Nano Cube verlichting tips?

L

luca

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben van plan om binnenkort een nano-cube 30 garnalenbakje op te zetten. Hier wil ik een scapersbakje van gaan maken.
Nu heb ik al veel onderzoek gedaan naar verlichting, C02 en beplanting.

Deze twee lampen van Dennerle vielen me op:

1. Dennerle Nano Powerled 5.0
https://www.aquarium-enzo.nl/led-verlic ... &results=7

2. Dennerle Nano Light 11 W
https://www.aquarium-enzo.nl/verlichtin ... 0wod-DcD5A

Heeft iemand misschien ervaring met een van deze lampen, of advies over wat nou voor betere verlichting zorgt? Of misschien een ander alternatief voor een lamp die goed bij dit soort bakjes past?



Over het aquarium:
Het gaat om een 30x30x30 cube, en ik ben van plan een DIY Bio-Co2 setje te maken. De beplanting zal (zoals het er nu naar uitziet) worden:
- Micranthemum monte carlo
- Anubias nana sp. Gold
- Bacopa monnieri
- Ludwigia sp. Mini Super Red
- Javamos

Alvast bedankt voor jullie tips!
 
Ik heb ook diverse bakken en op 30 liter kom je een heel eind met de 2e lamp. Die is 11W en die kan prima tot 30 liter is mijn ervaring.
Boven de nano bakjes die ik nu heb zit 3 of 3.5W led en dat is ook voldoende. Wil je echt een plantenbakje maken dan is wellicht wat meer licht nodig. Onthou dat veel licht ook veel voeding zal vragen.
 
Ik ben inderdaad van plan om er een plantenbakje van te maken. Maar als die met de 11W ook goed zullen groeien neem ik daar natuurlijk genoegen mee :)

Qua voeding was ik van plan om de normale hoeveelheid Easylife Profito en Easylife Easycarbo toe te voegen. En dan de BioCO2 set, met twee gistflessen die ik elke week afwisselend ververs.

Ik vraag me alleen af of de Ludwigia sp. Super Red (http://aquarium-planten.com/shop/5/voor ... er-red/482) genoegen neemt met de 11W verlichting, en ook of de Monte Carlo een mooi matje zal gaan vormen.. Dat is ook de reden dat ik de 5W led overweeg.

Zou deze voeding genoeg zijn in combinatie met de 5W Led?
 
Wij hebben boven de bakjes die je kan zien hier ruim 3W aan led zitten (zitten veel drijvers ook in wat licht tegenhoudt):


789287_0_82_bakken_op_20_12_15_004.jpg

671996_0_82_bakken_op_20_12_15_005.jpg


Voor de wat moeilijkere planten zal de 11W wel krap worden denk ik. oppassen met voeding want veel hogere gradaties kunnen niet goed tegen "veel" voeding. Zelf geef ik helemaal geen voeding in deze bakjes.
 
Ik vindt het van die leds jammer dat ze wit licht hebben. Zelf hou ik meer van wat gelig licht namelijk.
 
Die leds zijn inderdaad wel een heel stuk goedkoper.. Zit er een groot verschil in kwaliteit tussen die en die van Dennerle?

In een plantenbak met mooie frisgroene plantjes lijkt mij een wit licht opzich wel mooi, maar ik weet alleen niet wat de plantjes hier zelf van vinden. Iemand die daar ervaring mee heeft?

Qua voeding was ik van plan om de normale hoeveelheid Easylife profito en easycarbo te gebruiken, wat kleibolletjes en dan de bio-co2.
 
Bij Dennerle zul je ook deels betalen voor de naam. Ik heb hier zelf de goedkope merkloze leds van rond de 20 euro en die bevallen prima.
 
zelf heb ik de 5.0 led unit van dennerle boven me cube 20 zitten, verlicht de bak goed maar vind hem ook wel heel erg duur... kwam ik achter toen ik later pas verder internet ging afstruinen

als ik jou was zou ik zoiets nemen als van de link van Niwla, of die van John als je wat langer de tijd hebt.
 
Zelf heb ik nu de nano led 5.0 van Dennerle.
Daarvoor had ik de nano 11 wattt lamp. Wat mij erg stoorde was dat de pl lamp zo erg groot is.
Heb je een mooie cube, staat er zo'n lompe lamp op.
Ook vond ik de pl na en jaar ook minder licht geven.

Nu heb ik al bijna een jaar de nano led 5.0. Vind hem een heel stuk mooier. Is echt een super klein /plat lampje.
Ik heb ook het idee dat deze led meer licht geeft in de cube. Planten doen het beter.
Het rimpel effect van de led vind ik ook heel mooi.

Dennerle is misschien wel duur, maar het is wel goede kwaliteit.

Je kunt in mijn nano topic hieronder het verschil zien.
 
Terug
Bovenaan