Wat is er nieuw

Nadelen van een shallow aquarium?

S

sabst3r

Guest
Beste leden,

Ik ben sinds kort gefascineerd van shallow aquaria. Dus de aquaria niet hoger dan 20 cm. Denk bijvoorbeeld aan de bakken van Ultum Nature Systems.

Zo’n bak vraagt een speciaal vissen en plantenbestand, daar ben ik me van bewust. Daarnaast moet je rekening houden met de lengtes van je in/uitlaat van je pomp en lengte van je verwarmingselement. Je bent wat gelimiteerd met een shallow aquarium. Ondanks dat zie ik voordelen in het onderhoud en ik vind het prachtig dat je zo’n aquarium ook veel van bovenaf zal bekijken.

Mijn vraag voor dit forum dan ook;
Zijn er nadelen die ik over het hoofd zie? Zijn er zaken die je echt anders moet aanpakken in een shallow aquarium ten opzichte van een dieper aquarium?

Ik hoor graag van u.

Mvg,
Bas

Lijkt mij ook erg leuk zo'n ondiep aquarium. Zelf nooit gehad maar staat ook zeker nog op mijn lijstje. Uiteraard het visbestand aanpassen (heb je al genoemd) maar ook het plantenbestand natuurlijk, vergeet die niet. Hogere planten groeien zo je bak uit wat natuurlijk leuk kan zijn, maar ze moeten er wel tegen kunnen.

Een nadeel wat ik nog kan bedenken is verdampen. Dit is niet zozeer een eigenschap van de ondiepte maar van een open bak maar wel iets om rekening mee te houden. Hierdoor kan de luchtvochtigheid in de kamer waar het aquarium staat best flink stijgen.

Persoonlijk zit ik meer te denken aan een paludarium of riparium waarbij dus ook ondiep water gecombineerd met een stuk land.
Verder een leuk idee met veel mogelijkheden, succes er mee!

Hmmm.. wat wel in mij opkomt is het relatief lage watervolume wat je gaat krijgen. Dus pas daar ook het aantal vissen op aan.

wat versta jij overigens onder een shallow bak?
een bak van niet hoger dan zeg 20cm maar verder? is een 50x20x20 dan ook een shallow bak of denk je dan eerder aan 100x50x20?
dus een mooie lengte/diepte vergeleken met hoogte.

minder water dus minder vis en wat minder keus in planten. Maar dat wist je al.

Openbakken zijn sowieso veel gemakkelijker in onderhoud, en lage aquaria scoren nog beter: je kunt overal gemakkelijk bij.
Daarnaast vind ik de beleving veel mooier, je hebt meer direct contact met je aqaurium/vissen etc. Met kap is het toch een dicht afgesloten geheel.
Nadeel is wel dat techniek in je bak meer in het oog springt, investeren in lilypipes of anderszins transparante of fraai vorm gegeven uitstroom buizen is wel een aanrader. Net als een filter met ingebouwde verwarming of een externe heater. (als je voor een verwarmde bak kiest)

Verdamping is goed te beperken door de bak niet te warm te houden, 20-22 graden is voor heel veel vissen al een temperatuur die prima is en dat haal je in een redelijk geisoleerde woonkamer vrijwel altijd. Bijkomend voordeel is dat de vissen wat rustiger zijn (minder voortplantingsdrang en territoriaal) en dus minder kans op springers. Ook groeien planten iets minder snel en dus minder vaak snoeien.
stook je de bak op tot 25 graden of hoger dan zul je regelmatig moeten bijvullen, het is een afweging bij het kiezen van je vissen/dieren.

Eigenlijk moet je het verdampte water met osmose water aanvullen aders dikt het in.

Zelf ververs ik plm 40% per week en is het kraanwater vrij zacht dus dan is het niet echt nodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan