Wat is er nieuw

Naar het licht groeien

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mark van der Werf
  • Startdatum Startdatum
M

Mark van der Werf

Guest
IMG_20190302_121035.jpg

Dit is ons nieuwe 60 centimeter bakje, het groeit allemaal al lekker na twee maanden. Echter , alles groeit naar de ledbalk die er standaard in zit toe. Heb de kap al bekleed met aluminium folie, maar dit is niet afdoende. Hebben meer mensen dit probleem bij de juwel primo 60? En zo ja, wat doen jullie er aan zonder extra lampen te plaatsen

Hieraan is mooi te zien wat planten precies nodig hebben om te groeien nl.: Licht, CO2 een passende temperatuur en water. Het is dus heel natuurlijk dat planten naar, het sterkste, lichtpunt groeien.
Om je "probleem" te verhelpen zou je dus een lichtbron moeten hebben met een andere vorm. Je zou je licht moeten spreiden over een breder gebied.

Dus leds in een paneel of iets dergelijks

Dat is normaal. Maar dacht dat de spreidingshoek van leds 120 graden is. Dus aan beide kanten 60 graden dan. Schuin is de afstand dan langer en is de intensiteit minder, maar als de led krachtig genoeg is wel genoeg?

Over de spreiding had ik met tl ook altijd mijn twijfels dus er een bijgeplaatst. Teveel van het goeie. Tl is wel dimbaar maar ook een prijzige ingreep en daarom over gestapt op led. Daar zat de dim functie standaard bij.

De twijfel over de spreidingshoek blijft ook bij led bestaan. Misschien dat Ben er meer van weet.

De bak is ook niet zo hoog, dus de planten bereiken al snel de oppervlakte waardoor ze dan naast de led zitten ipv eronder.

Heb voor nu een oplossing, had nog waterdicht ledstrip, even solderen en krimpkous en als extra in de bak, tegen de avond laat ik de boel langzaam dimmen als een ondergaande zon. Nu maar zien of alles rechtop gaat staan.

IMG_20190303_153243.jpg

IMG_20190303_153302.jpg

IMG_20190303_144216.jpg

IMG_20190303_144724.jpg

Vind het een verrekte mooie bak hoor als de planten eenmaal bovenin zitten is het toch snoeien.

Dat is ook weer zo, ik stek tot nu toe alle toppen die ik afknip, voor nu hoop ik dat m'n extra led werkt, we wachten af

Ik vrees dat er door de luchtvochtigheid en condens onder de kap toch vocht in komt, maar de tijd zal het leren.
Ik vind het overigens niet storend dat de plantjes niet recht omhoog groeien, doen ze in de natuurlijk ook niet.

De bak ziet er zeker niet verkeerd uit.
De folie tegen de deksel kun je beter weghalen, heeft geen nut met Led, en er gaat ook vocht achter zitten denk ik?

De folie verwijderd, en de boel met een lijmpistool nog maar extra waterdicht geprobeerd te maken qua ledstrip aansluiting. De ledstrip zelf is outdoor dus waterdicht. Dank voor alle tips!

Staat daar nu Elodea canadensis (waterpest) achter in je bak? Niet helemaal goed te zien, hier. Dat staat inderdaad wat krom maar dat komt niet door het licht, wel door z'n lengte. Even toppen, misschien.

Dat is ook weer zo, ik stek tot nu toe alle toppen die ik afknip, voor nu hoop ik dat m'n extra led werkt, we wachten af

Heb ik ook een handje van. Gegeven moment ga ik die het minder doen vervangen door de mooiere exemplaren. Ook een periode gehad van laat maar lekker gaan,maar werd het snoeien lastiger. Is het een wirwar en is het overzicht weg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan