Wat is er nieuw

Nano Aquarium van Jermain

Jermain

Well-known member
Lid geworden
19 februari 2024
Berichten
56
Locatie
Limburg
Onlangs een nieuw nano aquarium aangeschaft om eens te gaan experimenteren met CO2 en plantenbemesting. Ik was eigenlijk aan het twijfelen om een post te maken, maar ik zit toch met wat vragen en ik hoop dat er mss leden zijn die me kunnen helpen.

De afmetingen zijn 36x22x26cm, 20L, filter is een Oase Filtosmart 60 en de lamp is een Chihiros WRGB Slim die 1200lm, 60lm/L
Soil is ADA Amazonia v2 en de planten zijn Rotala H'ra, Alternanthera Reineckii Mini en Eleocharis Parvula.
na een 3-4 weken veelvuldig (dagelijks) waterwissels gedaan te hebben, met de verlichting op 90% was het volgende het resultaat (zonder enige problemen)

IMG_3103.jpeg

Ik ben toen begonnen met een wekelijkse waterwissel van 50% en een All-in-One plantenvoeding maar ik kreeg al snel groene aanslag op de hardscape en met name Alternanthera Reineckii Mini

IMG_3228.jpeg

Na aanleiding van dit topic ben ik overstapt op een andere plantenvoeding en heb ik de verlichting terug geschroefd naar 60%, wat tot nu goed gaat, alleen lijkt het of de planten minder hard groeien.
Maar mijn vraag is eigenlijk, de dropchecker moet gedurende de nacht toch weer blauw worden? De Co2 gaat een uur voor de verlichting aan en een uur voor de verlichting uit. Hij was een vanmorgen nog behoorlijk goen.

IMG_3315.jpeg

Ik heb onlangs een paar Caridina's gehaald, die momenteel in mijn Rio zitten, maar eigenlijk voor dit aquarium zijn. Ik ben eigenlijk een beetje bang dat er mss te weinig zuurstof in het water zit omdat de checker zo groen blijft, kan dit?
Verder liggen de waterwaardes van de twee aquariums ver uit elkaar, met name de hardheid. De RIO heeft GH 7, KH6 en PH 7.4 en de 36P heeft GH4, KH 1,5 en PH6.8. Ik weet niet of met name de GH en KH een probleem zijn voor de garnalen?
De Rotala H'ra, Alternanthera Reineckii Mini kunnen gewoon vanaf boven gesnoeid worden?

Sorry voor de vele vragen.

Alvast bedankt.
 
Bakje ziet er goed uit.
Maar dat is ook logisch met de spullen die je gebruikt.

een All-in-One plantenvoeding is prima spul, maar niet icm met een aquasoil. Of je moet een AIO gebruiken die daarvoor speciaal bedoeld is.

Het is logisch dat je planten minder hard groeien; je hebt namelijk minder voeding in het water. Daarmee is het voordeel dat je met het gebruik van veel licht minder vaak
hoeft te snoeien. Daar ligt dan ook de essentie van een Lean-Dose bemesting.
Bij het gebruik van een soil en hogere CO2 waarden de DC weinig van kleur veranderd in de nacht is een vaak gehoorde opmerking. Op zich geen kwaad, maar zou toch in de nacht iets meer zuurstof toevoegen
door middel van meer oppervlakte agitatie. Dus je spraybar wat omhoog plaatsen.
k ben eigenlijk een beetje bang dat er mss te weinig zuurstof in het water zit omdat de checker zo groen blijft, kan dit?
Nope. Zuurstof en CO2 weken afzonderlijk van elkaar. Je bewoners kunnen wel een CO2 vergiftiging krijgen bij te hoge waarden. Maar zolang je DC niet knalgeel is valt dat wel mee.
Ik weet niet of met name de GH en KH een probleem zijn voor de garnalen?
Ik heb daar nooit problemen mee ondervonden
De Rotala H'ra, Alternanthera Reineckii Mini kunnen gewoon vanaf boven gesnoeid worden?
Yep. gewoon de schaar eroverheen. Na een keer of 4 snoeien moet de Rotala eruit en de toppen ervoor in de plaats.
 
Vaak wordt wel een gh van minimaal 5-6 geadviseerd voor de bouwstoffen van hun skelet als ik het goed heb maar dit kan met goed voer daar ook voldoende inzitten.
 
Bakje ziet er goed uit.
Maar dat is ook logisch met de spullen die je gebruikt.

een All-in-One plantenvoeding is prima spul, maar niet icm met een aquasoil. Of je moet een AIO gebruiken die daarvoor speciaal bedoeld is.

Het is logisch dat je planten minder hard groeien; je hebt namelijk minder voeding in het water. Daarmee is het voordeel dat je met het gebruik van veel licht minder vaak
hoeft te snoeien. Daar ligt dan ook de essentie van een Lean-Dose bemesting.
Bij het gebruik van een soil en hogere CO2 waarden de DC weinig van kleur veranderd in de nacht is een vaak gehoorde opmerking. Op zich geen kwaad, maar zou toch in de nacht iets meer zuurstof toevoegen
door middel van meer oppervlakte agitatie. Dus je spraybar wat omhoog plaatsen.

Nope. Zuurstof en CO2 weken afzonderlijk van elkaar. Je bewoners kunnen wel een CO2 vergiftiging krijgen bij te hoge waarden. Maar zolang je DC niet knalgeel is valt dat wel mee.

Ik heb daar nooit problemen mee ondervonden

Yep. gewoon de schaar eroverheen. Na een keer of 4 snoeien moet de Rotala eruit en de toppen ervoor in de plaats.

Ah top, dankjewel voor je uitleg. Dat van die dropchecker had ik eerder geen last van, maar ik heb wel een beetje met die spraybar zitten hannesen omdat ik de flow niet helemaal goed krijg. Maar ik het proberen om hem omhoog te zetten want ik heb nu idd weinig beweging aan de oppervlakte.

Ik vind zo zonde om die rooie topjes te snoeien 😭.

Vaak wordt wel een gh van minimaal 5-6 geadviseerd voor de bouwstoffen van hun skelet als ik het goed heb maar dit kan met goed voer daar ook voldoende inzitten.
Ik had ook zoiets gelezen, vandaar eigenlijk de vraag. Maar ik dan ik ze wel binnenkort overzetten.
 
Ik vind zo zonde om die rooie topjes te snoeien
Dat vind ik ook nog steeds zonde.
Laatst heb ik zoveel gesnoeid dat ik daar makkelijk een nieuwe bak van zou kunnen maken. Maar ja, snoei is noodzaak.

Wat betreft garnalen kan iemand anders vast wel een goed antwoord op geven.
 
Het kwaad is geschied.

Voor
IMG_3304.jpeg

Na
IMG_3312.jpeg


Dat vind ik ook nog steeds zonde.
Laatst heb ik zoveel gesnoeid dat ik daar makkelijk een nieuwe bak van zou kunnen maken. Maar ja, snoei is noodzaak.

Wat betreft garnalen kan iemand anders vast wel een goed antwoord op geven..
Zo kun je idd bezig blijven. Ik heb toevallig wat plantjes in bestelling staan voor een ander projectje, mss dat ik in dit aquarium ook nog het een en ander ga verplaatsen en of toevoegen.
 
Netjes gesnoeid. Mag eventueel wel wat korter als je zou willen.
Ikzelf trim ze wel eens oplopend. Dus vooraan 1cm boven de bodem en achteraan bv 10cm. (of van links naar rechts, of binnen buitenkant e.d.) Krijg je een mooi effect:thumbs:

edit: je gras kan ook gewoon afknippen tot een cm hoogte in de nabije toekomst
 
Leuk slakje maar ze eten ongeveer 1 slak per dag dus dat is nog niet zo heel veel hoor.
 
Leuk slakje maar ze eten ongeveer 1 slak per dag dus dat is nog niet zo heel veel hoor.
Ow dat is wel weinig. Hij heeft in ieder geval al een slachtoffer gemaakt 😃Misschien nog een of twee bijzetten.

Maar ik kom er zo nooit vanaf bedoel je? Ik heb er best wel wat zitten.
 
Van welke heb je er teveel dan? Ik gebruik tegen de puntslakken een slakkenval van SF.
 
Volgens mij wel.



Ik zie ook overal van die doorzichtige “zakjes” met witte puntjes, zijn dit eitjes? Ik weet niet of het op de foto goed te zien is.


IMG_3392.jpeg

Toevallig zag ik deze vreemde vriend voorbijkomen die ik ook nog nooit eerder heb gezien. Misschien enig idee wat het kan zijn?
Het kwam uit de bodem gekropen en daar verdween hij ook weer in.


 
Dat is geen vriendje hoor! Dat is planaria! Google daar maar eens op. Ze kunt ze uitvangen met de hand of met een val. Met Flubenol bestrijden als het er veel zijn. Minder voeren staat op nummer 1.
Als je ze doorknipt of knijpt zijn het er twee, niet doen dus.
 
Laatst bewerkt:
Dat is geen vriendje hoor! Dat is planaria! Google daar maar eens op. Ze kunt ze uitvangen met de hand of met een val. Met Flubenol bestrijden als het er veel zijn. Minder voeren staat op nummer 1.
Als je ze doorknipt of knijpt zijn het er twee, niet doen dus.

Heel apart, heb alleen in vitro planten en ik heb een slakkenplaag en planaria. Ik heb geen dieren in dit aquarium dus ik voer niet.

Zijn ze schadelijk? Ik heb er tot nu toe maar eentje gezien.
 
Toch meegelift dus. Nee eentje is niet erg hoor. Maar als het er veel worden kunnen ze een probleem worden, zeker voor ongewervelden.
Maar als je niet voert, worden het er ook niet veel. Ik had er toevallig ook eentje in een klein garnalenbakje dat ik aan het opstarten ben. Alleen planten, nog geen dieren. Niet voeren dus, en toch een platworm. Ik heb hem eruit geheveld. Heb je misschien een oude bodem gebruikt waar hij in kon zitten? Daar denk ik bij mezelf aan
Heel apart, heb alleen in vitro planten en ik heb een slakkenplaag en planaria. Ik heb geen dieren in dit aquarium dus ik voer niet.

Zijn ze schadelijk? Ik heb er tot nu toe maar eentje gezien.
 
Laatst bewerkt:
Toch meegelift dus. Nee eentje is niet erg hoor. Maar als het er veel worden kunnen ze een probleem worden, zeker voor ongewervelden.
Maar als je niet voert, worden het er ook niet veel. Ik had er toevallig ook eentje in een klein garnalenbakje dat ik aan het opstarten ben. Alleen planten, nog geen dieren. Niet voeren dus, en toch een platworm. Ik heb hem eruit geheveld. Heb je misschien een oude bodem gebruikt waar hij in kon zitten? Daar denk ik bij mezelf aan

Ik heb voor deze bak alles nieuw gekocht, ik heb geen bodem recycled oid.

Toen ik net keek, leek het toch alsof op het glas overal witte minuscule puntjes zag zitten die leken te bewegen, ik heb maar meteen een waterwissel gedaan en zoveel mogelijk het proberen af te zuigen.

Ik hoop dat het mss een slechte trip is of dat ik nog niet goed wakker was en dat het met een sisser afloopt, garnaaltjes staan eigenlijk wel nog steeds op de planning.
 
Opzich kunnen slakjes geen kwaad maar ik vermoed als je alles in vitro hebt gekocht dat daar toch ergens iets mis is gegaan. Ze moeten ergens wegkomen.
 
Ik had artikeltje gelezen en opzich stoor ik me ook niet echt aan een paar slakjes, echter heb ik bij iemand gezien waar het echt uit de hand aan het lopen was en het de overhand in de bak aan het nemen was, dit wil ik wel voorkomen.

Planaria begin ik me wel een klein beetje zorgen over te maken.
 
Ik heb ook meerdere bakken staan, mss dat er ergens eentje in een emmer of iets is blijven zitten.
 
Ja in theorie mogelijk en dat is lastig te achterhalen.
 
Ik had artikeltje gelezen en opzich stoor ik me ook niet echt aan een paar slakjes, echter heb ik bij iemand gezien waar het echt uit de hand aan het lopen was en het de overhand in de bak aan het nemen was, dit wil ik wel voorkomen.

Planaria begin ik me wel een klein beetje zorgen over te maken.
Dan ff eruit vangen 🙂
 
Is dit dan ook plenaria? Ze zijn maar een mm groot, maar het zijn er echt veel.

 
Lastig te zien en zitten ze alleen op de ruit want je hebt soms ook mosselkreeftjes.
 
Lastig te zien en zitten ze alleen op de ruit want je hebt soms ook mosselkreeftjes.

Kunnen die dingen overgebracht worden via hout? Ik zie die dingen nu ook in een ander aquarium
 
De grote liet zijn kop ook weer zien, dus die heb ik eruit geheveld, de rest van de ruit verwijderd, we zien wel hoe het afloopt
 
Van het weekend maar eens wat dingen gewijzigd aan de lay-out en techniek van het aquarium.

De Oase Filtosmart heeft plaats gemaakt voor een JBL Cristalprofi 402.

De hardscape en Alternanthera reineckii Mini heb ik eruit gehaald en er is voor in de plaats gekomen monte carlo, Pogostemon deccanensis, Nesaea pedicellata golden, Bacopa salzmannii purple & australis, Echinodorus latifolius en een grisebachii ''Tropica''.

De rotala had ik al eerder van de week gesnoeid dus nu is het maar weer geduldig wachten tot alles weer gaat groeien.

Het enige minpuntje, buiten de planaria, is dat sinds ik de Alternanthera heb verwijderd, de Eleocharis parvula het erg slecht doet en best wel bruin aan het worden is. Ik weet niet of het samenhangt maar ik heb eerder geen problemen hiermee gehad.

IMG_3445.jpeg
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: net eerst de kamer afgesausd want dan kan ik MotoGP kijken
      Terug
      Bovenaan