Wat is er nieuw

Nano Cube 10l voor betta?

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Dennerle heeft, zo lijkt het, de Nano Cube 10L een tijdje (of nog steeds?) op de markt gezet als speciale betta tank.

ZISOY4XTYyZFpgob4I376DMVYZQvGkQ8.jpeg

Het lijkt me gaaf om een enkele betta in zo'n bakje te houden mits dit natuurlijk verantwoord is.

Wat vinden jullie? Natuurlijk zou groter altijd beter zijn maar is dit het minimale wat verantwoord is?

Ik zelf heb een betta in 15 liter en het gaat prima. Zo'n cube lijkt me ook prima zolang er een lang vinnige betta in komt, deze zwemmen veel minder dan een kort vinnige betta.
Het is bewezen dat wilde betta mannen niet verder dan 30-40 cm van hun nest gaan. Dus zo'n bakje moet prima kunnen.

Persoonlijk zou ik daar geen Betta in doen.
Wij hebben zo'n 10 liter nano als ziekenboegje / voor nood en ik moet er niet aan denken daar onze Betta in te doen permanent.

Frits heeft ze daar ook in zoals je denk ik wel weet maar je ziet dat ze erg stil liggen vaak en niet veel zwemmen. Ik zou zeker voor een bakje van rond de 20 a 30 liter gaan en die zijn niet veel duurder in de regel. De Expert 30 van SF is ook erg leuk hiervoor vind ik zelf.

Ik twijfel inderdaad ook tussen de Cube 10 en 20. De 10 kan ik via via overnemen incl. Betta en is lekker compact dus kan die er nog wel makkelijk bij zeg maar.
Ik wist niet dat Frits ze ook in 10l Cubes had zitten. Je zou ook verwachten dat Dennerle het niet aan zou bieden als het niet verantwoord is. Misschien toch nog maar even laten rusten en uitkijken naar een Cube 20....

Iedereen bedankt voor de reacties.

De meeste had/heeft Frits bij de garnalenwand zitten en dat zijn ook cubes van 10 liter.
Ik zou dan een grotere voor die Betta nemen en dan in de 10 liter een paar garnalen doen 😉

Hahahaha.... Je helpt niet echt zo :!

Nee. Ik zorg er gewoon voor dat je nog 2 bakjes aan je collectie toe kan voegen 😀 😉.

jessicapilon zei:
De meeste had/heeft Frits bij de garnalenwand zitten en dat zijn ook cubes van 10 liter.
Ik zou dan een grotere voor die Betta nemen en dan in de 10 liter een paar garnalen doen 😉
Frits heeft ze toch in die 8 liter bakjes van superfish? Dat is in ieder geval beter dan de bekertjes waar ze in sommige winkels in "zwemmen".
De nanocube 20 is denk ik wel genoeg voor een betta.

Ik ga zo ff kijken bij Frits. 😉

Edit: helaas dicht

Haha, ja die loopt ergens op de Vismarkt denk ik 😉.

Nou die 8 liter is dus nog minder dan ik dacht. Maar ja, dat is ook een tijdelijke situatie natuurlijk.

Het is krap in mijn ogen maar het kan wel.

In 10 liter is het slechts overleven voor ze en vertonen ze weinig tot niets van hun gedrag.
Ik vind het niks voor ze in zo'n bakje. Minimaal 30 liter....maar dat is mijn mening nav het gehouden hebben van betta's in een 125 liter en in een 30 liter bakje.
In de 125 liter zwommen ze echt meer dan je zou denken 😉

Ik heb mijn betta een tijdje (als nood) in de 60cm gehad en daar was hij echt niet gelukkig. Bleef maar in een hoekje zitten. Doet het nu veel beter in zijn eigen 25 liter bakje en laat een veel leuker gedrag zien.
Maar ik vind waar ik mijn betta inheb wel echt het minimum, dus zo'n 20-30 liter. Bovendien moet je er bij de nanocube rekening mee houden dat je 2 a 3 cm tussen het wateroppervlak en de dekruit over moet houden zodat de betta zijn labyrintorgaan kan gebruiken. Dan hou je al helemaal niet veel liter meer over.

Ik heb naast de nano nu 3 betta s in 2x een 60cm en een Aqua65 en die zwemmen wel vrolijk en tevreden door de bak heen. Het hangt denk ik ook van de inrichting af en ik heb de bakken flink beplant en met vrij veel drijvers.
Natuurlijk kun je een Betta ook wel in 10 liter houden maar of ze dat echt prettig vinden vraag ik me wel af. Vertellen zullen ze het je alleen nooit 😉.

Tja die van mij is een beetje een watje en liet zich door de amandaes in een hoekje pesten. Ligt dus ook een beetje aan de bijvissen en het karakter van de betta zelf denk ik.

Ja dat is ook weer waar Noa. Ik heb ze bij de Wui en de Rosy Loach in en in de andere bak zit er 1 bij de dwergklauwkikkertjes en de laatste zit bij de Panda s in momenteel.

Even hak op de tak, deze kwam ik onlangs tegen op you tube.

Heerlijk Zen voor de Betta..............of toch voor de eigenaar???
lekker in het volle zonnetje en lekker naar buiten kijken dus, geen dekruit, geen bodem, geen drijvers en lekker weinig voer (want dat vervuilt je water en dat wil je niet als Betta).......heerlijk Zen toch...............???!!!

https://www.youtube.com/watch?v=l0pzvvAo_cg

Ansi zei:
Even hak op de tak, deze kwam ik onlangs tegen op you tube.

Heerlijk Zen voor de Betta..............of toch voor de eigenaar???
lekker in het volle zonnetje en lekker naar buiten kijken dus, geen dekruit, geen bodem, geen drijvers en lekker weinig voer (want dat vervuilt je water en dat wil je niet als Betta).......heerlijk Zen toch...............???!!!

https://www.youtube.com/watch?v=l0pzvvAo_cg

Geeft wel een goed beeld van een 20L i.c.m. een betta.... Dat dan weer wel ;-)

Ik betwijfel of die vis zich in dat bakje zo lekker zal voelen. Kale bedoeling zeg en niet mijn smaak.De dekruit is er natuurlijk af zodat de vis zelf zn voer kan gaan halen 😀 😀.

Ik zou het toch ook niet doen, hoor.

10 lier is niet zo veel, kan het ook geen stress met zich mee brengen?.

Ik zou het ook niet doen . Ik zou een betta meer ruimte gunnen. 10 liter is echt niet veel ,,,,

Mvg
Rennie 🙂

Niwla zei:
Geeft wel een goed beeld van een 20L i.c.m. een betta.... Dat dan weer wel ;-)

Ja, zonder filter, bodem, planten en verwarming en alleen een Zentakje, houdt hij iets meer ruimte over om te mediteren en te zoeken naar de uitgang.

Maar alle gekheid op een stokje.
Als er in die 20 liter nano dus nog een filter, verwarming en planten enz. komen wordt de ruimte natuurlijk nog wat beperkter.

jessicapilon zei:
Ik betwijfel of die vis zich in dat bakje zo lekker zal voelen. Kale bedoeling zeg en niet mijn smaak.De dekruit is er natuurlijk af zodat de vis zelf zn voer kan gaan halen 😀 😀.

Tsja, het is toch triest dat er ook nog bijgezet is dat hij weinig voer krijgt zodat hij zijn bak niet te veel vervuilt....

Ik heb inmiddels besloten dat het minimaal een Cube 20 wordt als er een betta-bak komt.
Maar eerst even pas op de plaats 😉

Iedereen bedankt voor de reacties!

En anders start ik gewoon m'n SF Home 25 weer op ;-)

[video]mFvFLBLFW4o[/video]

persoonlijk lijkt mij de sf home 25 dan nog weer beter dan een cube 20. niet door de liters maar door de meer horizontale zwemruimte.

Ben ik met je eens.... Soms duurt het even voor het kwartje valt he ;-). En die bak heb ik hier nog staan en kan ik zo opstarten. Alleen heb ik een heater nodig maar dat komt vast ook wel goed.

Edit: de Fluval spec 19L lijkt me ook een gave betta-bak, maar daar moet ik nu ff niet mee aankomen 😉

Had je de andere verwarming al verkocht Niwla die je laatst aanbood?

Lijkt meer op een theeglas 😀

jessicapilon zei:
Had je de andere verwarming al verkocht Niwla die je laatst aanbood?

Nee, die heb ik nu zelf weer in gebruik voor de Cube waar straks de TB's in komen. Zou er zelfs graag nog eenzelfde bij willen hebben. Beide cubes hetzelfde filter en dezelfde verwarming (misschien toch licht autistisch 😉 )

Ik zie dat je in Groningen woont. Bij de Hornbach kun je ook Dennerle cubes kopen. De 20L voor �34 en de 30L voor �37. Dit zijn dan wel de kale bakken 🙂

Spruitje zei:
Ik zie dat je in Groningen woont. Bij de Hornbach kun je ook Dennerle cubes kopen. De 20L voor �34 en de 30L voor �37. Dit zijn dan wel de kale bakken 🙂

Klopt! Daar komt ook mijn tweede 30L cube vandaan 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan