Nano tandem van pkchs


pkchs

Well-known member
Lid geworden
15 november 2018
Berichten
258
Leeftijd
36
Hoi iedereen,

Vandaag naar Poisson d'or gereden in moeskroen (de aquariumsupermarkt van Belgie) om 2 nano's op te halen in bijna bulletproof 10mm glas
De eerst wordt een nano iwagumi style waarschijnlijk, deze zal ik met de dry start methode opstarten, welke plantjes het worden weet ik nog niet helemaal.
De bedoeling uiteindelijk is om 2 nano's naast elkaar te hebben met 1 Twinstar 1200SA erboven...
Ik probeer regelmatig updates te posten.

grtz

pkchs

20210918_165517.jpg
 
Wat een gaaf idee zeg, ik vind zelf iwagumi style altijd erg mooi.

Ook al enig idee wat voor vissen erin komen?
Of is daar de gedachte nog helemaal niet bij.
 
Het ene bakje zal worden gefilterd door een oase biomaster 600. Dit is waarschijnlijk zwaar overkill... Morgen haal ik nog betonplexplaten voor eronder, daarna test ik of de biomaster niet te krachtig is.

Voor het 2 de bakje ga ik 2 eheim classics (de kleinste versie) in serie plaatsen en zien wat dat geeft..

Qua bewoners ben ik er nog niet uit, sowieso komen er garnaaltjes in als cleanup-crew (en omdat ik zo graag bezig zie :) )
Een klein schooltje nano visjes zou moeten lukken, ze moeten wel houden van fel licht.. Die twinstar is gelijk een zonnetje in huis :DD
 
Stap 2:
20210921_062922.jpg

Straks beginnen met hardscape als ik tijd heb
 
ziet er superstrak uit hoor, is het alleen niet lastig zo om 2 verschillende bakken te hebben met hetzelfde licht? of worden de omstandigheden identiek aan elkaar qua planten en bezetting.
heerlijk die overkill aan glas voor deze bakjes!
 
ziet er superstrak uit hoor, is het alleen niet lastig zo om 2 verschillende bakken te hebben met hetzelfde licht? of worden de omstandigheden identiek aan elkaar qua planten en bezetting.
heerlijk die overkill aan glas voor deze bakjes!
Dat is ook mijn enige zorg momenteel, ik wil in de 1 iwagumi stijl opgaan en de andere Dutch style. Ik dacht, mocht het fout gaan door teveel licht ik 1 bak, een deel van de lamp dicht te kleven met wat papier of iets anders om 'manueel' zo wat te dimmen. Een ander idee is om 2 iwagumis te maken, maar in spiegelbeeld en met een andere soort steen.
Trouwens, je zou ze eens moeten opheffen, die dingen wegen gelijk lood :')
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
20210925_041714.jpg

De dragonstones staan te weken :)
@Cornelius (of iemand anders) volgende week wil ik graag de bodembedekking gaan bestellen voor de dry start. Ik weet dat monte carlo het goed kan doen in een dry start. Ik vraag me af of het ook zo makkelijk lukt met HC ? Nog nooit heb ik me er aan gewaagd om dit plantje te zetten, omdat het zo een teer ding zou zijn.

Straks hopelijk nog de bakken eens vullen om te spoelen en kijken of er geen lekken zijn. Ze ruiken nog sterk van het plakken.

Beetje vertraging door dat ik gisteren men betta heb moeten inslapen (rip). Het beestje maakte bijna wekelijks zen schuimnest(je). Plots 3 weken geen nestjes meer en opeens een dikke buik met opgezette schubjes :(
 
@Cornelius (of iemand anders) volgende week wil ik graag de bodembedekking gaan bestellen voor de dry start. Ik weet dat monte carlo het goed kan doen in een dry start. Ik vraag me af of het ook zo makkelijk lukt met HC ? Nog nooit heb ik me er aan gewaagd om dit plantje te zetten, omdat het zo een teer ding zou zijn.
Beide gaan prima, MC groeit wel makkelijker en sneller in groei.
Als de bak eenmaal word agfevuld is HC wel veeleisender (meer licht en CO2 nodig) maar vind ik toch mooier omdat de bladgroote beter in verhouding staat in een nano.
En met goede stabiele CO2 waarden, goede soil, lean-dose bemesting en voldoende licht krijg je al snel een mooi tapijt.

Tip: het is géén vereiste om de planten met de woreltjes in de bodem te zetten. Gewoon een stengeltje plat op de soil drukken. Het gaat vanzelf wortel maken vanuit de stengel zelf.
Hoeft ook geen lange stengels te zijn. Stukjes vanaf 2cm zijn prima.
Ikzelf heb momenteel slechts 2 emersde potjes (geen in-vitro, kan wel) gebruikt in een bakje van 40x20cm. Dat was ruim voldoende
 
Mooi project! Wat is de afmeting vd bakjes?
Bedankt! 50x40x40

Beide gaan prima, MC groeit wel makkelijker en sneller in groei.
Als de bak eenmaal word agfevuld is HC wel veeleisender (meer licht en CO2 nodig) maar vind ik toch mooier omdat de bladgroote beter in verhouding staat in een nano.
En met goede stabiele CO2 waarden, goede soil, lean-dose bemesting en voldoende licht krijg je al snel een mooi tapijt.

Tip: het is géén vereiste om de planten met de woreltjes in de bodem te zetten. Gewoon een stengeltje plat op de soil drukken. Het gaat vanzelf wortel maken vanuit de stengel zelf.
Hoeft ook geen lange stengels te zijn. Stukjes vanaf 2cm zijn prima.Als de bak eenmaal word agfevuld is HC wel veeleisender (meer licht en CO2 nodig) maar vind ik toch mooier omdat de bladgroote beter in verhouding staat in een nano.
Ikzelf heb momenteel slechts 2 emersde potjes (geen in-vitro, kan wel) gebruikt in een bakje van 40x20cm. Dat was ruim voldoende
Bedankt om me te overtuigen om voor de HC te gaan! Kheb ze nog maar 1x in het echt in een aquariumwinkel gezien waar ze te koop stonden, die blaadjes ooh zo klein :) dat past idd beter in een nano.

Ik heb soil van tropica, hopelijk lukt het met deze. Enkel de lean-dose approach heb ik nog niet toegepast omdat ik altijd bang ben van tekort te geven. Op uw site staat het uitgelegd (heb ik vlug even gespiekt) Als voordeel kan er dan wel nog een rotala ofzo bijkomen in de achtergrond om eens testen hoe rood ik ze krijg :)
Ik ga wss werken met poeders en zelf men stockoplossingen maken, maar dat is voor binnen hopelijk enkele maanden.

CO2 en licht zullen normaal niet voor problemen mogen zorgen (maar dat zullen we binnen enkele maanden dan wel zien :DD )
Het zullen enkele invitro's worden om de drystart op starten, om zo weinig mogelijk risico's van contaminatie uit te sluiten.
 
20210929_113944.jpg

Een beetje gespeeld met hardscape, normaal komen er 7potjes HC straks binnen (voor een prikje kunnen regelen :))
Voor het 2de bakje heb ik nog een stukje hout gevonden, ik denk dat ik deze ook zal dry starten met mos (met van die Griekse yoghurt) qua timing heb ik wel geen idee hoelang het duurt voor het mos klaar is met voorgroeien, eerste x dat ik dit zal proberen
 
Ik hoop dat deze ook zolang (of langer) voor kan groeien zonder schimmelvorming. Ik verhuis binnenkort en zou het eigenlijk pas na de verhuis willen onder water zetten. (Weg van dit kl*te water, er komt 450ppm tds uit de kraan)
 
Niet te nat houden is de beste remedie tegen schimmel.
Wellicht is gedeeltelijke osmose een oplossing. Maar dan zou je ook de TDS van je nieuwe locatie moeten weten.
Dan kan je sturen naar de gewenste TDS mbv osmose (er vanuit gaande dat de TDS op de nieuwe locatie lager is)
 
Ik probeer idd het niet te nat te houden en dagelijks verlucht ik het een kwartiertje en spuit ik de plantjes weer nat, ik gebruik puur osmose momenteel (ooit eens gelezen dat er anders kalkvorming zou komen op de blaadjes). De nieuwe locatie staat nog niet vast... maar veel harder water dan hier zul je niet vaak vinden (kh16, gh23)
 
Bedankt!
Waarschijnlijk weet ik meer over mijn nieuwe woonst deze middag, als alles goed meezit verhuis ik naar een gerenoveerde woning... 2km verder :DD het harde water zal ik er bij moeten nemen dan, gelukkig heb ik een RO/DI apparaat en kuipen van 160l :)

Ik zou het liefst nog een maandje de dry start verder zijn ding laten doen, dan na de verhuis op de nieuwe locatie de bak onder water zetten.

Enkele weken geleden heb ik in de LFS de Boraras brigittae gezien :love:. Deze hou ik in men achterhoofd, samen met enkele japonica garnalen als bewoners.
 
Ja inderdaad! Een beetje gezonde stress, vooral om een betaalbare huurwoning te vinden.

De HC doet het verder uitstekend, elke dag merk ik dat het mooi dichter groeit
 
Nieuwe woonst: check :)
Poeders besteld: check
HC: mooi geworteld

Gisteren een klein beetje schimmel gevonden ;( maar op die plaats komt er een rotala soortje te staan...

@Cornelius : mijn poeders zullen hier waarschijnlijk maar woensdag toekomen, stel ik zet het bakje morgen onder water... 2dagen zonder voeding in het water, enkel voeding van de soil dus... zou dit kwaad kunnen ? Ik neem aan van niet?

20211031_061611.jpg



Osmosewater check :DD
20211031_065436-jpg.333328
 

Bijlagen

  • 20211031_065436.jpg
    20211031_065436.jpg
    202 KB · Weergaven: 849
Thx! Alles wordt voorbereid om straks te vullen :)

De biomaster hangt onder tap momenteel...
20211101_052127.jpg
 

Terug
Bovenaan