Nano aquarium

Johan153426

New member
Lid geworden
20 september 2023
Leeftijd
30
Goedemiddag allemaal,

Jaren terug een aquarium gehad en het begin weer te kriebelen en wil ik starten met een Nano Aquarium.

Zelf had ik mijn oog laten vallen op de Dennerle Nano Cube, 39,5 * 39,5 x 44 60l, is hier een Nano scholen vis bijv. Chili Rasbora in te plaatsen i.v.m. weinig lengte om te zwemmen of is het vooral Garnalen/evt. Betta?
Zo niet hebben jullie een alternatief qua Nano Aquarium waar wel een scholen vis in past? Liefst een complete set, waar je niet alles los hoeft aan te schaffen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

In een gewone 60cm heb je iets meer keus denk ik al is die ook niet reuze maar qua afmeting beter.
Aquatlantis heeft best een voordelige 60cm set te koop namelijk.

Zoals Jessicapilon ook zegt is ook 60 cm wel fijner voor de vissen. Zelf heb ik de aqualantis advance 54 liter. Een complete set, waarvan ik de pomp ook goed vind. Ikzelf heb er een schooltje rasboras kubotai, groene rasboras in en een schooltje corydoras pygmaeus. Dit zwemt elkaar in niet in de weg en gaat heel goed. Als laatste heb ik recentelijk vuurgarnalen toegevoegd om alles een beetje op te ruimen. Tot nu toe erg tevreden.

Volgens mij heeft @biljoenblik deze Nano ook staan. Kan je vast tips of info geven over de inrichting, bewoners

Volgens mij heeft die er ook Rasbora s in maar ruim is het niet want de bak is nog geen 40cm breed. Als je dan toch nog een bak moet aanschaffen dan zou ik eerder naar iets breder kijken.

Volgens mij heeft @biljoenblik deze Nano ook staan. Kan je vast tips of info geven over de inrichting, bewoners
Ja, die heb ik staan.

Ik heb er Chili rasboras is gehad met vuurgarnalen.
Nu heb ik een school rasbora galaxy (hemelse parel danio) in zitten met vuurgarnalen.
In de natuur leven ze in ondiepe poelen slechts 30cm diep.

Ze doen het erg goed in mijn bak. En omdat ik een aardige school heb. Zijn ze ook niet verlegen.

Ofschoon een heel ander zicht heeft zo,n kubus de zelfde litersinhoud als een 60x30bak.
Ik zou dan denken dat het voor de vissen hetzelfde blijft.

Wat ik vaak lees is dat ze in een bredere bak beter tot hun recht komen en mooier kleuren.

Dus een Dennerle Plant Pro 70L of de Superfish Scaper 60 of 90 zou de voorkeur hebben met een scholenvis, persoonlijk vind ik deze qua uitstraling mooier dan de aqualantis advance 54 liter. Alleen nemen deze aquariums voor je gevoel wel veel meer ruimte in in de ruimte dan die Cube

De Aquatlantis is dan ook meer een budgetbak hoor. Qua prijs zal er flink verschil zijn denk ik.

Prijs is niet direct belangrijkste, moet goed zijn en liefst een school Nano fish of een Betta met garnalen (andere vissen is lastig in een Nano bak)

Zelf sinds kort ook een dennerle cube 30, voor garnalen, bezig met indraaien. Moet zeggen dat dit wel hele mooie bakken zijn. Vooral het aangezicht met de afrondingen. Als prijs geen rol speelt, wist ik het wel;)

Wat zouden bijvissen/dieren kunnen zijn bij een Betta?

Of beter dan garnalen met een scholenvis?

Een Betta houdt in de regel van rust en geen drukke vissen. In een kleine bak speelt dat nog meer natuurlijk. Wat kan in een wat bredere bak is bv een Betta met op de bodem wat Corydorassen.

Een Betta houdt in de regel van rust en geen drukke vissen. In een kleine bak speelt dat nog meer natuurlijk. Wat kan in een wat bredere bak is bv een Betta met op de bodem wat Corydorassen.

Inderdaad, een betta heeft een sterk karakter. Welke vissen je erbij kan houden hangt af van het gedrag van je betta. Bij mij ging de combinatie met vuurgarnalen wel goed. Maar opnieuw hangt dat van het gedrag van je betta af. Als je besluit om er iets bij te houden, dan zou ik inderdaad naar vissen voor de bodem kijken. Zo zwemt er niemand in de betta zijn weg.

De pareldanio's die biljoenblik nu ook houdt zijn inderdaad ook een mooie optie, met daarbij dan eventueel nog een bodemsoort of garnalen. Ze durven wel de eitjes en de kleine garnaaltjes te eten dacht ik, maar zo erg zal dat wel niet zijn. Anders zit je met vuurgarnalen toch al snel aan een hele kolonie.

Terug
Bovenaan