Wat is er nieuw

Nannostomus Beckfordi vervaarlijke garnalenjager?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ronrijn
  • Startdatum Startdatum
R

ronrijn

Guest
Ik verdenk mijn nog jonge groep beckfordi's er van in korte tijd nu voor de tweede keer mijn populatie vuurgarnalen klein EN groot fanatiek te bejagen en te verorberen. Iemand bekend met dat ze dat doen?

Ik was een paar weken terug al heel verbaasd dat ze ondanks hun jonge leeftijd en verre van volgroeid toch ook levende artemia naar binnen werkten.
Zou het kunnen dat ik te veel levend voer voer (bijna alleen maar vlooien op die ene keer artemia na) en dat ze zodoende een voorliefde hebben ontwikkeld om te jagen?

Bedoel trouwens niet dat ze alleen maar levend voer krijgen (wel vaak) maar dat mijn levend voer vrijwel altijd vlooien is. 🙄

Wat heb je er verder aan vis in zitten?
Ik deed weleens hele jonge guppen in mijn bak als voedsel voor de maanvissen. Die waren kleiner dan een half volgroeide vuurgarnaal, maar de beckfordi's keken er niet naar om.

Ik kan het me nauwelijks voorstellen dat dat echt zo is. Ik heb hier volwassen beckfordi's zwemmen, maar daar gaat echt geen garnaal is passen lijkt mij, hooguit een heel kleintje.

Ik heb in mijn bak zowel de beckfordi als de crystal red garnalen die jonkies hebben maar ik heb niet het idee dat ik minder garnalen heb. Integendeel zelfs. De populatie begint toe te nemen.
Ik kan je verhaal dus niet bevestigen.

Ik zie ze toch echt "hangen" op en gebiologeerd kijken naar plekken waar mijn garnalen vaak zitten zoals op stukken hout met mos bekleed, ik heb bijvoorbeeld een hangende tak waar ze na een tijdje van plaats veranderen als ze op de ene plek niks zien, ik heb ze zelfs op de tak zien "tikken" naar mijn idee vermoedelijk om een eventuele garnaal te doen schrikken en bewegen. Tot gisteren toen ik mijn post startte had ik nog geen echte "aanval" gezien maar gisteravond laat wel, gelukkig ontsnapte de garnaal.

Voeren jullie wel levend voer, want dat was mijn theorie dat ik door vaak levend voer te geven hun jachtinstinct activeer?

Alle vissen jagen achter voer aan, of het in de bek past of niet. Het schrikgedrag van een garnaal zal wel lijken of de bewegingen van een prooidier. Of ze daadwerkelijk de garnalen opeten hangt er vanaf of het in de bek past.

Die van mij jagen wel degelijk ook achter de vuurgarnalen aan. Over het algemeen zie ik ze wel altijd op tijd wegschieten en heb ik ze nog nooit kunnen betrappen op het opeten van een garnaal, maar de interesse is er zeer zeker!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan