Wat is er nieuw

Nano Jungle van Cornelius

Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Website
www.tspt.nl
Ik had een klein leeg bakje staan van 25 liter (40x25)cm, en dan rijst er altijd de vraag; wat zal ik daarmee doen? Dus even gekeken in mijn to-do wensen lijst en daar stond vrij bovenaan om een soort van paludarium te maken. In het verleden daar al een klein beetje informatie over verzameld wat betreft de inrichting en keuze voor planten.

01.png

Zoals je ziet staat er links een zo'n wierrookhouder in de vorm van een waterval. Daar heb ik een slangetje in geplaatst en verbonden met een opvoerpompje
zodat het kan fungeren als een 'echte' waterval. Dus in plaats van wierook stroomt er straks water naar beneden.

02.png

Ik heb de wanden bekleed met een stuk sterk absorberend doek die hopelijk het water kan absorberen. Normaal word daar hygrolon o.i.d. voor gebruikt, maar gewoon ik denk dat het ook wel kan met van die dikke 'Sandwich Mesh' die ze ookwel gebruiken in de modewereld, of zelfs voor de covers van audiospeakers. Het is erg absorberend.

03.png

Daar weer tegenaan heb ik plakken oase gelijmd die vol gezogen gaan worden met water, want daarop komt een dikke laag met plakkerige vijveraarde.
Zo blijft hopelijk alles goed vochtig voor de plantjes die er erop ga zetten.

04.png

Ik heb een afscheiding gemaakt tussen het waterstroompje en het landgedeelte. Dat heb ik gemaakt van stroken hard PVC die ik aan elkaar het gelijmd met 2 secondelijm en keukenpapier. Daarin komt zwart filterschuim en daar bovenop de aarde/ soil.

05.png

Plantjes zijn wel een dingetje.
Gezien de grootte van het bakje kan ik daar niet zomaar van alles inbrengen. Het moet wel een beetje in verhouding staan vind ik.
Dus ik wil de planten zo klein mogelijk. Ik heb aan de zijkanten Hydrocotyle Tripartita Mini geplaatst en op het vlakke gedeelte wat Micranthemum Monte carlo, wat Annubias op een steentje en volgens mij een Selaginella.

Geen verwarming in een onverwarmde kamer met een eenvoudig Alibaba ledje. Die draait 12 uur per dag. Ik heb het wel afgedekt een een transparante plaat.
Nu laten groeien :thumbs:

Ben je niet bang dat die vijveraarde van de oase zal afgaan? En zullen de plantenwortels niet in de oase gaan groeien of maakt dat verder niet uit?

Ben je niet bang dat die vijveraarde van de oase zal afgaan? En zullen de plantenwortels niet in de oase gaan groeien of maakt dat verder niet uit?
Ik heb geen idee of alles wel goed zal blijven plakken.
Denk niet dat de wortels helemaal in de oase gaan groeien. wellicht wel wat voor verankering gaan zorgen.
heb nog geen ervaring met deze manier. Maar het was een stukje brainwave en creativiteit wat mij tot deze keuze heeft gebracht.

En als het niet lukt ben ik weer een ervaring rijker,
en een illusie armer :DD

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan