NanoScape beginner


Eline07

Member
Lid geworden
28 juni 2022
Berichten
5
Leeftijd
36
Hoi,

Ik hoop dat ik dit bericht hier goed neer heb gezet..

Vorige week heb ik mijn eerste Nano aquarium gekocht van 30 liter.
Ik heb al een aquarium van 125 liter met een Bio Co2 set en veel makkelijke planten en een paar Neon Tetras met vuurgarnalen.

Ik wil in de Nano Cube beginnen met mijn eerste aquascape.
Heb al heel veel opgezocht. Maar twijfel nog best of ik zal beginnen met een dry start methode of gelijk vullen met water?

Ik gebruik de bodem van KingShrimps Active Soil, in dit bakje wil ik namelijk alleen vuurgarnalen houden.
Ook heb ik een kwartsgrind van Dennerle (garnalen) Dat wil ik boven op de Soil doen, een klein laagje zodat het makkelijker plant, of is dat niet perse nodig?

Als ik geen droge start doe is het dan nodig om Co2 te gebruiken? Ik heb EasyCarbo staan.
Ik twijfel tussen 3 in vitro planten voor een voorgrond carpet (basisplant eigenlijk) de; Hemainthus Callitrichoides 'Cuba', Monte Carlo of de Eleocharis Acicularis (dwergnaaldgras). Tjee, wat een namen als je ze probeert uit te spreken šŸ˜
Javaren en Javamos wil ik verder gaan gebruiken.

Ik hoor graan van jullie
 
Easy carbo is een anti-algenmiddel die vaak verkocht word als plantenvoeding maar het dus niet is en je garnalen gaan ervan hemelen.

Bedenkwel even 1 ding: de scapebakken die op al die mooie kanalen voorbij komen zijn gemaakt voor het perfecte plaatje en worden daarna weer afgebroken om iets nieuws te maken voor een nieuw perfect plaatje, als garnalenbak is een scapeaquarium ongeschikt
 
Bedankt voor je reactie, Nicolientje-W.
 
Easy carbo is een anti-algenmiddel die vaak verkocht word als plantenvoeding maar het dus niet is en je garnalen gaan ervan hemelen.

Bedenkwel even 1 ding: de scapebakken die op al die mooie kanalen voorbij komen zijn gemaakt voor het perfecte plaatje en worden daarna weer afgebroken om iets nieuws te maken voor een nieuw perfect plaatje, als garnalenbak is een scapeaquarium ongeschikt
Waarom dat dan? Ik heb ook alleen garnalen in een nano 60 liter cube en heb ook geprobeerd een soort van scape te maken. Of het heel succesvol is dat is naar ieders eigen oordeel maar geen idee waarom het niet zou kunnen?
 
Waarom dat dan? Ik heb ook alleen garnalen in een nano 60 liter cube en heb ook geprobeerd een soort van scape te maken. Of het heel succesvol is dat is naar ieders eigen oordeel maar geen idee waarom het niet zou kunnen?
Omdat vaak die verhoogde bodems langzaamaan gaan levelen door de garnalen en dikke bodems vaak bodemrot krijgen, dan heb ik het wel over de echte scapebakken van die mooie plaatjes
 
Maar twijfel nog best of ik zal beginnen met een dry start methode of gelijk vullen met water?
Ligt eraan welk soort scape je wilt maken. Als je een tapijtje met voorgrondplantjes wil hebben (HC of MC) is een drystart een betrouwbare manier. Met naaldgras zou ik het niet doen.
Ook heb ik een kwartsgrind van Dennerle (garnalen) Dat wil ik boven op de Soil doen, een klein laagje zodat het makkelijker plant, of is dat niet perse nodig?
iedergeval nooit geen grind bovenop een soil plaatsen. Daarmee sluit je het af voor een goede doorstroming en het gaat zich allemaal met elkaar vermengen op ten duur.
Als ik geen droge start doe is het dan nodig om Co2 te gebruiken? Ik heb EasyCarbo staan.
Ik twijfel tussen 3 in vitro planten voor een voorgrond carpet (basisplant eigenlijk) de; Hemainthus Callitrichoides 'Cuba', Monte Carlo of de Eleocharis Acicularis (dwergnaaldgras). Tjee, wat een namen als je ze probeert uit te spreken
Deze planten hebben wel wat meer licht nodig dan normaal, dus CO2 in gasvorm is eigenlijk wel een must. Ik twijfel op de LED boven je cube wel gneog zal zijn. Easycarbo is wel een koolstofbron maar geeft te weinig voor de plantjes. Gevaar is dat dit overgedoseerd gaat worden met alle nadelige gevolgen voor je bewoners. Dus of afzien van deze plantens, of met CO2 in gasvorm gaan werken
Javaren en Javamos wil ik verder gaan gebruiken.
dat zijn vrij makkelijke soortjes die het in elke omstandigheid wel goed doen.
 
Ligt eraan welk soort scape je wilt maken. Als je een tapijtje met voorgrondplantjes wil hebben (HC of MC) is een drystart een betrouwbare manier. Met naaldgras zou ik het niet doen.

iedergeval nooit geen grind bovenop een soil plaatsen. Daarmee sluit je het af voor een goede doorstroming en het gaat zich allemaal met elkaar vermengen op ten duur.

Deze planten hebben wel wat meer licht nodig dan normaal, dus CO2 in gasvorm is eigenlijk wel een must. Ik twijfel op de LED boven je cube wel gneog zal zijn. Easycarbo is wel een koolstofbron maar geeft te weinig voor de plantjes. Gevaar is dat dit overgedoseerd gaat worden met alle nadelige gevolgen voor je bewoners. Dus of afzien van deze plantens, of met CO2 in gasvorm gaan werken

dat zijn vrij makkelijke soortjes die het in elke omstandigheid wel goed doen.
Hoi Cornelius,

Bedankt voor je duidelijke reactie!
In de link staat de gene die ik heb aangeschaft: https://www.aquaelshop.nl/a-5458849...t-smart-ii-day-night-30-liter-zwart-aquarium/

En is het slim om de Bio CO2 advance set van JBL daar in te hangen? Daar zit wel een diffuser op.
 
Hoi Cornelius,

Bedankt voor je duidelijke reactie!
In de link staat de gene die ik heb aangeschaft: https://www.aquaelshop.nl/a-5458849...t-smart-ii-day-night-30-liter-zwart-aquarium/

En is het slim om de Bio CO2 advance set van JBL daar in te hangen? Daar zit wel een diffuser op.
Je hebt daarmee 470 lumen op 30 liter, dus 16 lumen per liter. Daarmee zit je in de Low-Light en zal je een plantenbestand moeten gaan uitkiezen die hier geschikt voor zijn.
Een tapijtje opkweken zal niet gaan lukken, simpelweg omdat je te weinig licht kan aanbieden.

Die BioCo2 set zou zeker kunnen helpen met de kwaliteit van de plantjes. Maar dat systeem is wel duur in gebruik.
Een navulset kost al snel 8 euro voor 40 dagen
 
Je hebt daarmee 470 lumen op 30 liter, dus 16 lumen per liter. Daarmee zit je in de Low-Light en zal je een plantenbestand moeten gaan uitkiezen die hier geschikt voor zijn.
Een tapijtje opkweken zal niet gaan lukken, simpelweg omdat je te weinig licht kan aanbieden.
Ik denk wel dat er iets minder in de bak zit dan 30L, want men gaat werken met stenen en of hout? Dit zou de lumen per liter nog wel iets verhogen, maar niet substantieel denk ik. Ik ga er dan vanuit dat het nog niet genoeg is, maar dat weet u beter :D

Die BioCo2 set zou zeker kunnen helpen met de kwaliteit van de plantjes. Maar dat systeem is wel duur in gebruik.
Een navulset kost al snel 8 euro voor 40 dagen
Volgens mij kan je de navulling ook zelf maken. Dat is mij in ieder geval reeds verteld in een ander topic, maar ik kan het even niet terug vinden
 
Je hebt daarmee 470 lumen op 30 liter, dus 16 lumen per liter. Daarmee zit je in de Low-Light en zal je een plantenbestand moeten gaan uitkiezen die hier geschikt voor zijn.
Een tapijtje opkweken zal niet gaan lukken, simpelweg omdat je te weinig licht kan aanbieden.
Ik weet trouwens niet of dat uitmaakt voor de Lumen per liters omdat het oppervlak hetzelfde is?
 
Vuurgarnalen hou ik altijd op een wat hogere ph en kh en dan boven een ph 7 en met deze bodem zal die lager uitkomen omdat deze de ph en kh verlaagd.
Dan zul je eigenlijk ook met osmose moeten werken omdat anders de bodem snel uitwerkt.
 
Ik denk wel dat er iets minder in de bak zit dan 30L, want men gaat werken met stenen en of hout? Dit zou de lumen per liter nog wel iets verhogen,
Ik weet trouwens niet of dat uitmaakt voor de Lumen per liters omdat het oppervlak hetzelfde is?
lumen is een richtlijn.
En zoals in de praktijk blijkt een niet al te beste, omdat je idd ook te maken hebt met de diepte van de bak. En dan kan je met een cube en andere hoge bakken toch nog te weinig licht op de bodem hebben.
Daarom is een dimbare LED met overcapaciteit erg handig omdat je kan starten met bv. 50% en indien nodig steeds meer licht kan geven als de plant daar om vraagt.

Het komt er op neer dat je lumen als uitgangspunt neemt , een LED uitzoekt die dat vermogen makkelijk kan leveren en daarvanuit gaat 'expirimenteren'.

Maar dit beschouw ik als 'advanced strategies' wat wellicht voor de meest hobbyisten totaal niet interresant/relevant is. Maar dat komt omdat ik een vakidioot ben... :LOL:
 
Omdat vaak die verhoogde bodems langzaamaan gaan levelen door de garnalen en dikke bodems vaak bodemrot krijgen, dan heb ik het wel over de echte scapebakken van die mooie plaatjes
Ik heb ook een verhoogd stukje achterin mijn aquarium. Onder dat verhoogde stuk heb ik grof lavasplit in een filterzak geplaatst. Dat zou ook kunnen werken om bodemrot te voorkomen en de boel beter op zijn plaats te houden misschien.
 
Mijn bodem is vaak 4-5 cm maar volgens mij zijn er genoeg leden met een dikkere bodem achterin en dat geeft niet altijd problemen hoor.
 
Ik denk wel dat er iets minder in de bak zit dan 30L, want men gaat werken met stenen en of hout? Dit zou de lumen per liter nog wel iets verhogen, maar niet substantieel denk ik. Ik ga er dan vanuit dat het nog niet genoeg is, maar dat weet u beter :D


Volgens mij kan je de navulling ook zelf maken. Dat is mij in ieder geval reeds verteld in een ander topic, maar ik kan het even niet terug vinden
Ik werk met hout met mos er op. De bak begint aardig te groeien en volgende week komen de garnaaltjes er in.
Klopt, navulling is met gist en water, etc..
 

Terug
Bovenaan