Wat is er nieuw

Nano Cube 30 opstarten

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Tja.... als je er eenmaal aan begint is er geen houden meer aan. :juggle:

Afgelopen week voor een prikkie een prachtige Dennerle Nano Cube 30L geregeld. Deze wil ik binnenkort opstarten....maar jah....voor wat eigenlijk???

Overige techniek:
Dennerle Nano Light 11 W. (nieuw)
Fluval E50 verwarming (heb ik nog)
Europet BOB sponsfilter (heb ik nog)

Ik heb nog ADA Amazonia Soil en Powder als ook grind liggen.

Het wordt niet echt een scape. Wil het beperken tot een paar centimeter bodem, wat mossen en een stukje hout en hoop er wat in te kweken, maar dat hoeft niet met bergen tegelijk. Osmose heb ik ook tot mijn beschikking dus eigenlijk is alles mogelijk. Van caridina's tot Neocaridina's of misschien zelfs waaierhandjes? (of is de bak daar te klein voor?).

Eigenlijk kan ik nog niet kiezen. Iemand die mij een beetje richting kan geven ?

Als je toch osmose en ADA soil hebt zou ik toch voor wat taiwanners gaan. De kleuren zijn mooi en vuurtjes enz kweken naar mijn idee te hard waardoor je snel overbevolking hebt. en de soil icm osmose geeft ideale waterwaardes.

Mooie startgroep TB van garnalenparadijs kan ik je adviseren.

jessicapilon zei:
Mooie startgroep TB van garnalenparadijs kan ik je adviseren.

Poeh...dan heb ik eerst een spoedcursus nodig 😉

Valt wel mee hoor. Alleen een kwestie van de waterwaarden goed hebben. Wij hebben ook zo n bakje en wekelijks verversen met wat osmose wat je dan eerst weer op de goede geleidbaarheid brengt.

Ik bedoel meer qua kruisingen enzo...en uitselecteren indien nodig....

Ja daar zeg je wat. Dat doet Jessica hier meer moet ik zeggen.

Achja mooie dieren hou je en de minderen verkoop je, is maar voor de leuk toch? Je hoeft je brood er niet mee te verdienen. Tenminste zo doe/ga ik het doen 😛

Hein..V zei:
Achja mooie dieren hou je en de minderen verkoop je, is maar voor de leuk toch? Je hoeft je brood er niet mee te verdienen. Tenminste zo doe/ga ik het doen 😛

Ook waar!

Ja dat vindt ik ook. Wij hebben ook een bakje met de gewone cr en die vindt ik persoonlijk net zo mooi hoor.

Wat zou er gebeuren als ik niks met de populatie zou doen ? Loopt de kwaliteit dan terug?

En hoeveel centimeter ADA-bodem moet ik ongeveer aanbrengen ? Voor planten heb ik het niet echt nodig.

Hein..V zei:
http://www.azaqua.nl/aqua-soil/170-aqua-soil-amazonia.html kijk hier eens en dan helemaal onderaan. Misschien heb je hier wat aan.

In mijn aqua40 heb ik een zakje van 3L gedaan en in mijn 60cm bakje een zak van 9L

Duidelijke tabel. Deze had ik zelf nog niet gevonden. daar kan ik in de toekomst zeker wat mee. Mijn vraag is juist net andersom (of ik heb daar overheen gelezen).

Hoeveel cm bodem is aan te bevelen ? De tabel begint bij 6cm. Dat vind ik fors. Maar als jij 3L gebruikt hebt kom je uit op ca 3,5 cm. Dat komt ook meer in de buurt bij wat ik qua uiterlijk wil. Maar wat is minimaal benodigd voor een stabiele werking ?

Ik denk dat je beter iets de dik kunt doen dan te dun, destemeer plaats voor microorganismen. Ik zou eerst een 2 liter proberen en kijken hoe dat staat, maar volgens mij staat me ergens iets van bij dat minimaal 4 of 5 ideaal is. Maar dat weet ik niet zeker.

Ik gebruik in de 30 liter bakjes een zak Enviroment van 4 liter/kilo en dat is zo n 4 a 5 cm.
Het zal ook per soort bodem wel verschillen hoeveel je nodig hebt denk ik.
De ADA bodem laat in het begin veel ammonium los dacht ik en moet je dus erg veel verversen in het begin. Vandaar dat ik de Enviroment gebruik en dan komt de ph van 7.9 uit op zo n 5.8-5.9

jessicapilon zei:
Ik gebruik in de 30 liter bakjes een zak Enviroment van 4 liter/kilo en dat is zo n 4 a 5 cm.
Het zal ook per soort bodem wel verschillen hoeveel je nodig hebt denk ik.
De ADA bodem laat in het begin veel ammonium los dacht ik en moet je dus erg veel verversen in het begin. Vandaar dat ik de Enviroment gebruik en dan komt de ph van 7.9 uit op zo n 5.8-5.9

Klopt hoor! ADA heb ik nog over van m'n andere bak, anders had ik Enviroment zeker geprobeerd.

Is het handig deze bak te vullen met water uit mijn reeds draaiende bak bij wijze van jump-start?

In het water zitten weinig bacteri�n dus dat helpt eigenlijk niks en wellicht kun je zo nog zaken overbrengen die je liever niet in de nieuwe bak hebt. ik doe dat dus nooit.

Dan maar laten indraaien dus en geduld hebben 😀 😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan