van diverse alg maar dat is minimaal. Wat draadalg op het koraalmos. Hier en daar wat penseelalg op de gratiola. Morgenmiddag gaan we de hele boel trimmen en met name de eleocharis. Morgen komen er nog 20 extra blue dream garnalen bij. Daarnaast ook maar het lucht verlagen en rustig door blijven gaan met het doseren van de tropica specialized + de extra kalium en ijzer.
D36D89A8-D669-41FF-8B79-65338445483D.jpeg
 

Terug
Bovenaan