Wat is er nieuw

Natuurfoto's

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
En de bonte specht kwam even dineren

DSCN6899_001.JPG

willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Fotogeniek is hij wel...

IMG-20210704-WA0004#1.jpg

Maar honger dat hij heeft...
Hier zie je het fel oranje van de binnenkant van zijn bekje (zeg gerust bek). Met deze grote en felgekleurde bek doet hij eventuele pleegbroers of -zussen naar de achtergrond verdwijnen (Maar in realiteit duwt hij ze gewoon uit het nest, liefst terwijl ze nog in het ei zitten. Net daarom komt een koekoeksei sneller uit dan andere vogeleieren en duwt een pasgeboren koekoek instinctief alles om zich heen uit zijn nest...) en bezorgt hij zijn pleegouders extra stress: "Zo groot en zo oranje, die moet wel veel honger hebben... :eek:"

IMG-20210704-WA0005.jpg

Hij blijft maar roepen.
Wanneer hij in slaap valt gaan eerst de oogjes dicht maar blijft hij nog enkele minuten piepen op automatische piloot... :ROFLMAO::DD

Laatst bewerkt:

willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Wat een plaatje is het!
Hoe oud schat jij dit vogeltjes en vanaf welke leeftijd zou die zelfstandig moeten zijn?

Toen ik hem van het nest haalde had hij nog een naakt buikje. Net geen "papkluts" meer (dat zeggen ze hier tegen jonge vogeltjes die nog geen verenkleed hebben).
Ik schat dat hij nu maximaal 12-13 dagen oud is. Na 17-18 dagen verlaten ze het nest ongeveer (eigenlijk groeien ze letterlijk uit het nestje).
Maar dan wordt hij nog een 3-tal weken gevoederd door de oudervogels. Nog even te gaan dus maar ik merk sowieso dat het allemaal zeer snel gaat.
Ga hem vandaag eens wegen maar ik zie al een groot verschil met het begin. Zijn buikje is niet langer naakt en zijn staart en borstveren zijn merkbaar gegroeid.

En zie een duidelijk verschil tussen het tortelduifje en de koekoek op veel vlakken. Hoewel Budgy er eentje uit de duizend is, zo'n schatje, toch moet ik toegeven dat de koekoek meer (of andere) intelligentie uitstraalt. Het is duidelijk een zeer slimme vogel.
Hij kijkt anders naar zijn omgeving. Veel nieuwsgieriger en "meer doordacht". Passeert er een vlieg dan zie je hoe hij ze de ganse vlucht blijft volgen met zijn blik. :DD

Je ziet hem denken: "Wacht maar tot ik groter ben!!"

Passeert er een (grote) hond dan maakt hij zich dun, houdt zich stil en bekijkt de hond uitgebreid en rustig (vertrouwend op zijn camouflage en onopvallendheid) en trekt zijn conclusies.
Het duifje schiet dan sneller in paniek en begint te fladderen. Zij kiest sneller voor de vlucht (flight) terwijl de koekoek onverschrokken rekent op zijn camouflage en skills. Zijn versie van "fight"
Tegelijkertijd zie ik dat de koekoek als jong zich wat zwakker voordoet dan hij is, om medelijden te wekken en langer gevoerd te worden. Zodra hij me ziet passeren trekt hij zijn schoudertje op, begint zielig met 1 vleugeltje te slaan terwijl hij roept alsof hij op sterven na dood is :DD terwijl de duif liever zo snel mogelijk voor zichzelf wil zorgen.
Cookie is echt geprogrammeerd om zo lang mogelijk te kunnen freeloaden. :rZelfs ik blijf er in trappen terwijl ik weet dat hij geen honger heeft... :thumbs:

Zelfs in die mate dat ik oprecht geloof dat hij zich zou doodeten mocht ik blijven krekels in zijn bekje droppen... Hij kent zijn grenzen niet omdat jonge koekoeken maar zelden teveel eten krijgen in normale omstandigheden. Die kleine "waardvogeltjes" (de uitgekozen pleegouders) kunnen onmogelijk zulke hoeveelheden voer op hetzelfde tempo aandragen.
Dit geschreven zijnde: ik moet dringend de Tom&Co in de buurt gaan plunderen, Cookie wordt ongerust...

Laatst bewerkt:

NicoleE

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
27 juli 2013
Toen ik hem van het nest haalde had hij nog een naakt buikje. Net geen "papkluts" meer (dat zeggen ze hier tegen jonge vogeltjes die nog geen verenkleed hebben).
Ik schat dat hij nu maximaal 12-13 dagen oud is. Na 17-18 dagen verlaten ze het nest ongeveer (eigenlijk groeien ze letterlijk uit het nestje).
Maar dan wordt hij nog een 3-tal weken gevoederd door de oudervogels. Nog even te gaan dus maar ik merk sowieso dat het allemaal zeer snel gaat.
Ga hem vandaag eens wegen maar ik zie al een groot verschil met het begin. Zijn buikje is niet langer naakt en zijn staart en borstveren zijn merkbaar gegroeid.

En zie een duidelijk verschil tussen het tortelduifje en de koekoek op veel vlakken. Hoewel Budgy er eentje uit de duizend is, zo'n schatje, toch moet ik toegeven dat de koekoek meer (of andere) intelligentie uitstraalt. Het is duidelijk een zeer slimme vogel.
Hij kijkt anders naar zijn omgeving. Veel nieuwsgieriger en "meer doordacht". Passeert er een vlieg dan zie je hoe hij ze de ganse vlucht blijft volgen met zijn blik. :DD

Je ziet hem denken: "Wacht maar tot ik groter ben!!"

Passeert er een (grote) hond dan maakt hij zich dun, houdt zich stil en bekijkt de hond uitgebreid en rustig (vertrouwend op zijn camouflage en onopvallendheid) en trekt zijn conclusies.
Het duifje schiet dan sneller in paniek en begint te fladderen. Zij kiest sneller voor de vlucht (flight) terwijl de koekoek onverschrokken rekent op zijn camouflage en skills. Zijn versie van "fight"
Tegelijkertijd zie ik dat de koekoek als jong zich wat zwakker voordoet dan hij is, om medelijden te wekken en langer gevoerd te worden. Zodra hij me ziet passeren trekt hij zijn schoudertje op, begint zielig met 1 vleugeltje te slaan terwijl hij roept alsof hij op sterven na dood is :DD terwijl de duif liever zo snel mogelijk voor zichzelf wil zorgen.
Cookie is echt geprogrammeerd om zo lang mogelijk te kunnen freeloaden. :rZelfs ik blijf er in trappen terwijl ik weet dat hij geen honger heeft... :thumbs:

Zelfs in die mate dat ik oprecht geloof dat hij zich zou doodeten mocht ik blijven krekels in zijn bekje droppen... Hij kent zijn grenzen niet omdat jonge koekoeken maar zelden teveel eten krijgen in normale omstandigheden. Die kleine "waardvogeltjes" (de uitgekozen pleegouders) kunnen onmogelijk zulke hoeveelheden voer op hetzelfde tempo aandragen.
Dit geschreven zijnde: ik moet dringend de Tom&Co in de buurt gaan plunderen, Cookie wordt ongerust...
Toch mooi om mee te maken hoe de erfelijkheid voor een groot deel bepaald!

willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015

Even een kort filmpje gemaakt van een snelle voedersessie. Niet de beste cinematografische kunstjes maar het geeft een beeld. Ik probeer 1 van de dagen een iets betere opname te maken. Zijn 'Njamjnamnjam' wanneer hij op de vinger knabbelt blijft schitterend.

Net nog eens gewogen. We zitten op 75,6 gram koekoek, droog aan de haak!
:thumbs:

willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Tot enkele dagen geleden zou ik gedacht hebben:
"Mooie vlinder!!!"

Nu denk ik automatisch:
"Proteïnes in geschenkverpakking!!!! Cookie zal blij zijn..."
:DD

Tijdens het gras afrijden net op tijd kunnen stoppen voor het "Groot Avondrood" (nachtvlinder)

20210712_140526.jpg
20210712_140538.jpg
20210712_140758.jpg
20210712_140810.jpg

Visvis2021

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2021
Leeftijd
34
Ook even wat foto’s delen van het waterleven uit de buurt.

6A4F42CB-0D44-47D9-85A6-C4458269D54C.jpeg

Bijlagen

• 4B9E2D9B-229E-4CD5-9779-5DBA34F3F48B.jpeg
    4B9E2D9B-229E-4CD5-9779-5DBA34F3F48B.jpeg
    264.1 KB · Weergaven: 5
  • 34176EF5-118D-433F-A97A-3876230714F6.jpeg
    34176EF5-118D-433F-A97A-3876230714F6.jpeg
    145.3 KB · Weergaven: 4
  • 88CA2781-FDF8-4C97-8751-757DAA34A841.jpeg
    88CA2781-FDF8-4C97-8751-757DAA34A841.jpeg
    234.9 KB · Weergaven: 4
  • E68B0429-FC49-45FD-A4BC-38C96680402E.jpeg
    E68B0429-FC49-45FD-A4BC-38C96680402E.jpeg
    287 KB · Weergaven: 9
  • 79AE8E26-45EA-41CA-90CB-14DF355C3972.jpeg
    79AE8E26-45EA-41CA-90CB-14DF355C3972.jpeg
    349.1 KB · Weergaven: 9
  • B3E4332C-1E8B-4CC0-9850-09178FD9CE8D.jpeg
    B3E4332C-1E8B-4CC0-9850-09178FD9CE8D.jpeg
    95.8 KB · Weergaven: 9

willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015

Wat is er aan de hand met Cookie?

willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Cookie wou douchen...
Heb hem wat geholpen: begieten met water en ondertussen met de hand wat masseren...
Hij boog compleet voorover, zette alle pluimen recht en genoot met volle teugen van het frisse water...
Achteraf zat hij er wat verzopen bij maar nu hij droog is lijkt het wel een nieuw koekoekje!

20210713_180952.jpg

(Hij zit trouwens niet constant in dit kleine kooitje. Neem hem overal mee om te voederen dus dit is zijn 'transportkooi'.)

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
55
Volgens mij zijn vogels gek op "douchen" wat mn ouders hebben verschillende papegaaien gehad en die vonden het ook heerlijk. Mooi om te zien hoe begaan je bent met Cookie .

StijnvdB

Well-known member
Lid geworden
22 maart 2021
Leeftijd
29
Ah wat tof die ringslang! 2 jaar geleden in het Zwarte Woud in Duitsland een paar jonkies ervan gezien. Hele mooie beestjes.

willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Cookie was wat onrustig, kreeg het precies even op zijn heupen.
Even laten rondvliegen in de woonkamer, dacht ik.
Wat energie kwijt raken en beetje oefenen en dan terug op je stok, dacht ik...
Uhuh...
Jaja...
op die manier....
Voor ik het goed en wel besefte had hij zijn plekje gevonden. Op één van de hoogste plaatsen in de kamer: op het hertengewei, dicht bij het plafond....
Dat hij nu net boven één van mijn open bakken zit is bijzaak zeker? :br:
Aangezien hij daar zo comfortabel zit te chillen....:love:
Ach ja....
Goeie test voor mijn filterbacteriën als cookie zich even laat gaan...

20210714_182514.jpg

Visvis2021

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2021
Leeftijd
34
Ah wat tof die ringslang! 2 jaar geleden in het Zwarte Woud in Duitsland een paar jonkies ervan gezien. Hele mooie beestjes.
Ja het zijn zeker mooie dieren. Deze foto is gemaakt bij het Renkums beekdal in de buurt. Daar zitten er best veel. Als je weet waar ze een nest hebben kan je ze regelmatig tegen komen.

Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Cookie was wat onrustig, kreeg het precies even op zijn heupen.
Even laten rondvliegen in de woonkamer, dacht ik.
Wat energie kwijt raken en beetje oefenen en dan terug op je stok, dacht ik...
Uhuh...
Jaja...
op die manier....
Voor ik het goed en wel besefte had hij zijn plekje gevonden. Op één van de hoogste plaatsen in de kamer: op het hertengewei, dicht bij het plafond....
Dat hij nu net boven één van mijn open bakken zit is bijzaak zeker? :br:
Aangezien hij daar zo comfortabel zit te chillen....:love:
Ach ja....
Goeie test voor mijn filterbacteriën als cookie zich even laat gaan...

Bekijk bijlage 328414
Leuke vogel @willem666 ! Hoe lang heb je Cookie al in huis?

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
55
Cookie blijkt een tot op heden onbekende soort te zijn.
Ik vermoed dat de Nederlandse naam "gehoornde koekoek" wordt...

Bekijk bijlage 328683
Buk je maar niet want als hij de kans krijgt dan..................................... :DD :DD

Looney Tunes Pranks GIF by Looney Tunes World of Mayhem

willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Als ik cookie was zou ik me druk maken dat er straks geen onderdelen van mij aan de muur prijken gezien je voor liefde van dieren onderdelen ;))

Ik denk dat ik Cookie in onderstaande pose ga prepareren... :DD :DD

Screenshot_20210721-223317_Video Player.jpg

Hij was lichtjes enthousiast tijdens het douchen deze middag.. Hilarisch filmpje gemaakt terwijl ik 4 liter water over hem goot (bovenstaande foto is een screenshot daaruit) maar moet het nog eens inkorten en uploaden.
Wat een grappige, schitterende vogel!!! Hij geniet met volle teugen wanneer hij bediend wordt...

Bovenaan