nadelen hoekaquarium


B

Bulder

Guest
Goedenmiddag, ik ben aan het kijken naar een hoekaquarium. Nu heb ik een juwel 190 op het oog met een eheim prof2 filter voor 110 euro. Dit lijkt me een goede deal maar ik vroeg mij af of er nog nadelen aan een dergelijk aquarium zitten. Zijn er bijvoorbeeld vissen die hier absoluut niet in kunnen. Eigenlijk ben ik dus benieuwd naar alle dingen waar ik misschien niet aan heb gedacht voordat ik een grote fout bega. Ik hoop dat iemand wat advies kan geven.
 
Zijn er helemaal geen nadelen :p?
 
Een beetje geduld, stadsgenoot ;)
 
Ik heb een trigon 350 en ben er tevreden over. Veel liters op een kleine oppervlakte.
Ik zou maar 1 scholenvisje nemen naast andere bewoners. Dus geen kardinalen met roodkoppen. Dit oogt heel onrustig.
vissen tot 8 cm en niet groter.

gr Peter
 
Het is een mooi aquarium maar door de ronding vind ik het beeld vanuit een bepaalde hoek erg vertekenen. Maar het is smaak natuurlijk.
 
Ik wil hier waarschijnlijk chicliden in gaan doen.. jet liefste malawi maar dat zal wel te klein zijn
 
Vertekening valt heel erg mee. Valt niet op. Zeker niet storend. Malawi's worden te groot.

Gr. Peter
 
Ik zie vrij veel filmpjes op youtube met mensen die veel malawi's hebben in deze bak. Onverstandig of kan dat met dit formaat wel?
 
Sorry peter, ik lees het bericht nu pas.
 
Het is maar subjectief, de nadelen. Maar ik vind hoekbakken moeilijker om in te richten. Heb ook vaak het idee dat een hoekbak minder bodemoppervlakte heeft dan een rechthoek aquarium (er even vanuit gaan dat hetzelfde aantal liters heeft), dit is dan ook een reden waarom ik een hoekbak minder geschikt vind om meerdere (dwerg)cichliden in te houden.

Toch was ik altijd erg blij met mijn hoekbakken.Bovendien waren die bij mij makkelijk te plaatsen ( integenstelling tot de rechthoekige bakken).
 
Bulder zei:
Goedenmiddag, ik ben aan het kijken naar een hoekaquarium. Nu heb ik een juwel 190 op het oog met een eheim prof2 filter voor 110 euro. Dit lijkt me een goede deal maar ik vroeg mij af of er nog nadelen aan een dergelijk aquarium zitten. Zijn er bijvoorbeeld vissen die hier absoluut niet in kunnen. Eigenlijk ben ik dus benieuwd naar alle dingen waar ik misschien niet aan heb gedacht voordat ik een grote fout bega. Ik hoop dat iemand wat advies kan geven.

Een hoekbak kan een nadeel zijn als je geen vrije hoek in je huis hebt bv! ;)
 
Ik persoonlijk vind het een nadeel dat je heel veel diepte werking hebt maar niet echt de breedte in kan. Hier moet je wel rekening mee houden met je beplanting.
 
visstisck zei:
Heb ook vaak het idee dat een hoekbak minder bodemoppervlakte heeft dan een rechthoek aquarium (er even vanuit gaan dat hetzelfde aantal liters heeft)
Vrij eenvoudig te checken:
- Trigon 350 - 350 liter - 65cm hoog
- Rio 300 - (ook!) 350 liter - 66cm hoog

Aangezien inhoud = oppervlak * hoogte geldt dat bij een gelijke hoogte en gelijke inhoud het oppervlak ook hetzelfde is.
Met 1/4 * pi * straal^2 zou je het kunnen dubbelchecken.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
visstisck zei:
Heb ook vaak het idee dat een hoekbak minder bodemoppervlakte heeft dan een rechthoek aquarium (er even vanuit gaan dat hetzelfde aantal liters heeft)
Vrij eenvoudig te checken:
- Trigon 350 - 350 liter - 65cm hoog
- Rio 300 - (ook!) 350 liter - 66cm hoog

Aangezien inhoud = oppervlak * hoogte geldt dat bij een gelijke hoogte en gelijke inhoud het oppervlak ook hetzelfde is.
Met 1/4 * pi * straal^2 zou je het kunnen dubbelchecken.

~ Ivo

Aha.... mijn wiskundeleraar zei vroeger al dat ik wiskunde zeker nodig zou hebben later. Dat is dan nu ;)
 
kouwtje zei:
Mascha&Ivo zei:
visstisck zei:
Heb ook vaak het idee dat een hoekbak minder bodemoppervlakte heeft dan een rechthoek aquarium (er even vanuit gaan dat hetzelfde aantal liters heeft)
Vrij eenvoudig te checken:
- Trigon 350 - 350 liter - 65cm hoog
- Rio 300 - (ook!) 350 liter - 66cm hoog

Aangezien inhoud = oppervlak * hoogte geldt dat bij een gelijke hoogte en gelijke inhoud het oppervlak ook hetzelfde is.
Met 1/4 * pi * straal^2 zou je het kunnen dubbelchecken.

~ Ivo

Aha.... mijn wiskundeleraar zei vroeger al dat ik wiskunde zeker nodig zou hebben later. Dat is dan nu ;)

Of om het eventjes in mensentaal uit te leggen
de hoekaquarium(trigon 350) is 1,23 m lengte en 0,87 m diepte(langste punt tussen de voorruit en de achterhoek))

je neemt enkel de 0,87 m en dan doe je:
0.87 x 0.87 x 3.14 = 2.38 M�(oppervlakte van de cirkel)deze deel je dan door 4 en dan krijg je 0,60 M�
dit bovenste is hetzelfde als:
straal x straal x pi : 4 = 0,60 M�

Dus je bodemoppervlakte is totaal: 0.60 M�

De rio 300 is 1,20 m x 0,50 m diep:
1,20 x 0,50 = 0,60 M�
ofwel
lengte x diepte = 0,60 M�

Beide bakken hebben dan een even grote bodemoppervlakte.
 
Nou hij staat ondertussen! Nu een mooi nieuw bestand uit gaan zoeken
 
luc zei:
kouwtje zei:
Aha.... mijn wiskundeleraar zei vroeger al dat ik wiskunde zeker nodig zou hebben later. Dat is dan nu ;)

Of om het eventjes in mensentaal uit te leggen
de hoekaquarium(trigon 350) is 1,23 m lengte en 0,87 m diepte(langste punt tussen de voorruit en de achterhoek))

je neemt enkel de 0,87 m en dan doe je:
0.87 x 0.87 x 3.14 = 2.38 M�(oppervlakte van de cirkel)deze deel je dan door 4 en dan krijg je 0,60 M�
dit bovenste is hetzelfde als:
straal x straal x pi : 4 = 0,60 M�

Dus je bodemoppervlakte is totaal: 0.60 M�

De rio 300 is 1,20 m x 0,50 m diep:
1,20 x 0,50 = 0,60 M�
ofwel
lengte x diepte = 0,60 M�

Beide bakken hebben dan een even grote bodemoppervlakte.

Dank je Luc. Het is bij mij behoorlijk weggezakt vrees ik.....
Gelukkig heb ik andere talenten ;-)
 
Peter Hartman zei:
Is het nu een trigon 350 geworden?

gr Peter
Volgens mij een Trigon 190.

Die Trigon 350 had ik erbij gepakt om te vergelijken met een Rio 300 die ook 350 liter inhoud heeft, om voor te rekenen dat het bodemoppervlak van twee bakken met dezelfde inhoud hetzelfde is bij gelijke hoogte.

Wiskunde is overigens ook mensentaal, niet door Aliens bedacht, maar gewoon door de mens ;)

~ Ivo
 
Yes ik heb de trigon 190 gekocht. Groter kan ik echt niet maken richting mijn huisgenoten ;). Ik twijfel heel erg wat ik nou voor vissen in dit aquarium ga doen. Qua malawi's zit ik te kijken naar een groep Pseudotropheus saulosi met een trio Labidochromis caeruleus white. Hoeveel van de Pseudotropheus saulosi weet ik nog niet, ik vind de vrouwen eigenlijk niet zo mooi en je moet toch wel ongeveer 1 op 3 aanhouden geloof ik. Het gele vrouwtje vind ik een beetje "te simpel ogen", ik heb deze vis nog niet in het echt gezien overigens. Heb mij flink ingelezen en kwam tot de conclusie dat dit ongeveer de eenige mogelijkheid was op gebied van malawi. Als iemand een ander malawi bestand weet dat zou kunnen in deze bak hoor ik dat natuurlijk heel graag.

Een andere optie zijn de tanganyika cichliden. Hier zitten echt onwijs mooie tussen maar die worden dan direct ook heel groot. Hier lees ik dat vooral de zogenaamde "multi's" goed zouden passen in mijn bak. Ik moet zeggen dat ik van deze vis nou niet direct stijl achterover sla (dat is wel de bedoeling natuurlijk :p) Ik wil gewoon graag wat verschillende fel gekleurde vissen van een redelijk formaat en die elkaar niet afmaken als het even kan. Zou het leuk vinden als jullie willen meedenken. Ik heb nu in ieder geval de bak gestart met zand.
 
Je kan zo'n driehoek mooi aankleden met stenen,
zou dan enkel achteraan in de hoek ophoog bouwen tot aan het oppervlaktewater.
Vooraan en opzij kan je dan een kale plek laten met enkele kleinere stenen die los liggen van elkaar.
Je kan dan een bodembewoner nemen met een vrijzwemmer die vanaf halverwege omhoog gaat. ;)
 
moet ik voor mijn laatste vraag een nieuw topic aan maken?
 
Ik denk inderdaad dat bij Cichliden: Afrikaans er meer mensen die iets qua visbestand kunnen bijdragen zullen kijken.
Je kunt ook eens op het forum bij samenstelling visbestand kijken in het topic met voorbeeldbestanden en op een aantal Tanganyika websites staan ook wat voorbeeld bestanden (even googlen).

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan