Wat is er nieuw

Nanobakje voor garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Achilles fish
  • Startdatum Startdatum
A

Achilles fish

Guest
Hallo iedereen,

Ik ben een tijdje afwezig geweest maar ben nu helemaal terug met een nanobakje en een bakje van 60 cm.

Over het nano bakje: lengte 20cm , diepte 20 cm en hoogte 25 cm.
Het is dus een hele kleine, maar wel geschikt voor vuurgarnaaltjes of mss wat slakjes?
De temperatuur is is ongeveer 23�. Er zit een filter in en twee planten: waterpest en waterwaaier. Dit bakje staat al 3 weken te draaien!

Kan ik hierin een klein groepje vuurgarnaaltjes houden?
Kan ik hierin mss twee appelslakken in houden? Wel is er geen lichtkap over, kunnen de slakken er dan uitkruipen?

Ook heb ik een klein slakje gevonden die wss met de planten is meegekomen. Ik heb het nu in een klein potje gestoken met wat aquarium water, kan ik ze terugplaatsen in het aquarium of beter niet?

Groetjes achilles

Slakje wat met je planten is meegelift zal waarschijnlijk niet alleen zijn 😉
Althans.. kans is aanwezig dat er eitjes aanwezig zijn.
Zelf heb ik er geen problemen mee, maar sommigen mensen willen dat soort slakken niet in hun aquarium.
Als je bang bent voor een eventuele slakkenplaag dan plaats je 'm niet terug.. wie weet heb je mazzel 😉

Appelslakken weet ik niets van..

Vuurgarnaaltjes kan prima op kamertemperatuur.. in principe onverwarmd mits de omgevingstemperatuur niet al te koel wordt, of al te warm.

Met 3 weken indraaien zou het al genoeg kunnen zijn, al kan het geen kwaad nog 1 of 2 weken te wachten.
Voor de zekerheid zou je je nitriet en nitraat kunnen meten, als je geen nitriet meet en wel een zeker gehalte nitraat dan zou je kunnen besluiten garnaaltjes toe te voegen.
Met vuurgarnaaltjes belast je in eerste instantie je water niet veel, veelal wordt er geeneens gevoerd waardoor je �berhaupt nauwelijks (geen?) belasting toevoegt.

Dit is voor mij trouwens ook een vraag.. Als je de garnalen niet voert, dan belast je toch ook het water niet meer dan wanneer je er geen garnalen in zou hebben?

Ik heb nu 4 maanden een bakje met 10 garnaaltjes en die voer ik nagenoeg niet, de aanwezige bladrestjes en algjes zijn naar mijn inschatting voeding genoeg.

Zou niet te zuinig zijn met beplanting.. zeker in de indraaiperiode helpen die een gezond watertje te cre�ren 😉

Nog even een waarschuwing.. alvorens net aangekochte plantjes toe te voegen aan een garnalenbak, de plantjes een dag of 3 in een emmer water laten liggen, af en toe het water verversen en dan pas toevoegen aan het aquarium.. Veelal blijken plantjes behandeld met slakkengif en gaan je garnalen dood.

Een appelslak zou ik niet doen..zijn erg groot en vovendien leggen ze hun eieren boven water. Grote kans dat je ze kwijt raakt dus..

Garnaaltjes moet kunnen en idd weinig voeren dan..zijn overigens erg gevoelig voor slecht water, dus goed in de gaten houden..

Slakkengif kunnen ze zowiezo niet tegen, geheid dat ze in een week dood zijn. Dus zeker niet zomaar plantje erbij steken. Wat Kellemes zegt eerst een dag of drie (zeker) in een emmer water..

Verder ...niet te dol maken natuurlijk

Ok bedankt voor de reacties!
Welke slak kan ik er dan wel in plaatsen? Of beter geen?

Ik zou de garnalen in het weekend alleen wat garnalenvlokken geven, is dat goed? En ik ben bang dar er niet meer planten in kunnen...

Maar het zijn toch goede planten? Is een mosballetje goed om in dit aquarium te steken, of beter niet kopen dan?

Wat kan ik kopen om mijn waterwaardes te testen?

Ik zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen.

Zeker in een ruim beplant aquarium zullen ze niet snel honger hebben 😉
Eens in de week garnalenvoer geven is niets mis mee.. tussendoor zou je ook eens wat groente kunnen voeren, spinazie of brandnetel bv.. zelf plukken we brandnetel uit de tuin van buren, even afspoelen en overgieten met heet water en klaar.
Niet te lang laten liggen, kan het ook niet gaan rotten.

Mosbol is prima.. verzameld zich ook weer pulp in wat ze lekker vinden..
Mosbol is een algensoort maar ook mossoorten zoals javamos vinden garnaaltjes prettig om in de scharrelen.

Je kunt druppeltesten kopen voor je waterwaardes.. velen kopen dan een testkoffer, zoiets als dit.. http://www.zooplus.nl/shop/vissen/waterverzorging/watertests/sera/20190
Je kunt de relevante druppeltesten ook los kopen natuurlijk.

De goedkoopste oplossing is meet-strips, zoiets als dit.. http://www.aquaplantsonline.nl/p/4214/jbl-easytest-6-in-1-test-set/
Maar de metingen zijn minder secuur en niet meer dan een grovere indicatie dan wanneer je meet met een druppeltest.

Edit: Welke slakken? Dat weet ik niet.. ik zit niet in de slakken 😉
Nog een edit: Alhoewel ik ooit rode posthoornslakken had, worden niet zo groot als appelslakken, zijn rood tot soms blauwig.. kunnen zich wel aardig rap voortplanten maar ik denk dat in een garnalenbak waar weinig wordt gevoerd dat prima kan.
Bij mij zijn ze toen weg geconcurreerd door andere slakkensoorten, ik had ze gekregen van @Bertus geloof ik, althans.. ze waren meegelift met plantjes van hem.

Ok dus in het weekend vlokken en tussendoor wat komkommer enzo...!

Mosbol of javamos zal ik dit weekend dan nog gaan halen.

Ik denk toch dat ik die meetstrips ga gebruiken.

Bedankt voor de antwoorden!

En ok , nu wachten op een slakkenkenner!

Ik zou zelf niet met strips gaan werken omdat die behoorlijk onbetrouwbaar zijn en slecht af te lezen.
dan kun je beter iets meer uitgeven voor druppeltesten want anders weet je nog bitter weinig eigenlijk.
Vaak wil de lfs ook gratis met strips testen.
Je kan vaak ook voor een paar tientjes wel een koffer kopen met druppeltesten.

ik heb zelf grote rode posthoornslakken, kleine posthoornslakken, puntslakkken en appelslakken.

ze eten bij mij allen geen planten, op dode bladeren na dan. en idd mits er niet te veel gevoerd word valt het met een plaag wel mee.

mischien is een zebra slak ook nog een optie. en anders kan ik je de grote ( rode ) posthoornslak zeker aanraden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan