Wat is er nieuw

Nagellak en aquaria

Sol

Well-known member
Lid geworden
10 september 2020
Hoewel ik deze vraag bij FAQ stel, is het kennelijk niet een veel gestelde vraag, want ik kan er nergens duidelijke informatie over vinden.

Dat je niet een potje nagellak in het aquarium schenkt lijkt me logisch, maar ik heb me wel eens afgevraagd of het velig is om met gelakte nagels, of met gel- of acrylnagels in het aquarium bezig te zijn. Omdat ik er nergens iets concreet over kan vinden, veronderstelde ik voor alle veiligheid van niet.
Het schepte dus mijn verbazing dat er mensen zijn die appelsslakken met nagellak markeren, versieren of zelfs beschadigde schelpen repareren met behulp van nagellak.
Echter ook in de filmpjes of schrijfsels daarover wordt er niets gezegd over de veiligheid ervan, waardoor ik me afvraag, weten die mensen zeker dat het veilig is, of denken ze er gewoon niet overna?

Is er hier iemand die er duidelijkheid over kan geven?

Bedankt voor het verplaatsen van dit topic naar de juiste categorie.

Er staat mij bij dat we een forum lid hadden die hele garnalen populaties heeft omgebracht door met bepaald gelakte nagels in haar bakjes bezig te zijn geweest ivm onderhoud… maar wie dat was of waar terug te vinden :S

Edit: Nu ik er nog is over nadenk: dat zou ook met een anti vlooien middel voor de hond te maken kunnen hebben gehad… wellicht dat er mede forummers zijn die weten waar ik aan refereer.

Ik ben van de nagels en heb er eigenlijk ook nooit stil bij gestaan. Alles op het gebied van nagels zal in me aquarium zijn geweest maar zover ik weet geen schade. Ik gebruik dikwijls even me nagel om een plukje alg weg te krabben.

Nagellak en gellack acryl nagels etc is natuurlijk ook uitgehard al dan niet door een lamp.

Er staat mij bij dat we een forum lid hadden die hele garnalen populaties heeft omgebracht door met bepaald gelakte nagels in haar bakjes bezig te zijn geweest ivm onderhoud… maar wie dat was of waar terug te vinden :S
K
Edit: Nu ik er nog is over nadenk: dat zou ook met een anti vlooien middel voor de hond te maken kunnen hebben gehad… wellicht dat er mede forummers zijn die weten waar ik aan refereer.
Met dat ant-vlo middel zit je goed. Ik geloof dat het toen over een ‘spot on’ ging.
Blijft een duivels dilemma. Als je niet preventief tegen vlooien behandeld en het huis moet gaan spuiten met insecticide ben je (in het algemeen gesproken) waarschijnlijk verder van huis.

Zolang je nog plantjes met secondenlijm op kienhout kunt vastzetten en dat permanent ongestraft in het water kunt laten zal het met uitgeharde gelakte nagels die een paar seconden in het water gaan ook wel meevallen.

Alles draait om de zogenaamde MAC- waarde.
Maximum Alowable Concentration.
Zelfs de giftigste stof ga je niet dood aan als je maar onder die concentratie blijft.
En ik vermoed dat dat met jouw uitgeharde nagellak geen enkel probleem zal zijn.

Gezien nagellak met iets moois als aceton (of vergelijkbare producten) opgelost moet worden denk ik niet dat het eens uitgehard weer oplost in water

Ik heb dat ook ooit gehad na een tube anti vlo te hebben gebruikt bij de hond en uren later hem geaaid en toen de bak met de garnalen in. Nou deze waren niet amused.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan