Wat is er nieuw

Nano betta aquarium 25L

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Pkermego
  • Startdatum Startdatum
P

Pkermego

Guest
Vandaag heb ik een nieuw aquarium(pje) aangeschaft, hierin wil ik betta's gaan houden.

Iemand wat tips voor de inrichting van de bak?

Heb al een paar plantjes erin gezet er komt nog een stukje hout en een paar kleine plantjes.

Hoeveel vrouwtjes kan ik het beste bij de man houden in een 25L bak?
Maakt het nog uit of de vissen tegelijk in de bak worden gezet of bijv eerst de man daarna vrouwen? Of maakt dit niks uit.

v1B7RmbQWjJSxiLhHxC85ZwuCgmDGU3L.jpeg
 
Dat is een leuk bakje voor Garnalen en niet voor visjes helaas.

Man en vrouwtjes Betta samen in bakken van mininaal 80cm.
 
Ook al noemen ze het bv guppy goudvissen en betta bakjes tegenwoordig ze zijn er echt niet geschikt voor en idd enkel leuk om garnalen en slakken in te houden.
 
Er zijn ook prima leuke kleine visjes te koop hoor.. zoals de muskiet rasbora etc.. die blijven heel erg klein en een normaal schooltje kan prima in zo'n bakje 😉

Dan idd een aantal leuke slakken of garnalen erbij en hoppa! een leuke bak is geboren. 😉
 
Ik weet het van bij mezelf en andere mensen dat ook de kleine visjes zich niet prettig voelen met krap 30cm ruimte tussen het glas,pas toen ze wat groter zaten kwamen ze mooi op kleur en lieten heel ander gedrag zien maar zo heeft iedereen z'n eigen ervaring van een leuk bakje natuurlijk 😉
 
Hier kunnen wel een Betta man in hoor.
die moeten ong 20 Liter hebben.
 
En waar haal jij de info vandaan platy's2 als ik vragen mag??
Het kan zeker maar de vraag is of je het moet willen. Ik heb toen ik net begon met de aquarium hobby ook een nano aquarium gehad met daarin een betta man en een 5 corydoras pygmaeus. Dit ging goed hoor en heb geen uitval gehad maar toen de vissen in mijn juwel rio 125 terecht kwamen vertoonden ze ineens veel leuker gedrag en waren veel actiever dan in het nano bakje.
Ook zijn in zo'n klein bakje de waterwaardes veel moeilijker te handhaven waardoor constante schommeling van de waardes eigenlijk wel gegarandeerd is. Ook dit is niet heel erg gezond voor de bewoners. Neem je daarintegen garnalen dan gaat het al een heel stukje beter en deze diertjes zijn ook heel leuk om te houden.

Dus het is niet een kwestie van niet kunnen want zelf een goudvis "past" in een nano aquarium maar of het ook verantwoord vissen houden is, is een ander verhaal 😉
 
Tip: neem, zeker als dit je eerste bakje is en je eerste vissen zijn, alleen garnaaltjes en/of slakjes, zoals de anderen al hebben gezegd 😉

Ik houd ze wel klein, maar uit eigen ervaring dat ze in een 60cm wegkropen, de vinnen minder werden enzo
Maar dat is ook halfmoon...
En het zijn dezelfde vissen als in 60cm hebben gezeten

Zorg eerst dat je bakje goed is ingedraait, en dan zou ik eginnen met vuurgarnaaltjes of een soort daarvan (rili, citroen garnaal)

Edit:
Sws geen vrouwen er bij in zo'n klein bakje! De man gaat ze opjagen en dan hebben ze geen ruimte om weg te zwemmen of te schuilen!
 
Thnks voor alle reacties


Bij de visspeciaalzaak waar ik dit aquarium gehaald vertelde mij dat het wel kan alleen met een aantal verstop plekken voor de vrouw, Ik heb het daarom toch geprobeerd met 1 man en een vrouw heb natuurlijk wat schuil plaatsen gemaakt d.m.v. Hout en paar kleine steentjes en natuurlijk plantjes.

En eerlijk is eerlijk de beide vissen doen het erg goed ze zwemmen achter elkaar aan maar maken elkaar zeker niet gek, kunnen zich verstoppen als ze er geen zin in hebben.
De man laat ze vinnen mooi zien en ziet er totaal niet opgefokt uit evenals de vrouw.

Mocht het toch niet goed gaan kan ik ze meteen terug zetten in een grotere bak waar ze uitkomen ( met het zelfde )
 
Het is 25lL maar wel 50cm in de breedte dus valt opzich mee en zoals ik als eg gaat het niet dan doe ik ze terug. Ooit gezien hoe ze in winkels gehouden worden? Tuurlijk weet ik dat deze vissen niet erg lang in zo klein bakje gehouden worden maar toch vraag ik me af hoe hun kweek omgeving eruit ziet, ik denk zelf dat ze in kleinere bakjes zitten dan dat ik ze nu heb.
 
Je wil volgens mij alleen horen dat het eigenlijk toch wel kan
maar dat zal je hier niet te horen krijgen.

Je wilde tips en verder aan jou wat je daar meedoet.
 
kweek omgeving is ook maar tijdelijk 😉

geloof niet alles wat in de dierenwinkel wordt gezegd
wil je van je betta genieten? breng de vrouw terug

kijk in mijn betta album, daar houd ik ook de mannen en vrouwen apart

ik weet uit ervaring dat het maar eventjes goed gaat in zo'n klein bakje

en het is 46 cm 😛

nee echt veeeels te klein voor een koppel


als je man en vrouw bij elkaar wilt houden moet het minimaal 80cm zijn, zoals botia al zei!

dus doe dan alsjeblieft niet eigenwijs en doe het vrouwtje weg 😉
 
Harmen.L zei:
Je wil volgens mij alleen horen dat het eigenlijk toch wel kan
maar dat zal je hier niet te horen krijgen.

Je wilde tips en verder aan jou wat je daar meedoet.

sorry je was net iets eerder dan mij 😛

idd, wat Harmen zegt is helemaal waar!

en heb je het bakje wel laten indraaien?

en sws is het bakje veeeeels te kaal en licht voor betta's

je kunt het licht toch minder zetten?
dus koop drijfplanten en zet het licht zachter
 
Dit is weer zo'n gevalletje van ik wil tips maar ondertussen heb ik de vissen al maar wel gekocht.....
Het lijkt er voor ons daarom ook op dat je de waarschuwingen in de wind slaat en alle ervaringen die anderen hebben en die deze prachtige vissen al veel langer houden totaal negeerd. En ik denk als dat je eerlijk bent dat je ons geen ongelijk kan geven.

Die 2 samen kan best een tijdje goed gaan maar er komt een tijd dat het mannetje klaar is om te paren en die zal dit dan ook koste wat kost willen wat dan ten koste gaat van je vrouwtje.
Waarom zet je haar dan nu al niet in een groter aquarium als je die mogelijkheid hebt??
Dat hij zich zo mooi laat zien is een teken van pronken en al een teken dat hij wel bereid is om te paren.

Ik zou het gedonder maar voor zijn en ze maar op voorhand van elkaar scheiden.
Ik had een harem van 1 man en 2 vrouwen in mijn 120cm aquarium en zelfs hier hadden de vrouwtjes af en toe moeite te ontsnappen aan de paringsdrang van het mannetje. Als hij wil dan wil hij en dan zal hij er ook alles voor doen.

Maar je moet het natuurlijk zelf weten wij geven alleen maar tips voor de fun pffff... 😉
 
Ik ga er verder niet op in

Alles is nu duidelijk gezegd dus je kijkt maar wat je er mee doet

�f je gelooft mensen met ervaring, �f je gelooft de dierenwinkel die eigenlijk alleen maar zo veel mogelijk wilt verkopen...
 
Pkermego zei:
Het is 25lL maar wel 50cm in de breedte dus valt opzich mee en zoals ik als eg gaat het niet dan doe ik ze terug. Ooit gezien hoe ze in winkels gehouden worden? Tuurlijk weet ik dat deze vissen niet erg lang in zo klein bakje gehouden worden maar toch vraag ik me af hoe hun kweek omgeving eruit ziet, ik denk zelf dat ze in kleinere bakjes zitten dan dat ik ze nu heb.
Bij de groothandel zitten de mannen in bakjes ter grote van een koffiebeker echter is dit maar heel even. (Enkele dagen).

In jou bakje zal zeker het vrouwtje vermoord worden.

wegwerpbekers_180cc.jpg
 
Botia, 1 groothandel is overgehaald om ze in 1 liter potten te gaan houden, een hele verbetering 😉
Maar dan zijn er nog tig die het wel zo doen
 
Ik denk dat die groothandel die je bedoeld in Lelystad staat? Die heeft ze in grote HAK (groente) potten. Maar een andere grote in kleine bekers.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan