Nano aquarium voor invalide oudere in aanleunwoning?


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Vandaag bezocht ik mijn vader in zijn aanleunwoninkje. Hij had vroeger altijd een aquarium, maar nu helaas niet. Een wens van hem was altijd om nog eens een bakje met stekelbaarsjes te houden, en ik vraag me nu af wat de mogelijkheden zijn voor een nanobakje met deze visjes(of misschien is dit te klein voor deze soort). Alles moet wel geautomatiseerd, want hij kan weinig meer. Wat denken jullie, zou dit kunnen? Ik zou een keer per maand kunnen komen voor onderhoud, het is twee uur reizen per OV.
 
Stekelbaarsjes worden al gauw zo'n 10 cm, daarvoor is een nano tank veel te klein. Persoonlijk ben ik groot voorstander van wekelijkse waterverversingen, als dat niet tot de mogelijkheden behoort zou ik een aquarium niet aanraden, hoe zeer ik het iemand in zijn situatie ook gun.
 
Ik denk ook dat maandelijks onderhoud onvoldoende zal zijn nog naast het feit dat deze visjes niet in zo n bakje kunnen. Mocht er iets aan de hand zijn met de bak, techniek of de waterwaarden dan kan er ook niet worden ingegrepen en ik zou in dat geval dan niet een bakje nemen.
 
Leuk idee. :thumbs:

Is je vader geestelijk nog goed?

Als vader zijn hersens niet best zijn zoals soms bij Alzheimer zou je misschien kunnen denken aan "natuurlijk" uitziende nep visjes. Visjes bewegen dan op de stroming van filtertje of even crea denken.

Meestal zijn er ook wat vrijwilligers betrokken bij vorm van wonen. Misschien eens vragen of er niet een vrijwilliger is die wekelijks met je vader de nano kan verversen?

Sommige gemeente etc. hebben ook vrijwilligers her en der verspreid bij bepaalde voorzieningen. Denk aan de welzijns organisatie in de gemeente, buurtcentrum, oudere voorzieningen etc. Zal je wel op internet kunnen vinden. Is vervelend dat dit in iedere gemmente weer anders geregeld is en vaak ander soort van naam hebben. Maatjes bemiddeling, oudere bezoek etc. Even googlen.

Zijn best veel mensen die best even een uurtje naar iemand toe willen gaan voor een praatje en wat hand en span diensten.

Weet niet waar je vader woont maar misschien een post open bij gevraagd en wellicht is er iemand van het forum die het leuk vind om dit voor jouw vader te regelen.
 
En zouden wat garnaaltjes niet kunnen?
 
Ook bij garnalen moet je eigenlijk wel wekelijks verversen of uiterlijk om de week is mijn mening.
 
garnalen kan prima zonder weinig water verversen gewoon veel makelijk planten nodig die geen vertilezers nodig hebben
 
Zolang het maar bij maandelijks onderhoud blijft is het antwoord eigenlijk nee.

Zoals John al aangeeft: als er iets "mis" gaat moet er ook ingegrepen kunnen worden... het is voor jezelf niet leuk om het voor je ogen mis te zien gaan en er "niks" aan te kunnen doen en voor de inwoners van de bak al zeker niet.
 
Is er in het tehuis geen vrijwilligerscentrales o.i.d. , dan kun je daar je vraag neer leggen. Een vrijwilliger heeft dan ook een doel of activiteit te doen met je vader i.p.v het oeverloos gewandel met een cliënt. Deze vrijwilliger dient dan wel interesse te hebben voor aquaria, maar dat kan besproken worden tijdens de aanvraag en de intake en zal dan een vereiste zijn.
Als er een aquariumver. in zijn woonplaats is dan kun je daar eens vragen.
Er zijn volgens mij genoeg mensen met een aquarium die dit leuk vinden om te doen
 
Ik zou het maar niet doen, hoor.
In het begin breng je het nog wel op, maar ik denk dat het niet lang duurt voordat het reizen en het onderhoud een last wordt. (Ervaringsdeskundige)
Bijzonder loffelijk streven, maar schakel de emoties even uit en bekijk het dan nog eens.
 
Hmmm ja, het heeft zijn voors en zijn tegens inderdaad. Geestelijk is hij nog erg goed, maar inderdaad de afstand naar waar ik woon is een probleem. In ieder geval bedankt voor het meedenken, misschien via een aquariumvereniging dat zou wel wat zijn. Ik ga daar eens op googelen.:!
 
Koudwater vereist nog meer zorg dan een tropisch aquarium.
Als je het heel simpel wilt houden neem dan geen planten.
Dan kan je bv een slakkenhuis cichlide nemen. Die kunnen in een kleiner aquarium.
Maar het water moet geregeld ververst worden en ze moeten voer (voederapparaat) krijgen.
Dus 1x per 2 weken (leiding) water verversen.
En meteen dan ook ruiten schoonmaken etc etc.
Met mijn malawicichliden bak ben ik ook geregeld 4 weken weg, en staat alles nadien er goed bij.
Het blijft werk maar wel minder dan planten onderhoud en verzorgen.
Ik heb deze cichliden nooit gehad, wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft?
 
Je zou eens kunnen googlen op wabi kusa aquarium, gewoon een leuke scape, kunnen geen bewoners in maar de scape alleen al is een plaatje
 
Ik weet niet hoe goed je vader nog ziet maar misschien is Halocaridina rubra/opae ula een optie? Deze worden ook gehouden in van die gesloten ecospheres. Worden als ik me niet vergis op brak gehouden, vragen weinig tot geen voer en ook weinig waterwissels zo lees ik, enkel bij problemen.
 
Dat is wel een dingetje, hij heeft ook netvliesloslating. Dus het zicht is niet optimaal denk ik, in ieder geval heeft hij moeite met lezen. Maar dat is ook wel een idee, en dan in een leuke scape... Hij is 29 februari jarig, dus we hebben nog een tijdje om wat te bedenken... Rode garnaaltjes zijn in ieder geval redelijk zichtbaar, dus dat zal ik ook eens gaan opzoeken.
 

Terug
Bovenaan