Wat is er nieuw

Nano 30 liter bak inrichten

kw_nl

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 mei 2017
Leeftijd
40
Ik heb een tweede hands Dennerle nano cube 30 op de kop getikt. Die wil ik gaan inrichten als een garnalen (Crystal Red) bak. Vissen kunnen volgens mij niet...

Wat betreft de inrichting wil ik met gras icm aquasoil gaan werken. Daarnaast wat kienhout. Ik begreep dat kienhout goed voor de CR garnalen is? Qua overige beplanting weet ik het nog niet.

Daarom een aantal vragen.

1. Is Tropica een goed merk voor je aquasoil? Of betaal je vooral voor het merk?
  2. Suggesties voor klein blijvende planten?
  3. Zijn er ook externe filters voor een nano aquarium? Ik vind het zo zonde dat er best wat ruimte op gaat aan een filter in een 30 liter bak...
  4. Ik zie soms nano setjes voor CO2 voorbij komen. Het zijn dan wel wegwerp flesjes. Bijvoorbeeld hier: https://www.azaqua.nl/co2-toevoegen-aan-het-aquarium/1752-co2-system-nano.html Iemand ervaring mee of tips hierover?
  5. Als ik er steen in wil, moet ik dan nog ergens op letten als het om CR garnalen gaat?
Bedankt alvast 🙂

1. Ja, prima merk. PH verlagend en goede vaste structuur van de korrel. Zou wel de Powder versie nemen.
2. Als bodembedekking: Micranthemum Monte Carlo, Hemianthus callitrichoides of Eleocharis mini, Glossostigma
2. laagblijvende plantjes: Staurogyne Porto Vehlo, Staurogyne repens, Lobelia cardinalis mini, Hedyotis, Bolbitis heteroclita, enz, enz
3. Je zou ook voor een HOB filter kunnen kijken: Odyssea CFS 130, AquaCompact 60, Scapers Flow, Marineland Magnum 250, enz
4. Mooi spul, alleen de flesjes zijn veels te klein. Zou liever kiezen voor een Dennerle Primus voor dezelfde prijs.
5. iedergeval een kalkhoudende steen

Mijn eerste vraag is waarom een verlagende bodem want veel lagere gradaties cr kunnen op leidingwater. Als ze op leidingwater zijn gehouden dan zou ik geen andere bodem nemen namelijk.

Wa
Mijn eerste vraag is waarom een verlagende bodem want veel lagere gradaties cr kunnen op leidingwater. Als ze op leidingwater zijn gehouden dan zou ik geen andere bodem nemen namelijk.

Ik wil graag een wat hogere gradatie van de CR garnalen gaan houden. Op de meeste websites lees ik dat het aan te raden is om ze dan in verlaagd PH water te houden.

Het heeft even geduurd, maar dit projectje kwam op de langere termijn.

Inmiddels nieuw leven ingeblazen.

Er komen nog steeds CR garnalen in. Maar om de kosten in de hand te houden kies ik niet voor een PH verlagende bodem (kost al snel iets van 40 euro). Ik wil gaan werken met eikenblad om het PH iets lager te krijgen. Sowieso wil ik CR garnalen die op gewoon leidingwater kunnen.

Ook de CO2 wil ik voorkomen als het kan. Daarom kan ik denk ik beter het gras gedeelte laten.

Met het lijstje van Cornelius kan ik aardig op weg.

Nu wil ik graag ook wat licht dempen, de lamp die er boven hangt is behoorlijk fel. Kan ik drijvers erin doen icm planten die niet zoveel licht nodig hebben? Bijvoorbeeld de Anubias Nana (prachtig plantje). Aan welke planten kan ik nog meer denken die het met weinig licht ook goed doen?

En hebben de CR garnalen last van minder fel licht? Of houden die er juist van?

Cryptocoryne soorten doen het in mijn ervaring ook aardig goed met minder licht. Vallisneria is ook niet stuk te krijgen, maar is waarschijnlijk wat lang voor je bak.

Bij mij hangen de vuurgarnalen graag ondersteboven aan de drijfplanten. Je zou trouwens ook gewoon mos kunnen laten drijven, mooie grote pluk ...

Houdt er rekening mee dat bladeren je aquarium kunnen kleuren he. Ik vind dat zelf prachtig maar als je voor een heldere strakke look wilt gaan is dat minder handig. Mocht je het niet erg vinden dan zijn elzenproppen ook fijn voor garnalen! En allemaal gratis en voor niks aan de boom, dus dat is ook prettig 🙂

Die Elzenproppen zijn wel een goed idee.

Eikenblad zie ik online wel, maar 7 euro verzendkosten vind ik niet meer van deze tijd 😛 Hopen dat mijn LFS ze ook heeft.

Planten die ook met minder licht uit komen. Javavaren (zijn ook kleinere soortjes van) en Bucephalandra volgens mij. Voor de bodem wellicht Saggitaria sabulata?

Die Elzenproppen zijn wel een goed idee.

Eikenblad zie ik online wel, maar 7 euro verzendkosten vind ik niet meer van deze tijd 😛 Hopen dat mijn LFS ze ook heeft.

Geen bomen in de buurt? Het is er nu een perfecte tijd voor!

Dat wel, maar de bladeren moeten toch droog zijn? En niet al aan het rotten?

Dat is denk ik de grootste uitdaging.

Dat wel, maar de bladeren moeten toch droog zijn? En niet al aan het rotten?

Dat is denk ik de grootste uitdaging.

Bruin en aan de boom. Zo doe ik het tenminste, omdat ik ze uit een openbaar park haal waar ook vast honden plassen enzo. Thuis droog ik ze tot ze knisperig zijn (vaak nat of vochtig van regen) en dan hup de bak in. Zinken na een dag of twee vanzelf.

Dus nu met de herfst is het ideaal!

Bladeren drogen kan eventueel door ze een uurtje in de oven te leggen op 75 graden, dan zijn ze droog en knisperig 😉

• Leuk
Waarderingen: Asti
Bladeren drogen kan eventueel door ze een uurtje in de oven te leggen op 75 graden, dan zijn ze droog en knisperig 😉

Nog niet geprobeerd. Nachtje in een platte bak op de vloerverwarming deed het ook goed. Wel wat meer spinnetjes in huis nu ...

Nog niet geprobeerd. Nachtje in een platte bak op de vloerverwarming deed het ook goed. Wel wat meer spinnetjes in huis nu ...
Nog een voordeel van drogen in de oven, ongedierte vind het niet zo leuk 😉
Ik spoel de boel daarna altijd even af en laat het een nachtje in een emmer staan om alvast in te wateren, maar het werkt prima.
Heb nu wel kant en klaar liggen, goedkoop van Vivarium meegenomen met het oog op de winter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan