Wat is er nieuw

Nano aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter KevStyle
  • Startdatum Startdatum
Je kan ook de SF home van bv 40 liter nemen maar ik moet zeggen dat ik zo n huis waar de filter inzit niet praktisch vindt en als je garnalen wil houden dan kunnen die daar erg snel inkomen. Ik werk zelf met nano s met losse binnenfilter en door een plant voor de filter te plaatsen is die redelijk weg te werken. De Cocoon 3 of 6 vindt ik mooie nano s voor weinig geld.

De Home bakjes kan ik je echt afraden.
Heb de Home 80 staan. Het interne filter in dat filterhuis functioneerde niet. Stroming niet goed,, erg zwak licht dat je flink beperkt in plantenkeuze, zweefvuil dat overal neersloeg en in erg mate, nam veel ruimte in ook nog eens.

Dat filterhuis is er erg snel uit gesloopt.
Draait nu met een Aquael Turbo 500 als filter. Hebben ook filtertjes voor kleinere aquaria.
Met 30-40 liter ben je beperkt in keuze van je bewoners. Je komt dan al gauw bij een Betta of garnalen uit. De eerste verlangt niet veel stroming en voor de tweede heb je een filter nodig dat veilig is voor garnalen, en heel wat filters zijn dat niet. (Ook niet de superfish filtertjes).

Ik was ook niet tevreden over de Home maar ja er zijn niet zo heel veel waar je de techniek verder niet ziet denk ik.

Ik was ook niet tevreden over de Home maar ja er zijn niet zo heel veel waar je de techniek verder niet ziet denk ik.
Ja maar bij de Home bakjes kijk je tegen een rechthoek aan die aan de zijkant, maar wel midden in de bak hangt.
Als ik een bakje zoek waar ik de techniek niet in kan zien, zou ik op zoek gaan naar een bakje met een dubbele achterwand. Volgens mij zijn die niet standaard te koop.
Zelf zou ik er ook voor kiezen de techniek weg te werken met planten.

Een Hang on Back (HOB) filter is wellicht een optie voor TS.

Als je zelf een beetje technisch bent kun je een dubbele achterwand maken waar je verder je techniek achter plaatst. Dan heb je aan een kant dus alleen een soort overloop en aan de andere kant een uitstroom van een pompje. Als je in die achterwand dan weer kamers maakt heb je een intern biologisch filter wat erg goed werkt en lekker flexibel is. Ook je verwarming kun je daar bijvoorbeeld in plaatsen.

Als je iets kant-en-klaar zoekt dan zijn er die biOrb aquaria. Niet mijn favoriet maar zien er meestal wel fancy uit. De Fluval flex serie heeft het filtersysteem wat ik hierboven beschrijf, maar daar vind je de overloop niet mooi van. Verder weet ik geen merk die standaard zoiets levert.

Voordeel van een hob is dat je geen ruimte in de bak kwijt ben.
En als je de achterkant een kleurtje geeft zie je er weinig van.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan