Wat is er nieuw

Nano Cube 30L

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Dyka
  • Startdatum Startdatum
D

Dyka

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben na een lange tijd weer begonnen met mijn aquaria hobbie. Ik heb een nano cube 30L gekregen (2de hands), deze helemaal schoongemaakt dus hij is klaar voor gebruik.


Nou had ik wel even een vraagje mbt de inrichting hiervan. Ik heb een pomp en een verwarmings element die ik graag weg zou willen werken achter een wandje.

De nano cube is 35cm hoog, het wandje 29 cm. Zo als ie er nu in staat houdt ie 4cm onder en 2 cm boven over kwa ruimte.

Als er grind in ligt dan ligt dat hoger dan het wandje, en zal het water er niet overheen kunnen. Filtert mijn pompje het water dan wel? Mijn pompje heeft als uitgang een accesoires stukje een buisje die straaltjes spuit, leek mij leuk om alleen die over de wand heen te doen.

of moet ik gaten gaan maken in het wand?

Wil namelijk garnalen in de bak hebben, deze moeten natuurlijk niet achter de wand komen.

Denk dat ik vanavond wel even wat fotos plaatst ter verduidelijking.

Alvast bedankt!
 
Hoop dat dit wat meer duidelijkheid schept! 🙂

271994dyka_0_82_imag0808.jpg


579764dyka_0_82_imag0817.jpg


711998dyka_0_82_imag0818.jpg


958767dyka_0_82_imag0819.jpg
 
Tja goeie,op 1 of andere manier moet er wel water achter het wandje kunen komen ivm het filter en verwarming idd.
Dus dan moet je zeker een gat maken in het achterwandje met iets van heel erg fijn gaas ertegen anders zullen baby garnaaltjes achter de wand gaan zitten.
Zo te zien sluit het wandje aan de zijkanten ook niet helemaal precies aan tegen het glas en ook daar zullen garnaaltjes doorkruipen.

Denk dat het niet echt handig is zo want af en toe moet je ook het filter uit het bakje halen ivm onderhoud en gaat vanwege deze constructie erg lastig worden vrees ik.
Aangezien een verwarmingselement ook best warm kan worden is het beter om wat meer ruimte tussen de staaf en wand te houden.

Welke garnalen wil je nemen? want niet alle garnalen hebben verwarming nodig.
 
En daarbij hoe ga je de achterwand vast zetten?

Kijk even bij mijn topic aangezien je en dezelfde bak hebt en dezelfde achterwand bij mij zie je amper tot niets van techniek. Trouwens bij beide nano cube 30l bakken niet!
 
Ow en je kan gewoon met een naald door de achterwand
 
Wandje zit nu met zuignappen vast als ik het goed zie.
Gaatjes van een naald zitten zo dicht en zal echt iets van een roostertje moeten zijn wat je kan afborstelen.
 
Ik ben het helemaal met Mandy en John eens.

2013-11-29-01_zps32356933.jpg


Ter illustratie: zoek het filter en de verwarming 😉

~ Ivo
 
Seabait zei:
Wandje zit nu met zuignappen vast als ik het goed zie.
Gaatjes van een naald zitten zo dicht en zal echt iets van een roostertje moeten zijn wat je kan afborstelen.

Jaja maar dat roostertje ook 😉 en je moet rekening ermee houden dat het niet mooi uitziet als de bak niet geheel gevuld is dus dan zou de achterwand al moeten uitsteken.

En en zuignappen moeten dan wel sterk zijn om het te houden.
Maar snap zowiezo niet waarom je een filter niet goed in een bak plaats na mijn idee filter die dan toch niet goed of wel???
 
Hallo allemaal!

Het wandje is net een paar mm te breed, waardoor die klemt in de bak. Hij zit dus niet vast met zuignappen!! De ruimte tussen de glaswand en de achterwand wou ik opvullen met stukken schuim, deze dus aan elkaar kitten.

Aangezien ik aan de onderkant ongv 3 cm overhoudt aan ruimte (de wand loopt niet helemaal door tot aan de bodem.) Vul ik de bak aan met grind tot net boven de wand. Want water gaat toch door grind heen ?

als dit niet het geval is zou ik dus inderdaad een gat moeten maken met een soort gaasje.

Als je een verwarmingselement hebt, is het dan ook handig om nog een bodem verwarming te hebben? Wat is eigenlijk het voordeel van een bodemverwarming?

Ik neem geen voedingsbodem, vanwege het nadeel je dit wel eens moet vervangen in de zoveel tijd. Hoe ik dit dan oplos is dmv. tabletten en misschien Co2 bemesting. alhoewel ik deze vorm van bemesting nog niet echt begrijp.

Van dennerle is er een Co2 snapper te koop, wat doet deze?

qua garnalen? tsjah.. Zat te denken aan CR/CB met het taiwan gen.

Alvast bedankt voor de reacties! 🙂
 
Dyka zei:
Hallo allemaal!

Het wandje is net een paar mm te breed, waardoor die klemt in de bak. Hij zit dus niet vast met zuignappen!! De ruimte tussen de glaswand en de achterwand wou ik opvullen met stukken schuim, deze dus aan elkaar kitten.

Aangezien ik aan de onderkant ongv 3 cm overhoudt aan ruimte (de wand loopt niet helemaal door tot aan de bodem.) Vul ik de bak aan met grind tot net boven de wand. Want water gaat toch door grind heen ?
uiteraard!
Als je een verwarmingselement hebt, is het dan ook handig om nog een bodem verwarming te hebben? Wat is eigenlijk het voordeel van een bodemverwarming?
Bodemverwarming zie je niet. Verder schijnt het plantengroei te stimuleren.

Ik neem geen voedingsbodem, vanwege het nadeel je dit wel eens moet vervangen in de zoveel tijd. Hoe ik dit dan oplos is dmv. tabletten en misschien Co2 bemesting. alhoewel ik deze vorm van bemesting nog niet echt begrijp.

Van dennerle is er een Co2 snapper te koop, wat doet deze?

qua garnalen? tsjah.. Zat te denken aan CR/CB met het taiwan gen.

Alvast bedankt voor de reacties! 🙂

Planten hebben zowel voedingstoffen nodig als Co2. Voedingsstoffen kun je in de bodem duwen of vloeibaar bij geven of beide. Dennerle maakt mooie producten voor de nano trouwens.
CO2 zal een beetje van de garnalen komen. Je kan het ook in gasvorm geven of vloeibaar. Vloeibaar co2 is eigenlijk een anti-algen middel wat onder invloed van licht uiteen valt in een aantal dingen waaronder co2.
Komt een plant iets te kort dan stopt de groei. Algen profiteren dan van wat er nog over is aan voedingsstoffen.
Voor een 30 liter bakje zou je kunnen overwegen om met bio co2 te werken. Voordeel is dat het heel goedkoop is. Nadeel is dat het erg lastig is om de hoeveelheid co2 nauwkeurig te regelen en constant te houden. Wisselende hoeveelheden co2 kunnen ph schommelingen veroorzaken.
Co2 uit een gasfles werkt constanter en met een magneet ventiel kun je het ook aan de timer hangen zodat er alleen co2 is als de planten het gebruiken. Nadeel is dat het flink duurder is.
http://www.aquaplantsonline.nl/p/6798:c ... o-co2-set/ is een mooie set waar je alles hebt en die je ook mee kan nemen naar een grotere bak.
http://www.aquaplantsonline.nl/p/5120:c ... te-co2-set is ook prima maar wat duurder om te draaien en je kan 'm niet automatisch laten stoppen.

http://www.aquaplantsonline.nl/p/3402:c ... arter-set/ is een tussenvorm waar je een omgekeerd bekertje vult met gas. Schijnt goed en vrij constant te werken maar het effect is minder dan wanneer je een gasfles via een diffusor laat lopen.
 
Dyka zei:
Hallo allemaal!

Het wandje is net een paar mm te breed, waardoor die klemt in de bak. Hij zit dus niet vast met zuignappen!! De ruimte tussen de glaswand en de achterwand wou ik opvullen met stukken schuim, deze dus aan elkaar kitten.

Sorry idd niet goed gekeken en was in de war met de zuignap van de verwarming,wilde weer ff slimmer doen dan Mandy 😉
Ik vraag me nog steeds af hoe je dan het filter van tussen de krappe ruimte krijgt?

Dyka zei:
Aangezien ik aan de onderkant ongv 3 cm overhoudt aan ruimte (de wand loopt niet helemaal door tot aan de bodem.) Vul ik de bak aan met grind tot net boven de wand. Want water gaat toch door grind heen ?
als dit niet het geval is zou ik dus inderdaad een gat moeten maken met een soort gaasje.

Er zal idd water door de bodembedekking achter de wand komen maar neem aan omdat je ganalen neemt dat dit heel fijn grind zal zijn wat dus een hogere weerstand heeft door de dichtheid en waarschijnlijk niet genoeg rondstroming zal hebben en dan zeker een extra opening moet maken.

Dyka zei:
Als je een verwarmingselement hebt, is het dan ook handig om nog een bodem verwarming te hebben? Wat is eigenlijk het voordeel van een bodemverwarming?

Handig lijkt me het niet om ook nog bodemverwarming te gebruiken want is niet noodzakelijk en alleen nog maar meer kabeltjes van de techniek die dan achter het wandje moeten.

Ieder z'n ding natuurlijk maar mij lijkt het zo allemaal niet handig,zal uiteindelijk wel komen te draaien maar net zoals met onderhoud zal het iedere keer een gepiel zijn en is het 10 keer makkelijker om de techniek dmv planten uit het zicht te krijgen.
 
Ik wil absoluut geen betweter zijn ofzo maar ik weet bijna zeker dat je van de opbouw spijt gaat krijgen op die manier.

En je wilt dezelfde garnalen als mij die dus absoluuut niet zitten te wachten op gewoon grind aangezien ze bij bijna alle kwekers op een ph verlagende bodem zitten en kwetsbaar zijn. Daarbij moet je ewn ph verlagende bodem ook vervangen. Je hebt voor je filter ook een baby protect

Die achterwand gaat omhoog komen 😉 ook ervaring mee 2x zelfs 😉

Bodemverwarming in een nano is overbodige luxe en ik spreek uit ervaring, plantenvoeding en co2 kunnen je garnalen ook schade he.

En als de techniek je echt stoort waarom neem je dan niet een externe buitenfilter?

Ik zou dit echt niet doen 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan