Na jaren frustratie kap ik er mee


Nou....
Zou je dat wel doen?
Gezien mijn resultaten....😬
 
Mocht je toch door willen gaan met het aquarium en de geweldige hobby ;) dan heb ik nog wat tips. Gezien je constant problemen lijkt te hebben moet er haast wel iets structureels fout gaan.

Ik ben er zeker van dat een aantal zaken al aan bod zijn geweest en je bent niet nieuw dus hebt vast zelf ook al e.e.a. geprobeerd maar wellicht heb je er nog wat aan.

1) Verlichting. Niet te fel, te zwak of gewoon super verouderd? Vooral bij TL is een oude lamp een probleem.
2) Voer. Heb je wel eens voer van een ander merk geprobeerd? Voer je niet te veel? Je wil natuurlijk goed voor de dieren zorgen en een scheutje extra voer voor die zieliger rakkers kan best eens uitschieters in ammonia betekenen waar alg graag gebruik van maakt. Zelf voer ik matig en sla ook geregeld een dagje over.
3) Plaatsing van het aquarium. Ik had zelf een klein 60cm bakje op een plek staan waar in de middag een streepje zon op kwam. Altijd alg in die bak. Na het verplaatsen naar een ander hoekje van de kamer was dit probleem weg.
4) Kraanwaterkwaliteit eens laten testen. Wellicht komt er in jouw regio tegenwoordig water uit de kraan met veel silicaat o.i.d. en dit zou ook alg kunnen veroorzaken.

Succes verder!
 
Antwoord op je vragen samengevat: ja
Is allemaal langs geweest.
 
Is het misschien een idee dat iemand van het forum eens met je meekijkt?
Ik heb geen idee waar je woont, maar wil me hier best voor beschikbaar stellen.
 
Dat is uitermate vriendelijk aangeboden.
Een paar maanden , nou, eerder een half jaar misschien wel, is een medewerker van de aquariumboer in mijn woonplaats al eens geweest.
Hele bak opnieuw opgestart.
Ging een poos goed.
Nu weer mwoah.

Ik denk dat hij gewoon te klein is om er echt wat mee te kunnen.
En ruimte voor een grotere bak is er niet echt in huize guppeman.

Ik woon overigens in de kop van Drenthe.
 
Kop van Drente is vanuit onderkant rotterdam wel wat ver inderdaad.

Maar wat is er vanuit de nieuwe doorstart, tot nu veranderd?

En.. het gaat er niet om hoe groot hij is.. maar wat je er mee doet ;)
 
Tja, wat is er veranderd....
Langere dagen, dus meer licht, misschien.
Niet veel meer dan dat.
 
IMG_20220813_170154632_HDR.jpgIMG_20220813_170147682_HDR.jpg
"Hello Blue Alg my old friend,
I see you've popped up once again..
I go a weekje op vacancy,
And as I trug come is this what I see..." 🎤🎶
 
O jee daar is-ie weer… maar je hebt er wel een mooi liedje van gemaakt. Ik kom ‘m hier ook wel tegen, wat er op de bodem ligt zuig ik voorzichtig weg, en soms borstel ik de plekken op het glas/ filterbehuizing met een sponsje met waterstofperoxide. Ik denk dat weinig mensen er echt aan ontkomen, zeker als het warm is.
 
Nou, inderdaad het weer, uiteraard.
En op advies heb ik het waterverversing vorige week beperkt gehouden, en afgelopen week uiteraard niet.

"Voordeel" van het weekje weg: ik heb geen jonge guppen meer.
Honger maakt rouwe guppen zoet, kennelijk.
 
Nou, inderdaad het weer, uiteraard.
En op advies heb ik het waterverversing vorige week beperkt gehouden, en afgelopen week uiteraard niet.
Warm water kan minder zuurstof bevatten en blauwalg gedijt goed in zuurstofarm water.
Je kunt het weghalen met waterstof peroxide, google het en je vindt diverse filmpjes hierover.
Verder zou ik zorgen voor wat meer stroming zodat er meer gasuitwisseling plaats kan vinden aan de oppervlak.
 
Als er één ding wel in orde is in mijn bakje is het de stroming.
Er staat een EHEIM 1100 te loeien.

Nee, stroming is eerder teveel dan te weinig.
Maar de rest is ongetwijfeld niet ok.
 
O jee daar is-ie weer… maar je hebt er wel een mooi liedje van gemaakt.
Ja, het gaat precies volgens verwachting.
Plantjes groeiden tegen de klippen op, groei stopt, blaadjes laten los, blauwalg komt.

Ik ben de frustratie voorbij.
Lach er maar wat om.
 
Nee, dat niet.
Maar het is wel de zoveelste keer.
 
Nee, dat niet.
Maar het is wel de zoveelste keer.
Ik snap je frustratie. Maar het blijft een levend gebeuren en dat laat zich kennelijk niet altijd zo sturen zoals jij graag wilt.
Niet teveel veranderen, steeds een ding tegelijk, dus systematisch kijken of je de oorzaak kunt achterhalen.
Hoe groot is deze bak?
 
Dat geeft extra belasting en daar is de blauwalg gek op en al helemaal met de warmte.

Jep, dat klopt.
(En blijkt)
 
Ik snap je frustratie. Maar het blijft een levend gebeuren en dat laat zich kennelijk niet altijd zo sturen zoals jij graag wilt.
Niet teveel veranderen, steeds een ding tegelijk, dus systematisch kijken of je de oorzaak kunt achterhalen.
Hoe groot is deze bak?
Klein.
Met 4 emners zit hij vol.
 
Ja, het gaat precies volgens verwachting.
Plantjes groeiden tegen de klippen op, groei stopt, blaadjes laten los, blauwalg komt.

Ik ben de frustratie voorbij.
Lach er maar wat om.
Heb je een idee waarom de groei stopt? Is het mogelijk dat naarmate de planten groter worden je te weinig planten voeding en co2 overhoud of het licht teveel wordt weggenomen door de grote planten?

Wat ik bij mezelf merk is dat wanneer de planten groter worden de PH omhoog gaat als het licht aan is en dat ik meer CO2 bellen moet toevoegen om de PH stabiel te houden. Nou weet ik niet of jij CO2 toevoegd, ik schrijf ook niet dat Je dit moet doen, maar wellicht is het onder controle houden van de planten dan wel een optie om het geheel stabiel te houden.
 
Zal ik doen, John.
Maar niet vandaag.
Ik merk dat ik zelf ook niet echt lekker ga op de warmte.
Nu, om 09:30 uur, al
En dan moet de warmte nog beginnen.

De alg mag nog even blijven.

Ik merk overigens, en dat begrijp ik best, dat zo rond de 4e pagina de vorige pagina's vaak een wat eenzaam bestaan leiden.
Ze worden niet meer door iedereen bezocht.
Een soort bejaarden in een forumtehuis, zeg maar.

Geeft niks, maar zo komen tips, informatie en andere zaken weer opnieuw naar voren terwijl het al aan bod is geweest.

Daarom samenvatting:
-Klein bakje
-Vier visjes.
-Op een filter pomp na geen techniek.
-IKEA lampje erboven, 6-7 uur aan.
-Ivm opheffing van de hobby geen druppeltest meer. (Was op en is duur)
 
Waarom gewoon niet de bodem toestand eruit. Dag bodem bedekking en dag blauwalg en het belangrijkste dag frustraties :!
 
Als er één ding wel in orde is in mijn bakje is het de stroming.
Er staat een EHEIM 1100 te loeien.

Nee, stroming is eerder teveel dan te weinig.
Maar de rest is ongetwijfeld niet ok.
Dat men niet 4 pagina's door worstelt snap ik volkomen.
Maar een halve lukt toch wel?🙂
 
Waarom gewoon niet de bodem toestand eruit. Dag bodem bedekking en dag blauwalg en het belangrijkste dag frustraties :!
Kan.
Kan zeker.
Heb ik ook al eens gehad
Een kale bak.
Maar dat is ook geen lust voor het oog moet ik zeggen.

Maar geen blauwe alg.
Dat klopt.
 
het is wel zo dat een ingedraaide bodem bacterien huisvest die juist meehelpen om het organische afval om te zetten. Zonder een bodem zal dat minder gebeuren en dan is de kans op blauwalg volgens mij niks kleiner.
Blauwalg zie je vaak bij veel organische stikstof en hoe meer bacterien je hebt des te beter dat wordt omgezet.
 
het is wel zo dat een ingedraaide bodem bacterien huisvest die juist meehelpen om het organische afval om te zetten. Zonder een bodem zal dat minder gebeuren en dan is de kans op blauwalg volgens mij niks kleiner.
Blauwalg zie je vaak bij veel organische stikstof en hoe meer bacterien je hebt des te beter dat wordt omgezet.
Kijk, daarom zuig ik dagelijks met een klein hevelslangetje voorzichtig de losse troep en poepjes uit de bak en behandel ik de ergste plekken met waterstofperoxide. Zo houd ik de blauwalg onder controle en kunnen de baccies in de bodem en de filters gewoon hun werk doen😀
 
Ik zal zo even aan de gang.

Het water is overigens 25 graden.
Zo warm lijkt me dat nu toch ook weer niet.
Dan zouden vrijwel alle tropische aquaria last van blauwe alg moeten hebben.

Overigens is de destijds aangeschafte vallesneria inmiddels bruin.
Dus dat gaat er maar weer uit.
 
Ik zal zo even aan de gang.

Het water is overigens 25 graden.
Zo warm lijkt me dat nu toch ook weer niet.
Dan zouden vrijwel alle tropische aquaria last van blauwe alg moeten hebben.

Overigens is de destijds aangeschafte vallesneria inmiddels bruin.
Dus dat gaat er maar weer uit.
Ikea lampje zal dan ook geen wonderen doen.

Ze zeggen wel vaker pak planten die bij je bak passen. In jouw geval zou ik denken richting bucepfalandra, annubias en java varens. Maar ik meen me te herinneren dat je die ook al dood kreeg?
Bij deze planten kom je met slecht licht goed weg, hebben allen geen voeding uit de bodem nodig dus die zou je goed kunnen aanpakken dan. Hooguit misschien een beetje doseren in de waterkolom.

Ik heb overigens prachtige bakken gezien met amper licht en vol met epifyten! Maar je geeft ook al aan eigenlijk niet echt opnieuw te willen beginnen..

Blijft een moeilijke zaak in dit geval :p
 
Is er al eens het advies gegeven om wat drijfplantjes toe te voegen? Zo ongeveer de natuurlijke vijand van allerlei soorten algen.
 

Terug
Bovenaan