Nadelen van led verlichting

G

guppy5

Guest
Hoi,

Ik wil het aquarium aquadream 80 led gaan kopen , maar is de verlichting sterk genoeg?
Moet er een lamp bij?
En wat zijn de nadelen en wat zou je er aan kunnen doen?

Mvg guppy5
 
Het ligt eraan wat voor planten je gaat nemen.
 
Als je echt planten hebt die veel licht vragen dan weet ik niet of het voldoende is.
Ik weet namelijk niet met hoeveel Watt je die led verlichting kan vergelijken.
 
Ik wil deze planten houden: Echinodorus bleherri
Javavaren
Anubias nana
Vallisneria
Belgisch groen
Java mos
waterpest en een rode lotus


Er staat op de site dat de lamp 7,7W heeft.

Mvg guppy5
 
Nadelen van LED verlichting: de aanschafprijs
 
guppy5 zei:
Ik wil deze planten houden: Echinodorus bleherri
Javavaren
Anubias nana
Vallisneria
Belgisch groen
Java mos
waterpest en een rode lotus


Er staat op de site dat de lamp 7,7W heeft.

Mvg guppy5

Maar ja hoe zit het verder dan??

Beter gezegd hoeveel Watt LED moet je hebben om aan 2 T5 buizen van bv 28W te komen qua lichtopbrengst??
Ik zou het dus niet weten.
 
Ook wel handig om te weten wat de afmetingen van je bak is want een bakje van bv 25 hoog heeft normaal gesproken minder licht nodig dan 1 van 55 hoog.
 
Hij is 80 op 30 op 45
 
Ben geen expert maar dan lijkt me 7.7 watt heel weinig.
Weet niet of je perse de Led wil hebben die je noemt maar anders kan je beter naar andere LED verlichting kijken.
 
De verlichting zit inbegrepen bij het aquarium.
Ik zal anders wel naar een ander aqurium kijken met een betere verlichting.
 
Daar hangen toch de leds van aqualantis boven?

Als dat zo is, gaat dat denk wel lukken met die leds.

Heb zelf mijn evasion ook met leds verlicht en de planten doen het prima. Ook een superfish bakje die ik heb staan wordt verlicht met leds, ook daarin doen de planten het prima.
 
Pff,ik lees weer eens niet goed... is dus gewoon standaard verlichting van de bak.
Zal dan inderdaad wel voldoen.
 
darter zei:
Daar hangen toch de leds van aqualantis boven?

Als dat zo is, gaat dat denk wel lukken met die leds.

Heb zelf mijn evasion ook met leds verlicht en de planten doen het prima. Ook een superfish bakje die ik heb staan wordt verlicht met leds, ook daarin doen de planten het prima.

Ik ben blij om te lezen dat de planten toch goed groeien. :)

Welke planten had jij onder de ledverlichting?
 
Seabait zei:
Ben geen expert maar dan lijkt me 7.7 watt heel weinig.
Weet niet of je perse de Led wil hebben die je noemt maar anders kan je beter naar andere LED verlichting kijken.

Tja 1 Watt LED zal wel gelijk staan aan ...Watt T5.
Maar hoe dat zit weet ik ook niet.
Misschien dat iemand weet hoe dat zit??
 
guppy5 zei:
darter zei:
Daar hangen toch de leds van aqualantis boven?

Als dat zo is, gaat dat denk wel lukken met die leds.

Heb zelf mijn evasion ook met leds verlicht en de planten doen het prima. Ook een superfish bakje die ik heb staan wordt verlicht met leds, ook daarin doen de planten het prima.

Ik ben blij om te lezen dat de planten toch goed groeien. :)

Welke planten had jij onder de ledverlichting?
In mn evasion heb ik ruim 20 soorten planten. Ben voorlopig even niet thuis, dus weet even niet uit mn hoofd welke allemaal. Zal wel een keer een lijstje posten.

Van de planten die je zelf noemt heb ik alleen de waterpest niet.
 
jessicapilon zei:
Seabait zei:
Tja 1 Watt LED zal wel gelijk staan aan ...Watt T5.
Maar hoe dat zit weet ik ook niet.
Misschien dat iemand weet hoe dat zit??

Klopt niet helemaal, aangezien tl's hun licht volledig rondom sturen en led's het licht in 1 bepaalde richting sturen. Bijgevolg heb je minder nodig om hetzelfde resultaat te bekomen.
 
Dat bedoelt Johnpilon ook met de puntjes,dus bv 1 watt led staat gelijk aan 4 watt T5 om maar wat te zeggen.
 
Je kan hier wat vergelijken:
LED:
4zMEF1lNAhvRvjsbFlwTtQi0oP_c7vYA.jpeg


T5:
4zMEF1lNAhvRvjsbFlwTtQi0oP_c7vYA.jpeg


en al je alles over LED in een aquarium wil weten, moet je DIT maar lezen. succes!
 
Zijn grafieken voor mensen die iets verder dan de lagere school gekomen zijn... ;)
 
Als ik zo naar je lijstje kijk, zitten er niet echt planten tussen die extreem of veel licht nodig hebben.
Wat ook van belang is, is de samenstelling van de LED's. Vanwege het kleurenspectrum en de kleuren die de planten nodig hebben.

Over het algemeen zou je wel kunnen stellen dat een aquariumbouwer weet wat hij doet, ik kan me niet voorstellen dat er extreem te weinig licht boven z'n bak wordt gehangen.
 
Terug
Bovenaan