Wat is er nieuw

na jarenlang gezelschapaquarium wat nieuws

Muiterz

Well-known member
Lid geworden
3 september 2009
Ik heb 14 jaar een normaal gezelschap aquarium gehad en afgelopen jaar de hobby even stopgezet. Nu wil ik weer beginnen en ik ben verliefd geworden op een kreeftje 🙂 Geen dwerg maar een kleintje.

Ik heb nog een nanobakje waar ik in het verleden garnalen in gezet heb, deze doet momenteel ook niks meer.

Wat ik wil:

Kikkers (vroeger gehad erg leuk om naar te kijken)
1 kreeft (of meer mocht dat kunnen)
garnaaltjes
Krabbetje(s)

Ik heb nog een bak die nu mooi gemaakt is met 4 kersenbuiken erin, juwel 96 bak 80 cm.

Wat raden jullie aan wbt populatie?

kan ik deze soorten combineren? ik las overal dat kreeften met vissen niet goed samengaan, is dat zo?

Ben erg benieuwd en aan het inlezen

kikkers kunnen niet in nano.
kreeft of meerdere licht eraan welke.
krab geen idee.
garnaaltjes kunnen prima in nano. maar welk soort garnaal wil je? sommige hebben liever lagere ph dan anderen

Krabben willen een landgedeelte.

Ik wil vooral 1 of een paartje kreeft(en). Garnalen heb ik al gehad en hoef ik niet per se meer.

Ik heb een 80 cm bak en een nanobak die ik kan gebruiken. Ben nu aan het onderzoeken welke kreeft, liefst zo groot mogelijk (wat in mijn bak mag), die geen planten eet.

Kreeften zijn hele makkelijke dieren , ze eten alles (die van mij in ieder geval). Van kleine vissen tot droogvoer etc. Ik heb een rode kreeft of een marmer kreeft , maar daar twijfel ik nog een beetje tussen. Mijnes eet bijna geen kleine vissen , maar eet wel graag diepvriesvoer. Hij houd heel erg van zijn schuilplaats die hij gegraven heeft onder mijn hout , daar zit hij smiddags en dan komt hij af en toe eens kiekeboe zeggen. Snachts is hij wel actief. Vervellen heeft hij bij mij een keer gedaan , binnen de maand dat ik hem had. Ik weet dat elk diertje zijn eigen karakter heeft , maar misschien heb je wat aan de informatie,. Succes met je keuze.

jejachmi zei:
kikkers kunnen niet in nano.
is dat niet wel erg kort door de bocht?

Weten we hoe groot de nano van topicstarter is?
Weten we welke kikkers?

Dennerle heeft een "Nano" van 60 liter.
Dwergklauwkikkertjes hebben niet zo veel.

~ Ivo

De combinatie tussen kikkers en kreefen lijkt mij wat vreemd en gevaarlijk. ( vooral voor kikkers)

Heb je meer feed-back over de soorten die je wil/hebt ? Dwergklauwkikkers, afrikaanse brullers, pijlgifbeesten, ...

ik heb een 40 liter nano bak waar ik misschien iets mee wil doen.

Een kreeft vind ik het leukst om te hebben, liefst een grote(re) die geen planten knipt. In mijn 96 liter bak van 80cm kan dat net als het goed is. Alleen wil ik zeker weten dat ik geen planten kwijtraak...

Kikker combi met kreeft zal wel niet kunnen denk ik. Eventueel in nano later

Sharon_xx zei:
Kreeften zijn hele makkelijke dieren , ze eten alles (die van mij in ieder geval). Van kleine vissen tot droogvoer etc. Ik heb een rode kreeft of een marmer kreeft , maar daar twijfel ik nog een beetje tussen. Mijnes eet bijna geen kleine vissen , maar eet wel graag diepvriesvoer. Hij houd heel erg van zijn schuilplaats die hij gegraven heeft onder mijn hout , daar zit hij smiddags en dan komt hij af en toe eens kiekeboe zeggen. Snachts is hij wel actief. Vervellen heeft hij bij mij een keer gedaan , binnen de maand dat ik hem had. Ik weet dat elk diertje zijn eigen karakter heeft , maar misschien heb je wat aan de informatie,. Succes met je keuze.

hoe groot is je aquarium? en welk soort raad je aan?

Mijn aquarium is 160 liter , marmerkreeften planten zich ongeslachtelijk voor , dat heb ik de mijne nog niet zien doen (dat bedenk me nu in eens dat ik dat gisteren eigenlijk ook had moeten zeggen). Ik denk dat de mijne inderdaad gewoon een rode kreeft is en die word als het goed is iets van 12 cm groot.

Ik zie net op internet een oranje dwergkreeft. Erg leuk lees ik net. Deze kweekt vrij makkelijk , word 5 cm groot , komt oorspronkelijk uit mexico en is niet agressief tegen soortgenoten of vissen. Althans dat staat er. Deze laat planten met rust en hebben niet zon behoefte aan groepsvorming. Ik stuur wel even een link erbij dan kun je zelf lezen. Misschien wat voor jou ??

http://www.visaquarium.nl/a/kreeften/dwergkreeft

Sharon_xx zei:
Ik zie net op internet een oranje dwergkreeft. Erg leuk lees ik net. Deze kweekt vrij makkelijk , word 5 cm groot , komt oorspronkelijk uit mexico en is niet agressief tegen soortgenoten of vissen. Althans dat staat er. Deze laat planten met rust en hebben niet zon behoefte aan groepsvorming. Ik stuur wel even een link erbij dan kun je zelf lezen. Misschien wat voor jou ??

http://www.visaquarium.nl/a/kreeften/dwergkreeft
Nou, de ervaringen over dat vredelievende naar vissen toe verschillen: soms worden visjes gegrepen.

Voor garnalen vind ik dit een goede database: http://www.garnalenenkreeftendatabase.nl/

~ Ivo

Ja dat klopt , maar als je een kreeft bij visjes doet loop je dat risico sowieso , dat risico heb ik nu ook. Bij mij is de ervaring tot nu toe goed (even afkloppen). Bij mij kunnen mijn garnalen ook bij mijn kreeft , maar zoals je zegt verschillen de ervaringen vanzelf. Er staat wel dat ze bij vissen kunnen maar of het klopt kan ik je ook niet vertellen , ik weet namelijk zelf ook niet alles en gelukkig maar. Maar de keuze is natuurlijk nog altijd aan @Muiterz.

Ik hoef niet per se vissen in mijn 96 liter bak. enige eis is dat de kreeft mijn planten niet sloopt 🙂 Liefst een grotere van 15 cm maar ben bang dat die gaan veel gaan slopen?

Bij mij was het zo , als ik er al planten in had voordat hij er in zat bleef hij er vanaf , op het moment dat ik ga veranderen trekt hij ze er uit , waarom hij dat doet weet ik niet , ik denk dat dan een rode kreeft wel wat voor jou is of een blauwe florida kreeft.

Sharon_xx zei:
Bij mij was het zo , als ik er al planten in had voordat hij er in zat bleef hij er vanaf , op het moment dat ik ga veranderen trekt hij ze er uit , waarom hij dat doet weet ik niet , ik denk dat dan een rode kreeft wel wat voor jou is of een blauwe florida kreeft.

volgens mij staan de rode kreeft en de blauwe bekend om het slopen van je bak. of heb ik het mis?

Muiterz zei:
Ik hoef niet per se vissen in mijn 96 liter bak. enige eis is dat de kreeft mijn planten niet sloopt 🙂 Liefst een grotere van 15 cm maar ben bang dat die gaan veel gaan slopen?
Wat doe je ermee,als je het zat bent?

Bertus zei:
Muiterz zei:

verwacht niet dat ik hem zat ga worden en anders gewoon nette verkoop voor een nieuwe eigenaar. maar heb al lang een aquarium dus kan wel eea inschatten 🙂

Nep planten bn ik ook mee begonnen , die van mij heeft tot nu toe nog geen planten gesloopt. Maar verder kan je planten met dikke stengels proberen , die heb ik tussen min neppes geplaats en ben steeds meer gaan vervangen. Hij heeft er nog niet aan gezeten.

plastic planten lijkt me niks, wil wel echte. denk dat de CPO mss wel geschikt is. Las daar gisteravond het eea over.

Bertus zei:
Muiterz zei:
Met het risico hier weggejaagd te worden...... Is opeten geen optie? :chef:

Nee,hoor.
Als jij je eigen gewoon voorstel,mag jij hem opeten.
Doen ze in restaurants ook, dus daar worden de koks ook niet de keuken uit gejaagd.
😉 😀

Sharon_xx zei:
Ik heb nu ook allemaal echte planten cpo's zijn ook leuk

Hoeveel cpo's zal ik in een 96 liter bak stoppen? 2? 4?

Bertus zei:
Nee,hoor.
Als jij je eigen gewoon voorstel,mag jij hem opeten.
Doen ze in restaurants ook, dus daar worden de koks ook niet de keuken uit gejaagd.
😉 😀
Haha, dan zal het vast wel goed komen. Je weet alleen nooit of een voorstel met een knipoog door iedereen gewaardeerd wordt 🙂

Voorstellen heb ik trouwens gedaan in het daarvoor bestemd gedeelte, dus kom maar op met dat lekker hapje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan