nachtverlichting in een 60 cm bak

Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,362
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
Dag allen,

Naast mijn dagverlichting, pl 15 watt, zou ik graag nachtverlichting willen plaatsen in mijn 60x30x30 bakje.

Ik zoek licht dat gelijkmatig de bak verlicht en dus niet 1 spot die in het midden fel is en de rest niet verlicht. Zelf dacht ik aan ledstrips, maar ik bang dat dit veel te fel is voor zon kleine bak.
Ik heb ook gekeken naar kleine ledjes op batterijen, dit zag er al wel mooi uit, maar ik zou het liefst dit op 220V willen doen zodat ik een tijdschakelaar hierop kan zetten. Het enige is wel dat ik een student ben met helaas ook maar een studentenbudget..

Heeft iemand ervaring met ledstrips voor nachtverlichting? Ik kan ook wel aardig solderen, dus zelfbouw dingen zijn ook welkom! Wie heeft de juiste strip/methode voor deze klus.
 
Een voordeel aan leds is dat je deze kunt dimmen dus je kunt zelf regelen hoe fel ze staan.
Ik denk dat je het beste in het midden van de bak op 15cm een strip kunt maken van 1w led's dan zou ik ze om de 10 a 15 cm hangen dit moet ruim voldoende zijn voor het gewenste resultaat. Ik zou kiezen voor Royalblue led's deze zijn wat dieper van kleur. En hebben een ruimere schijnhoek (120-140 graden) t.o.v. een ledstrip. qua warmte hoef je bij deze niet zo veel zorgen te maken. heb ze op 80% 24 uur laten branden en kwamen niet boven de 35 graden uit, koeling is dus niet nodig.

Wanneer je toch voor iets eenvoudigers wilt gaan:
http://www.ebay.com/itm/Aquarium-Fish-Tank-Blue-Moon-Light-24-LED-Strip-Flexible-Bar-Strip-Lamp-Power-/271937697753?hash=item3f50bff7d9:g:zwaai:S0AAOSwLVZVsIIR
 
Zelf een ledstrip maken, daar had ik nog niet aan gedacht!bedannkt voor de tip!

Ik ga nog kijken bij diverse bouwmarkten zodat ik ga kijken wat ik ga doen.
 
Ik weet niet of je project haast heeft maar zo niet zou ik led's uit China laten komen betaal je veel minder voor dan hier in Nederland en zijn naar mijn weten gewoon de zelfde led's alleen een ander naambordje en prijskaartje
 
Ik heb momenteel een ledstrip gekocht bij de Action(3euro)
het is een ander merk, maar het is dezelfde ledstrip als deze:
http://www.camperartikelen.com/nl/produ ... rettyPhoto

Momenteel zoek ik nog een gestabiliseerde 12volt adapter, want de ongestabiliseerde adapters bleken 17 � 19 volt af te geven.Ik hoop dat ik nog een losse adapter in huis heb, want dan ga ik de adapter solderen aan de snoer van de ledstrip zodat de ledstrip ook op 230volt werk.
 
Gelukkig had mn vader nog een gestabiliseerde adapter liggen, dus de stekker eraf geknipt en de uiteinden gesoldeerd aan de ledstrip

Hier zie je de huidige verlichting:
IMG_20151118_224542_zpsfzyvk9t7.jpg


En in werking ziet het er zo uit:
IMG_20151118_224742_zps9bx9jgge.jpg


Ik zal ook laten zien hoe het eruit ziet als het in de lichtbak ziet. Ook zal ik zeggen wat de kwaliteit van de ledjes zijn, zodat een volgende dit kan overwegen.
 
Ik dacht dat je nacht verlichting wilden?
Dit is gewoon wit licht
 
Bij mijn weten is nachtverlichting gewoon zwakke licht en hoeft dit niet pers� blauw te zijnn.
 
Ik heb voor een korte tijd vrij zwak wit lucht boven de bak gehad omdat mijn blauwe nachtverlichting stuk was, dit heeft er bij mij voor algengroei gezorgd op de achterwand
 
Dus de blauwe kleur is er voor om te zorgen dat het licht niet voor een algenexplosie zorgt?
Ik dacht namelijk dat mensen dit gewoon mooi vonden, omdatt het op maanlicht lijkt..

Dus door dit witte licht vergroot ik de kans op algen?
 
APO verkoopt in diverse kleuren van die kleine lampjes die je aan de ruit kan plakken en dat is ideale nachtverlichting. Ik heb hier de blauwe gehad.
 
Volgens mij is het niet zo zeer het witte licht dat voor alg zorgt maar het groene en gele licht. Alg groeit namelijk vrij moeilijk in blauw en rood licht planten doen zelf niet veel met groen en geel licht en dan krijg alg vrij spel. Of dit 100% betrouwbaar is weet ik niet ben ik nog niet in de praktijk achter. Ik heb dit ergens gelezen maar kan ook zijn dat dit niet het geval is
 
Kikkervis zei:
Dus de blauwe kleur is er voor om te zorgen dat het licht niet voor een algenexplosie zorgt?
Ik dacht namelijk dat mensen dit gewoon mooi vonden, omdatt het op maanlicht lijkt..

Dus door dit witte licht vergroot ik de kans op algen?
Het is belangrijk dat het licht zo zwak is dat de planten niet meer aan fotosynthese doen, welke kleur je dan gebruikt is niet van belang. Planten hebben een donkere rustperiode nodig.
Er zijn ook kleuren waar de vissen wat rustiger van worden, weet niet meer van buiten welke kleur maar dacht dat het blauw was.
Gebruik zelf ook een blauwe LED strip als nachtverlichting, maar die word dan helemaal gedimd.

Stefanfr zei:
Volgens mij is het niet zo zeer het witte licht dat voor alg zorgt maar het groene en gele licht. Alg groeit namelijk vrij moeilijk in blauw en rood licht planten doen zelf niet veel met groen en geel licht en dan krijg alg vrij spel. Of dit 100% betrouwbaar is weet ik niet ben ik nog niet in de praktijk achter. Ik heb dit ergens gelezen maar kan ook zijn dat dit niet het geval is
Dit is niet het geval. Planten kunnen gebruik maken van heel het spectrum, dus ook groen en geel.
 
Ik begreep altijd dat zee aquaria juist meer blauw willen hebben om algengroei te bevorderen?
 
Zap zei:
Ik begreep altijd dat zee aquaria juist meer blauw willen hebben om algengroei te bevorderen?
Bedoel je daar de "antic" lampen mee? Die gebruiken ze volgens mij meer als esthetische lampen omdat koralen dan meer fluo gaan produceren. Algen zijn hier niet zo veel mee.
Denk niet dat ze in een zeeaquarium meer algen willen als wij.
 
Ik heb nu de strip geinstalleeerd en ga kijken wat er gebeurd. Ikzelf ben niet bang voor algen, omdat ik het maar een uurtje voor en na het hoofdlicht aan laat staan.

De hoofdverlichting overdag lijkt zo:
IMG_20151119_175031_zpsxnocozkf.jpg


Ledstrip 's nachts

IMG_20151119_174918_zpsquwtitik.jpg
 
Niet om et een of ander maar vind dit eerder een bewolkte dag dan nacht, sorry is mijn mening
 
Nu is de verlichting nog vrij fel, ga nu nog opzoek naar een inline dimmer. Ikzelf ben al wel zeer tevreden met de uitkomst.
 
Zolang je zelf tevreden bent met het resultaat vooral zo laten. Ik denk dat met deze sterkte alg al niet zo snel zal verschijnen
 
Terug
Bovenaan