nano met inline diffuser is niet af te stellen. tip's?


peter van der meer

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2018
Berichten
78
Leeftijd
34
Na een korte periode vloeibare co2 te hebben geprobeerd lukt het toch niet om de plantjes die ik in mijn nano wil levend te houden. nu heb ik de co2 flessen van zolder weer laten vullen en aangesloten met een inline diffuser. Mijn drukregelaar kan onmogelijk 2 bellen per minuut laten ontsnappen.

Is er een kraantje die ik op de leiding kan plaatsen om dit beter te regelen?

of:

Kan ik met 15 min interval gaan werken:
15 min lang 8 bellen per minuut daarna 45 min uitschakelen. (ik zal nog moeten kijken hoe lang de inline diffuser nodig heeft om op druk te komen)

of:
is er eenbetere oplossing voor mijn probleem? andere drukregelaar?
20180811_083345.jpg
20180811_083402.jpg
20180811_083354.jpg
 
Laatst bewerkt:
Allereerst wil ik even zeggen dat ik dit een hele originele opstelling vind.

Ik weet niet welk merk druktegelaar je hebt. Sommige zijn afgesteld op max 1 bar.

De diffuser lijkt op JBL, maar denk dat dit er een uit ver weggistan is.

De meeste externe diffusers gebruiken een keramisch element. Welke al snel 2 bar werkdruk nodig heeft.
Bij een te lage druk komt er geen CO2 uit.

JBL heeft een redelijk unieke externe diffuser, deze werk wel op een lagere druk.

Dus we hebben wat extra info nodig. Merk en type.

Daarnaast weet ik niet wat voor lamp er in dat schilderij lichtje zit. Want ook de kwaliteit licht bepaald de groei van planten.

Ik zou mij in zo’n nano echter beperken tot varens, mossen. Die hebben overal weinig van nodig.
 
Wel een leuke opstelling zo.
Maar je zou altijd nog een extra snelheidsregelventiel of smoring erin kunnen zetten van festo of smc.

Maar ik denk dat Marcel wel een punt heeft over de verlichting..
 
die smoring van festo of fmc ga ik sowieso naar kijken! de extra bodem is een voedingsbodem. deze lamp heb ik er 2 van in:

Calex Energy Saver E27 130 volt 7 watt Daylight

het is nog geen 30 cm diep dus ver hoeft het licht niet te reiken.

en ja... ik moest een omvormer kopen helaas.

ik ben nu niet thuis. de drukregelaar plaats ik straks een foto van.

de diffuser:
shopping.jpeg


ik wil zowizo co2 gaan gebruiken. hoe erg is een interval in de co2 toevoer?
 
nog even toegevoegd aan het diffuser apparaat, ik krijg hem wel op druk. met 8 bellen per minuut duurt dit ongeveer 30 minuten voordat de druk hoog genoeg is om het water uit het steentje te persen en de co2 in de bak te laten.
 
Hoelang heb je deze diffusor al aangesloten? De keramische steen moet eerst ca. 24u ‘weken’ om de co2 door te laten.
 
Dan was ik inderdaad te haastig! probleem blijft dat ik 2 bellen per minuut moet doseren. dat de difuser tijd nodig heeft om op druk te komen neem ik voor lief. is interval een idee? iemand ervaring met druk regeling voor 2 bellen per minuut? de extra de smoring van festo of vmc ga ik sowizo naar kijken.
 
Hoe kom je overigens op de 2 bellen per minuut, kan je niet beter een dropchecker gebruiken en daar aan afregelen?
 
1 bel per 10 l. het is maar 20l.
gebruik idd een bellen teller aan de co2 slang, alleen onder de 8 bellen per minuut lukt het mij niet om het goed af te stellen. suggestie van een extra smoring van festo of vmc lijkt daarom wel een goed id. ik hoop dat iemand anders ook 2 bellen per minuit moet doseren en ben boenieuwd hoe hij zij dit doet. lukt het allemaal niet dan wil 8k met interval gaan werken. 15 m8n aan 45 min uit bijvoorbeeld.
 
die is al besteld idd! moet nog binnen komen. alleen de miniscule aanpassingen die nodig zijn kan ik onmogelijk met de stelschroef op de drukregelaar doen. als die binnen is zal ik inderdaad gaan fine tunen. eerst uitvinden hoe ik dat kan gaan doen:)
 
Ik zie dat je een aparte bellenteller hebt en een vrij lange Co2 slang, de extra bellenteller (in de inline is dat ook zichtbaar) zal een extra weerstand geven om naar de inline te gaan, mogelijk is daar nog winst te behalen.
 
daar ga ik naar kijken, bedankt! had nog wel het idee om de slang als "drukvat" te gaan gebruiken. als het fentiel open gaat dat hij dan de overdruk in de lange slang gebruikt om de difuser opnieuw te vullen. goede tip's ik ga er mee spelen!
 
Tuinkabouter zou jij een link van zo'n smoring van festo of vmc door kunnen sturen? ik kan het niet vinden. de drukregelaar staat geen merk op. krijg ik de bellen niet lager dan zal ik zodra de dropchecker binnen komt veel planten plaatsen en met de minimale doses aan co2 die ik kan geven beginnen. reageren de blauwoogjes vreemt dan zal ik verversen en interval gaan gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg geen nieuwe toppic aangemaakt? dus probeer het hier even. is het mogelijk om de diffuser die ik gebruik op druk te houden met een bellenpompje? ik plaats de bellenpomp dan met een terrugslagfentiel vlak voor de diffuser met een t-stukje. het idee is om de luchtkamer in de diffuser op drukt te houden t8jdens de co2 pauzes zodat de co2 deze niet telkens hoeft te vullen voor de start.

shopping.jpeg
 
Peter zou je niet beter met een reactor zijn.

Aangezien ik de link hier niet kan plaatsen doe ik het dan maar zo.

sera flore CO2 - Die neue Generation der CO2-Reaktoren.
Onze prijs: EUR 26,89 + GRATIS verzending voor bestellingen vanaf EUR 29.

Op Amazon.de
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke bak inderdaad!
Zeer tof en origineel gemonteerd en afgewerkt. :thumbs:

Je zou kunnen overwegen om continu co2 toe te voegen dan omzeil je het opstartprobleem.
Als je je dropchecker dan vult met vloeistof voor 20ppm co2 kan je mikken op een constant groene dropchecker.
Door wat te spelen met de oppervlaktestroming door je lilypipes kan je zorgen voor een goede gasuitwisseling om alles veilig te houden. Dan heb je misschien wel wat meer co2 verlies maar dat lijkt me verwaarloosbaar.

Hoe hoog is je werkdruk eigenlijk precies? De JBL heeft vooral genoeg werkdruk nodig om op te starten (om de bellenteller leeg te blazen) maar kan dan vrij fijn worden afgeregeld vind ik.
Maar 2BPM is natuurlijk wel heel minimaal, daarvoor is de Proflora misschien niet de makkelijkste keuze (net doordat de bellenteller volloopt tijdens de pauze).
 
ik ga eerst proberen wat honeybadger m8j als tip geeft. ik laat het volgende week hier even weten hoe het er voor staat! wat is julli3 tip, direct bomvol moeilijke grondbedekker planten of evwn wachten tot co2 stabiel is en daarna planten + opvoeren?
 
ok. ik zal alleen automatisch beginnen met overdosering ivm het bubbeltel verhaal. probeer met meer stroming wel wat extra water oppervlakte te breken. bedankt allemaal!​
 
update, niet co2 gerelateerd. Heb een 12v computer ventilator geïnstalleerd. jbl controller komt er aan. werd hier 28 in de bak, voorkomen voor de toekomst :)

20180813_210409.jpg
20180813_210358.jpg
[
 
hja hij kan verder naar beneden gericht worden, maar dan schijnt hij ook in mn gezicht als ik op de bank zit:)
 
word volgt! weet het echt nog niet. eerst de co2 op orde (ik wacht op de dropchecker) en de ventilator aansluiten op een controller. miaschien ga ik het licht nog wel wat richten met een plaatje rvs! bedankt voor de tip :)
 
ik heb de dropcheck binnen, na 3 uren geeft hij keurig groen aan! even kijken hoe stabiel het blijft en misschien beetke minder strom8ng in de bak om te kijken hoe ver ik kan gaan. Ook de cool controller is inmiddels geinstalleerd! lullig dat ze geen adapter leveren bij de controller... die krijg je bij de ventilator die er bij gekocht moet worden... nou goed.. heb een andere voeding gevonden die werkt:) volgende week wat bodem bedekker halen! :)
20180815_161911.jpg
20180815_161843.jpg
20180815_161951.jpg
 

Terug
Bovenaan