Wat is er nieuw

natuurlijke convective verwarmingsspiraal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aquasmurf
  • Startdatum Startdatum
A

Aquasmurf

Guest
Beste Aquarianen,
Na een jaar informatie gesnoven te hebben hier, waarvoor dank, ben ik begonnen met de voorbereidingen voor 1300liter tank. Een puzzelstuk van mijn plannen is verwarming middels stadverwarming, een rvs spiraal buis en natuurlijk convectie.. Inspiratie is de houtgestookte hot-tub.
o31XLdbX8KA2sq_-q6wYvVipR8RQVguN.jpeg

De spiraal wordt aangesloten op een aparte verwarmings-groep en begrensd met een thermostaatkraan en een temp. schakelaar die de verwarmingspomp uit zet als het water te warm wordt (en aan bij te koud). Deze spiraal bouw ik in een PVC drukbuis en in een apart cirquit laten circuleren buiten mijn filters om.
o31XLdbX8KA2sq_-q6wYvVipR8RQVguN.jpeg

Zou dit dan werken middels natuurlijke convectie? Twijfel bij mij zou zijn het beperkte temperatuursverschil tussen de het verwarmingswater en het aquarium water.

• 1 Warm water stijgt op door de spiraal en komt dan bovenin het aquarium terecht�
  • 2 Koudwater zakt onderin het aquarium en gaat naar de onderkant van het spiraal

Ik ga natuurlijk ook naar de vivarium beurs maar is er een ervaren aquariaan met een grote bak bij wie ik eens kan kijken naar de techniek etc.? Regio noord braband?

Groet,

Dan zal je toch een warmtebron moeten hebben.
Zo uit zich zelf zal dat niet gebeuren.

Zou dit dan werken middels natuurlijke convectie? Twijfel bij mij zou zijn het beperkte temperatuursverschil tussen de het verwarmingswater en het aquarium water./quote zei:
Ik denk dat je natuurlijke circulatie ipv convectie bedoelt in dit verhaal? Ik deel jouw twijfel + door de stroming van jouw filter wordt deze natuurlijke circulatie zowiezo verstoord vrees ik. Je zou er een pompje tussen kunnen zetten. Pompje trekt maar een paar watt. Dat zijn de kosten niet.
Verder wel een mooi idee! Speel er zelf ook mee, maar dan om een zwembad mee te verwarmen.
Succes!

Nee,gaat te langzaam.

Net een tuinslang in de zon.
Water wordt op gewarmd, gaat het lopen,duurt het te lang voor het weer warm is.

Ok, dankjewel voor de terugkoppeling. Dan gaat er een klein pompje tussen, dat zijn inderdaad niet de kosten.

wat ik mij wel af zit te vragen heb jij altijd een warmte bron via de stadsverwarming
ik meen me namelijk te herinneren dat bij een familie lid dat deze in de zomerperiode werd uit geschakeld en soms weer erg laat weer ingeschakeld werd
dus dikke truien aan als we op op bezoek gingen :koud:

groet

jaap

Klopt,als een zwerende vinger.
Was bij mijn Moeder ook.
Was om kosten uit te sparen. Voor de Verhuurder.

Dat is niet zo mooi dan. Gelukkig wordt ook ons warmwater via een warmtewisselaar/stadsverwarming geregeld.
Dus ook in de zomer ben ik aangesloten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan