Zeeaquaria van nilo1804


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,933
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
Welkom bij mijn doorlopende zeeaquaria fotoalbum met door de jaren heen verschillende zeeaquaria:
Aqua40 (2014-2014)
Rio125 (2014-2017)
BlueMarine60 (2021-2023)
Rio125 (2023-2023)

Aqua40:
Zo! Eindelijk de stap gezet :D.

Ik heb nu alvast een topic geopend zodat ik al wat tips kan krijgen en vragen kan stellen.

Wat ik ga gebruiken;

Techniek;
1x aquaflow filter met alleen actieve kool
1x 50w verwarming voor in de bak
1x 100W verwarming om ververswater op te warmen
1x osmose apparaat 50GDP 190L/dag
1x hydor koralia 900L stromingspomp
1x blue/white 11watt PL verlichting
2x luchtpomp 78L/h om zout op te lossen in water
1x 150L/h luchtpomp ook om zout op te lossen
1x zoutmeter, welke is nog onbekend

Bak;
Een panorama 40, de design versie van de aqua 40 van superfish. (Zie de randen van het glas, zijn afgerond) kleur zilver;
881661nilo1804_0_82_naamloos.jpg


Zout;
Instant ocean.

Overig;
Nog een temp. metertje.

Starten;
Volgend weekend.

De garnaaltjes die erin zitten moeten nog weg :p.
 
Laatst bewerkt:
Dankje :D.

Ook bedankt voor alle tips en adviezen via PB!

Is instant ocean een beetje goed?

Ik ben benieuwd of ik meer mensen trigger met een aqua 40 :). Vaak lees je dat mensen het willen maar het later toch niet doen.
 
Jup, voor makkelijke koralen wel (leders, button, oortjes ect.).

In de panorama 40 zit standaar een 11W lamp. In de aqua 40 weet ik het niet. Misschien zit daar een 9W in.
 
ik weet niet of ik mijn vraag mag stellen hier maar ik heb een aquarium van 60x30x30 met 1x15watt t8 lamp kan ik hier koraal in houden ofniet?
 
Leuk! Ik ga je volgen! Heb een nieuwe qubie 40 en zit er ook aan te denken er misschien zout van te maken
 
Bedankt! :D.

@Lars; 15Watt op 54L is iets meer dan 0,25W per liter. Ik denk dat dat net op het randje zit...
Deze bak heeft 0,4W per liter.

@Minizen; Leuk :)! Qubie 40 is wel 40L toch?
 
Lars045 zei:
ik weet niet of ik mijn vraag mag stellen hier maar ik heb een aquarium van 60x30x30 met 1x15watt t8 lamp kan ik hier koraal in houden ofniet?
nee, dat is wel erg weinig.
helemaal omdat het t8 is..

en dan nog ligt het eraan wat voor koraal.
leders en buttons groeien redelijk bij weinig licht (hebben we licht nodig om te leven!)

steenkoraal kan je in dergelijke bakjes gewoon beter direct vergeten, om de redenen:
-water kwaliteit is moeilijk stabiel genoeg te houden.
-geen afschuimer, dus nitraat zal iets hoger zijn als met.
-veel te weinig verlichting 1w/l of goede led 0,6 w/l
-te weinig ruimte, je calcium en kh zal razendsnel opgenomen en opgebruikt worden, maar is op te lossen met doseer pompen.
 
Voor 89,99 heb je een 4x 24W armatuur, dat is erg veel maar je zou dan 2 lampen aan kunnen doen.

Je kunt ook zelf een lamp erbij bouwen van 15W met 2 waterdichte T5 voetjes (ik zou T5 doen, geen T8) en een VSA apparaat. (Misschien nog wat extra's maar dat weet ik niet).
 
Morgen waarschijnlijk bij DutchCoralFarm langs. Ze hadden geen zout meer voor mij (alleen 25kg :p) en ook geen zoutmeters. Maar ik ga toch even langs. Misschien neem ik nog een klein stukje doodsteen mee, om mee op te vullen of om later een extra plekje voor een koraaltje te kunnen maken.

Vanavond het osmose apparaat bestellen en binnenkort de Hydor Koralia 900 en instant ocean zout.
Over het zout twijfel ik nog, maar het wordt geen bak met moeilijke koralen dus ik denk dat het wel goed zit.
 
Nee, na 6 weken komt (als het meezit) de eerste turbo slak erin. Daarna komen heremietjes en koralen voorzichtig. Later pas garnalen en eventueel visjes.

Als visjes --> misschien een gobie soortjes (gobiodon okinawae) of de trimma cana bijv.
 
Waarom niet gewoon zout van de jong?
Of Reef crystals.
Zijn ook prima zouten, Reef vrystals bevat iets meer ca en mg, maar dat zie ik niet als nadeel.
De jong kan je volgens mij alleen in 10kg kopen.
 
Aquamedic oceanlight led.
36w. 60cm (past er breed in)

Of 1 tmc aquabeam 1500, of een twin pack tmc aquaray 600.
 
mini-fred zei:
Waarom niet gewoon zout van de jong?
Of Reef crystals.
Zijn ook prima zouten, Reef vrystals bevat iets meer ca en mg, maar dat zie ik niet als nadeel.
De jong kan je volgens mij alleen in 10kg kopen.

Als ik instant ocean bestel heb ik geen verzendkosten... Ik zal even in Emmen kijken of ze daar Rc/de jong hebben, of Red Sea (maar dat is nog duurder toch?).

Bij dutchcoralfarm mocht ik ook per kg kopen (welk merk weet ik zo niet, maar was wel een goed merk) maar dat koste mij 4,50 per kg :p. Dan is Rc goedkoper incl. verzendkosten :D.

------

De garnalen zijn ook verkocht, die worden zondag opgehaald.

Ik heb het pompje (hydor koralia 900) besteld :D.
 
fijn dat de bak leeg is (ik weet hoelang je er op heb gewacht :D)

instant ocean is best duur toch?
ik weer niet waar borger is, maar ik weet wel dat ze bij mijn 2 vaste verkoop punten (ferrytale almere, rifwachter hilversum)
gewoon alle maten reefcrystals verkopen (de jong alleen bij rifwachter)

vanmiddag nog een grote emmer de jong gehaald :D ik hoorde dat de 100l heel binnenkort ge-upgrade word naar een zee rio 300 :D:D:D:D
 
Borger ligt in het oosten van Drenthe :p.

Instant ocean is vrij goedkoop. Volgende weekwaarschijnlijk naar de rifwachter. Daat eens kijken naar zouten :).



Ik ben benieuwd wat ik daar aan zal treffen :D
 
Dat hoor ik vaker dus daar ga ik zeker een bezoekje aan brengen :D!

Straks even naar DutchCoralFarm, is iemand daar wel eens geweest?
Ik wil er misschien een beetje MarcoRock (droog steen, 100% plaagdier vrij) meenemen.

Ik heb ook al een idee voor een scape; een pilaar waarschijnlijk.

------

Alle planten, het hout en het filter zijn uit de bak. Ook is de bak nog maar voor 50% gevuld. Er hangt nu nog een luchtpompje in.

Morgen tegen 12 uur worden de garnaaltjes opgehaald en dan kan het bakje helemaal leeg en schoon.

EDIT-

De bak zoals hij er nu bij staat :sorry:
492274nilo1804_0_82_img_1896.jpg


Een deel van de techniek;
654778nilo1804_0_82_img_1897.jpg


Deze had ik nog liggen... Altijd handig :);
337733nilo1804_0_82_img_1898.jpg
 
1 kg doodsteen mee genomen, erg mooi stuk. Pics komen vanavond.
 
dit gaat wel wat worden!
gewoon om 1 goede reden: hier is iemand aan het werk die alles serieus neemt!
tot het berekenen van het aantal grammen zout aan toe!

echt top om iemand met zoveel passie en "goodwill" hier stap voor stap alles te zien doen.

paar kilo levend steen erin :D zout:D stroming:D en geduld hebben.
dat is het ergste, maar absoluut essentieel
 
Ik zal straks even wat foto's maken, eerst die garnalen nog vangen... :p.

Dank dank :D.
Het wordt misschien nog leuker;

Ik heb een week of 2 geleden een bod gedaan op een 40x25x25 bakje met zo'n hang on PL armatuur van SuperFish. De lamp was verkocht maar het bakje mocht ik wel (het ging mij juist ook om die lamp). Krijg ik net een mailtje dat de lamp niet is opgehaald, dus ik mag de bak + het lampje halen voor E12,50. Terug gemaild of E10,- ook goed was :)P :D) dus nu even afwachten... Anders heb ik een stekkenbakje/plankton kweekbakje. :D :D :D.

Over die ''paar kilo levendsteen''... Ik heb 1kg DOOD steen nu en dat is al behoorlijk groot. Ik denk niet dat er meer dan 3kg levend in past als ik later nog ruimte wil over houden voor koralen ed. :D.

Nog even een vraagje. Iets bij DutchCoralFarm zette mij aan het denken;

De eigenaar (Marcel) zei dat ik ook met zijn steen kon beginnen. Dat is een onderdeel van zijn filtersysteem. Hij heeft het dus al in laten draaien. Daardoor zou de indraaitijd beperkt worden. Na 2 weken zou je even moeten meten en als de belangrijke waardes bij de 0 zaten kon je voorzichtig beginnen met een turbo slakje.

Hoe denken jullie hierover? Ik ben wel van plan om met echt vers levendsteen op te starten (dat heeft de LFS sowieso), maar ik vind het wel en logisch verhaal...

Straks nog even osmoseapparaat.nl betalen en dan komt mijn toesten deze kant op.

EDIT-

De afschuimer bij DuchtCoralFarm was ong. 60cm hoog en schuimbeker zo groot als een rondje met je armen :D :D.
 
Dankje :)!

1 steen, 1 kg, 6 foto's :p;
152243nilo1804_0_82_img_1899.jpg


666573nilo1804_0_82_img_1900.jpg


784618nilo1804_0_82_img_1902.jpg


475791nilo1804_0_82_img_1903.jpg


567435nilo1804_0_82_img_1904.jpg


567435nilo1804_0_82_img_1904.jpg


Mooi steentje toch?
 
swordfish zei:
Mmm zou kunnen van die twee week. Kan je ook inge�nt water krijgen?

Dat denk ik wel, 27L meer minder is in een bak van � 4x2,5x0.6 is ook niet heeeel veel.

Maar dat is 52km verderop en 20km verderop zit ook een LFS met levendsteen voor dezelfde prijs. Dus het is even makkelijker om naar de 20km verderop te gaan. De opstart met vers lijkt mij ook leuker. Dan zie je ook de beestjes ed. eruit komen.
 
Waarschijnlijk wel, en inbouwen lukt mij waarschijnlijk toch niet :p. Maar ik lees vaak dat de verlichting van SF nog wel eens kapot kan gaan. Dat moet ik met koralen niet hebben. Dus het is ook een soort van back-up.

Bak is leeg en schoon. Osmoseapparaat is besteld.

Als het goed is komt dinsdag de hydor pomp binnen en woensdag het osmoseapparaat.

Net nog een kleine tegenslag; de garnalen koper komt ze vandaag niet meer halen, dus misschien komt hij morgen. Dit is de 2de al... De eerste zegde af want die had er net een paar van een vriend gekregen en wilde er niet meer (uhu...) en bij deze komt er net even iets tussen. We zien wel of hij op komt dagen...

@Ralph; Bedankt, hoe lang moeten ze erin? En kraanwater of osmose?

Ik zal straks kijken of ik nog wat foto's kan maken.

----------

Later kan ik nog een 2de bakje maken dan :).
 
Ik heb nog een stukje steen hier, ik denk kalksteen. Als het kalksteen is, kan ik het dan gebruiken in dit aquarium? Lijkt wel op dood steen, maar dan wat minder gaatjes en is het aan de achterkant bijna glad.
 

Terug
Bovenaan