Na vier weken indraaien nitrietpiek


Sophie1

Active member
Lid geworden
9 april 2023
Berichten
37
Leeftijd
35
Hoi allemaal,

Ik heb een juwel primo 60, vanaf 24 april is hij aan het indraaien. In die tijd heb ik er niet veel aan gedaan, alleen 1x per week wat voer in verkruimeld en 1x per week plantenvoeding gegeven (profito). Daarnaast bij een aantal planten bodembemesting (capsules van colombo)

Ik heb ook af en toe wat testjes gedaan (met een druppeltestset van Colombo) deze waren altijd prima. Eigenlijk nooit nitriet gemeten maar omdat er soms een week tussen de testen zat dacht ik eigenlijk dat ik daardoor de nitrietpiek waarschijnlijk gemist had.

Nu waren de 4 weken voorbij dus eindelijk tijd voor wat visjes. Heb voor die tijd wat water ververst (voor de 1e keer in die 4 weken) en daarna de visjes gehaald. Ik wilde rustig opbouwen dus heb 7 paracheirodon simulans gehaald (wil deze groep uiteindelijk wat uitbouwen).

Nou heb ik vlak voor ik de vissen heb toegevoegd niet meer getest (niet zo handig). Toen de vissen er eenmaal inzaten toch maar even het nitriet getest en die bleek 1.0 te zijn. Ik schrok me natuurlijk rot dus gelijk 50% ververst (dit was afgelopen zaterdag)

- Zondag gezakt naar 0.5 30% ververst
- Maandag (gister dus) wederom 1.0 dus nogmaals een verversing van meer dan 50%.
- Vandaag uit voorzorg ook gelijk weer meer dan 50% ververst. Net weer getest en hij zit tussen de 0 en de 0.5 maar is sowieso lichter dan de 0.5 waarde. Dus ga maar uit van 0.3 oid.

De reden van dit topic is eigenlijk om te vragen of ik nog meer kan doen dan dit? En denken jullie dat dit de nitrietpiek is (vrij laat?) of dat er wat anders aan de hand is? Er is 1 plantje gestorven in de 2e week (waterpest) kan dit een oorzaak zijn? (Rottende resten hiervan?)
De rest vd planten doen het overigens prima.

De visjes lijken het ook nog goed te doen, zie geen zorgelijk gedrag. Behalve dat ze wat schuw zijn en veel tussen de planten zwemmen.

Is het goed om nu gewoon dagelijks zoveel te blijven verversen? En hoevaak zouden jullie testen?

Alvast bedankt voor de tips en sowieso voor het lezen van dit hele verhaal :)

Ps. Alle waarden die ik vanavond heb getest:
- No2 0.3
- ph 7.5
- Nh3 0
- Gh 9
- KH 7
 
Kort antwoord ,

Beste remedie tegen no2 piek is waterverversen .

Dagelijks +-50% waterverversen .


Verder niet aan filter en of decoratie in je bak zelf komen .

Mvg.
 
Wel rottende plantendelen verwijderen 😀 die kunnen je waterwaarden negatief beinvloeden.
 
Elke week wat voer tegenover vissen en elke dag voer plus poep is ook wel andere kost voor de bacteriën. Blijven verversen en blijven meten, komt vanzelf goed!
 
Mijn bak (juwel 450) draait vanaf 1 april. Heb wekelijks water ververst en steeds alles gemeten. Na ongeveer 3 weken eerste nitriet piek gehad. Niet heel hoog maar toch. Na ongeveer twee weken volgde een tweede piek. Het komt echt goed. Geduld is een schone zaak in de aquarium wereld. Wat al gezegd is, dagelijks verversen. Wat mij verder heeft geholpen is het toevoegen van vloeibare filterbacteriën van aquastorexl (hun eigen merk). Verder draait mijn biomaster 850 met alleen Seachem Matrix in vrijwel alle filtermandjes.
 
Wat mij verder heeft geholpen is het toevoegen van vloeibare filterbacteriën van aquastorexl (hun eigen merk)
Het kan geen kwaad maar vaak wordt dit afgedaan als weggegooid geld en met wat geduld kun je dat geld in de zak houden.
 
Het kan geen kwaad maar vaak wordt dit afgedaan als weggegooid geld en met wat geduld kun je dat geld in de zak houden.
Het geeft soms een aanvulling op bacteriën die anders niet of nauwelijks in een aquarium bestaan dus zn spul gebruiken kan altijd nuttig zijn. ook bij niet opstartende aquariums. Of het nodig is is maar de vraag inderdaad maar alle beetjes helpen natuurlijk 😄
 
Ja het is de vraag wat er in die flesjes zit en er zijn een paar merken die wel bekend staan om een goede werking zoals de Special Blend van MicrobeLift.
 

Dit is een leuk topic en vooral de inbreng van Biljoenblik.
 
Goedkoopste en snelste manier om filter en bodem op gang te brengen is "enten" vanuit een goed ingedraaide bak (bodem en filter). Scheelt echt enorm. Sinds ik dat doe met mij nieuwe aquaria heb ik nooit meer NH3 of NO2 pieken gehad en géén staghorn, baard- of blauwalg gezien.
 
Bedankt allemaal voor de reacties en de moeite :) ben wel gerustgesteld dat ik het in ieder geval goed heb aangepakt qua verversen. Ga straks weer even meten en zonodig weer verversen.

Wel rottende plantendelen verwijderen 😀 die kunnen je waterwaarden negatief beinvloeden.

Ja heb nu alle rottende stukjes plant die ik kon vinden weggehaald met een netje..

Goedkoopste en snelste manier om filter en bodem op gang te brengen is "enten" vanuit een goed ingedraaide bak (bodem en filter). Scheelt echt enorm. Sinds ik dat doe met mij nieuwe aquaria heb ik nooit meer NH3 of NO2 pieken gehad en géén staghorn, baard- of blauwalg gezien.

Ja dat klinkt logisch alleen had geen goed ingedraaide bak achter de hand :) mocht ik ooit voor een 2e aquarium gaan dan ga ik dat zeker onthouden.

Waarmee meet je Sophie? Strips of druppels en van welk merk?

Druppels van colombo (zo'n koffer). De 0.3 is een beetje een gok omdat ik hem lichter vond dan de 0.5 waarde en donkerder dan 0.


Dit is een leuk topic en vooral de inbreng van Biljoenblik.

Interessant, zal het eens doorlezen. Heb nooit vloeibare bacteriën toegevoegd omdat ik idd dacht dat bacteriën niet in een potje kunnen overleven :p
 
Gister weer 0.5 nitriet gemeten dus weer 50% ververst. Ben benieuwd hoe het vandaag is.. straks maar weer meten. Het houdt je wel van de straat, haha.

Nog een vraag, hoe doet iedereen het met afgestorven stukjes plant/andere viezigheid die evt op de bodem ligt. Probeer zoveel mogelijk wel weg te halen maar krijg niet alles weg. Of moet ik daar slakken voor aanschaffen of wat anders? (Als de nitriet weg is uiteraard, tot die tijd komt er niks nieuws bij)
 
Gister weer 0.5 nitriet gemeten dus weer 50% ververst. Ben benieuwd hoe het vandaag is.. straks maar weer meten. Het houdt je wel van de straat, haha.

Nog een vraag, hoe doet iedereen het met afgestorven stukjes plant/andere viezigheid die evt op de bodem ligt. Probeer zoveel mogelijk wel weg te halen maar krijg niet alles weg. Of moet ik daar slakken voor aanschaffen of wat anders? (Als de nitriet weg is uiteraard, tot die tijd komt er niks nieuws bij)
Ik gebruik een slang met koppeling tussen , die zet ik dan wat minder , uiteinde in de bak en met je vingers wat woelen zodat ophoping omhoog komt en zuig je het zo wel , voor ik het water volledig wegpomp naar het gewilde niveau wapper ik met men handen ook even tussen en achter alle planten zodat alles omhoog komt en pomp je het zo weg .

Dat er wat achterblijft is geen probleem .
 

Vuil wil niet percee zeggen "vuil"
De troep zorgt voor de algehele balans in je bak , zonder troep geen bacteriën, geen bacteriën.........
 
2 voorbeelden , de biotoop bak lijkt erg vuil en vies en de andere eerder proper , toch was de biotoop bak meer in balans en had deze minder waterverversing nodog dan de "propere" bak ....

Tzit em gewoon in de balans zoeken .
Hoe je nu bezig bent zou ik blijven volhouden , das al de goede manier .
 

Bijlagen

  • 20210711_180221_1_1.mp4
    5.6 MB
  • Screenshot_2023-05-25-14-33-42-97_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2023-05-25-14-33-42-97_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    34.5 KB · Weergaven: 48
  • Screenshot_2023-05-25-14-33-47-11_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2023-05-25-14-33-47-11_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    40.6 KB · Weergaven: 47
  • Screenshot_2023-05-25-14-32-17-26_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2023-05-25-14-32-17-26_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    49.6 KB · Weergaven: 46
Als je de grote blaadjes weg krijgt dan zorgt dat voor minder ammoniak-nitriet-nitraat
Maar nitraten heb je nodig dus ze mogen er zijn. Alleen mag het niet te veel zijn want voor het nitraat is kan het schadelijker zijn voor de vissen. Als je slakken in het aquarium plaatst versnellen ze het proces van biomassa naar anmoniak en nitriet dus je zou in theorie.eer nitriet gaan meten met slakken er bij. Het is ook logisch want bet zijn extra bewoners die soms het eten van de vissen en garnalen wegsnoepen.

Slakken helpen niet bij nitrietpieken maar wel bij het schoonhouden omdat ze de stoffen helpen vergaan. Ze doen eigeijk wat bacteriën ook doen (want er heeel veel bacteriën die nuttig zijn niet alleen de nitrificerende bacteriën) sommige bacteriën breken weer organische materialen af en andere zetten het om in bruikbare stoffen voor de planten. Je wilt niet weten waar je allemaal nuttige bacteriën vind. Er zijn meer cellen in je lichaam van bacteriën dan van jou. En zonder zou je niet leven 😁
 
Wildvang f0 maar ook de f1 en f2 wil je een lage geleidbaarheid hebben. Liefst kleiner dan 200 uS.
Ik praat bewust niet over TDS omdat daar meerdere systemen van zijn. Het USA 500 model het EU 640 model etc.
TDS kan je afleiden uit de uS.

Hoogste aandeel in uS is calcium dus je GH. Maar ook hoge nitraat waarden ga je zien in de uS.

uS is micro Siemens.
Dus 1 gedeeld door de electrische weerstand van het water gedeeld door 1000 anders kom je op mS (milli Siemens)
 
Wildvang f0 maar ook de f1 en f2 wil je een lage geleidbaarheid hebben. Liefst kleiner dan 200 uS.
Ik praat bewust niet over TDS omdat daar meerdere systemen van zijn. Het USA 500 model het EU 640 model etc.
TDS kan je afleiden uit de uS.

Hoogste aandeel in uS is calcium dus je GH. Maar ook hoge nitraat waarden ga je zien in de uS.

uS is micro Siemens.
Dus 1 gedeeld door de electrische weerstand van het water gedeeld door 1000 anders kom je op mS (milli Siemens)
bedankt voor de info !

mvg
 
Ik gebruik een slang met koppeling tussen , die zet ik dan wat minder , uiteinde in de bak en met je vingers wat woelen zodat ophoping omhoog komt en zuig je het zo wel , voor ik het water volledig wegpomp naar het gewilde niveau wapper ik met men handen ook even tussen en achter alle planten zodat alles omhoog komt en pomp je het zo weg .

Dat er wat achterblijft is geen probleem .

Oke duidelijk, gebruik al zo'n slang om het water te verversen idd.
2 voorbeelden , de biotoop bak lijkt erg vuil en vies en de andere eerder proper , toch was de biotoop bak meer in balans en had deze minder waterverversing nodog dan de "propere" bak ....

Tzit em gewoon in de balans zoeken .
Hoe je nu bezig bent zou ik blijven volhouden , das al de goede manier .
Duidelijk en mooie voorbeelden zo. Ik leer hier veel van, super :D
Als je de grote blaadjes weg krijgt dan zorgt dat voor minder ammoniak-nitriet-nitraat
Maar nitraten heb je nodig dus ze mogen er zijn. Alleen mag het niet te veel zijn want voor het nitraat is kan het schadelijker zijn voor de vissen. Als je slakken in het aquarium plaatst versnellen ze het proces van biomassa naar anmoniak en nitriet dus je zou in theorie.eer nitriet gaan meten met slakken er bij. Het is ook logisch want bet zijn extra bewoners die soms het eten van de vissen en garnalen wegsnoepen.

Slakken helpen niet bij nitrietpieken maar wel bij het schoonhouden omdat ze de stoffen helpen vergaan. Ze doen eigeijk wat bacteriën ook doen (want er heeel veel bacteriën die nuttig zijn niet alleen de nitrificerende bacteriën) sommige bacteriën breken weer organische materialen af en andere zetten het om in bruikbare stoffen voor de planten. Je wilt niet weten waar je allemaal nuttige bacteriën vind. Er zijn meer cellen in je lichaam van bacteriën dan van jou. En zonder zou je niet leven 😁
Ook weer heel leerzaam, thanks! De slakken moeten dan maar even wachten haha. ;)

Het begint wat eentonig te worden maar wederom 0.5 nitriet gemeten. Voor de zekerheid ook maar even kraanwater getest om te checken of de test wel goed is maar die is gewoon 0, haha. Dus we gaan de dagelijkse verversing maar weer eens in gang zetten :p
 
Je schrijft dat de vissen het prima doen, ik begrijp de paniek niet erg.... Gewoon blijven verversen tot de boel stabiel wordt maar dat ook niet overdrijven.
 
Je schrijft dat de vissen het prima doen, ik begrijp de paniek niet erg.... Gewoon blijven verversen tot de boel stabiel wordt maar dat ook niet overdrijven.
Mee eens hoor, er was alleen de eerste meting lichte paniek maar ben er nu rustig onder :p nou ben ik nog maar een beginner dus dan ben je toch wat onzekerder (ik iig wel :) )

Ben sowieso heel blij met alle adviezen tot nu toe, dus bedankt daarvoor!!
 

Terug
Bovenaan